Take a fresh look at your lifestyle.

جشنواره معرفی برترین‌های نوآوری‌ محصول ایرانی ( جشنواره ملی نوآوری محصول )

0

یکی از موضوعاتی که امروزه فضای صنعت و کسب‌ و‌کار بدان نیاز مبرم دارد، ارائه محصولات و خدمات نوآورانه مبتنی بر نیاز مشتریان می‌باشد که بتواند در فضای رقابتی موجود، با جلب توجه و رضایت مشتریان، سهم بازار ویژه‌ای را کسب نماید. به جرات می‌توان گفت که نوآوری محصول یکی از مهمترین الزامات کسب و کارهای ایرانی، برای موفقیت در بازار رقابتی امروزی می‌باشد. لذا موضوع اصلی، توجه به توسعه محصولات و خدمات نوآورانه مشتری‌محور می‌باشد که مبتنی بر نیازهای مشتریان شکل گرفته باشد. چیزی که فقدان آن در اکثر کسب و کارهای ایرانی، زمینه نفوذ و کسب سهم بازار توسط شرکتهای مطرح بین‌المللی را فراهم آورده و مشتریان بسیاری را به انتخاب از برندهای خارجی سوق داده است.

در این راستا، جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی که با محوریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و حضور و همراهی سایر سازمانها و مجموعه‌های حرفه‌ای برگزار می‌گردد، قصد دارد تا با شناسایی، ارزیابی و تعیین برترین نوآوری‌های شرکتهای ایرانی در حوزه تولید و ارائه محصولات و خدمات جدید به مصرف‌کنندگان، زمینه معرفی و تقدیر از این تلاشگران صنعت و کسب و کار را فراهم آورد. بی‌شک توسعه و اشاعه فرهنگ تقدیر از نوآوران برتر محصولات و خدمات در شرکتها می‌تواند ضمن توسعه اقدامات ارزشمند در این حوزه، زمینه ارائه محصولات و خدمات بهتر به هموطنان عزیزمان را فراهم آورده و در مرحله بعد، راهگشای توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی از بازارهای بین‌المللی نیز باشد.

بر اساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، مدل ایده تا لانچ Stage-Gate به عنوان مدل مرجع نوآوری محصول انتخاب شده است. این مدل جزو معتبرترین مدل‌های بین‌المللی در زمینه نوآوری محصول می‌باشد که توسط CooperEdgett ارائه شده است. قابل ذکر است موسسات معتبر بین‌المللی همچون APQC و PDMA از این مدل به عنوان مبنای ارزیابی بلوغ فرایندهای نوآوری محصول استفاده می‌نمایند.

ویژگیهای متمایز و برجسته این مدل که مبتنی بر عوامل موفقیت تایید شده شرکتهای معتبر در حوزه نوآوری می‌باشد، دلیل اصلی انتخاب این مدل به عنوان مدل مرجع جشنواره نوآوری محصول می‌باشد. مهمترین این ویژگیها شامل تمرکز بر مشتری‌محوری، فعالیتهای پیش‌نگرانه، نقاط تصمیم‌گیری Go/Kill، تیم‌های بین وظیفه‌ای واقعی و مشارکت مدیریت ارشد می‌باشند. مراحل اصلی فرایند نوآوری محصول بر اساس مدل فوق شامل موارد زیر می‌باشند:

فاز صفر- ایجاد ایده‌های محصول جدید
فاز ۱- بررسی و غربال اولیه ایده ها
فاز ۲- توسعه طرح کسب و کار
فاز ۳- توسعه محصول جدید
فاز ۴- تست و اعتبارسنجی
فاز ۵- لانچ به بازار و تجاری‌سازی

شکل – مراحل و چار چوب اصلی مدل نوآوری محصول Stage-Gate
jashnavare
بر این اساس، ارزیابی نوآوری محصول در این جشنواره بر پایه چهار اقدام اصلی انجام خواهد شد. در مرحله اول ارزیابی و اسکن اولیه بازار توسط کارشناسان دبیرخانه جشنواره انجام می‌گیرد که نتیجه آن شناسایی کاندیداهای اولیه برای احراز جایگاه نوآوری محصول بعد از گذراندن مراحل ارزیابی بعدی است. در مرحله بعد فرم‌های خوداظهاری توسط شرکتها برای محصولات نوآورانه منتخب اولیه به انجام می‌رسد. اطلاعات خوداظهاری شرکتها در مرحله بعد با حضور ارزیابان آموزش‌دیده دبیرخانه مورد ارزیابی و بررسی میدانی قرار می‌گیرد و نمرات ارزیابی، در محل شرکتها و با بررسی مستندات و ارائه توضیحات مدیران و کارشناسان مربوطه، تکمیل می‌گردد. گزارش نهایی مربوط به هر شرکت در مرحله نهایی، به شورای سیاستگذاری ارائه و در این شورا به تصویب می‌رسد.

این جشنواره مزیت‌های ویژه‌ای را برای شرکتهای نوآور منتخب در بر خواهد داشت که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر می‌باشند:
– ایجاد جایگاه ویژه برای محصولات منتخب
جشنواره نوآوری محصول با شناسایی، انتخاب و معرفی محصولات و خدمات نوآورانه شرکتها به جامعه، زمینه انتخاب بهترین‌ها را فراهم آورده و با ایجاد جایگاه ویژه و انحصاری برای آن محصول، مزیت منحصربفردی را برای تداوم موفقیت‌های آتی محصول در بازار ایجاد می‌نماید.
– تمرکز بر نوآوری‌های مشتری‌محور
مبنای توسعه محصولات جدید پاسخگویی به نیاز مشتریان است و تنها در اینصورت است که می‌توان از ایجاد فرایندهای نوآوری محصول مشتری‌محور اطمینان حاصل کرد. ما در این جشنواره به دنبال توسعه فرهنگ مشتری‌محوری با حمایت از نوآوری‌های محصول مشتری‌محور هستیم.
– کمک به توسعه فرایندهای نوآوری محصول

این جشنوراه با ایجاد زمینه ارزیابی و ممیزی فرایندهای نوآوری محصول در حوزه محصولات منتخب، زمینه‌ای را برای کسب بینش بیرونی و شناخت نقاط قابل بهبود، جهت توسعه و بهبود فرایندهای نوآوری محصول در قالب گزارش جامع ارائه شده به شرکتها ایجاد می‌نماید.
قابل ذکر است مراسم جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با حضور و سخنرانی جمعی از اساتید، ارائه گزارش ارزیابی‌ها و معرفی محصولات نوآور منتخب جشنواره و نیز سخنرانی و ارائه تجربیات موفق جمعی از مدیران شرکتهای برتر در تاریخ ۸ مهر در محل سالن الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می‌گردد. علاقمندان جهت حضور در مراسم پایانی این رویداد می‌توانند با دبیرخانه جشنواره تماس حاصل نمایند.

در نهایت ضمن دعوت از کلیه صاحبان کسب و کار جهت همراهی و حضور در این رویداد بزرگ ملی، خواستاریم تا با تمرکز به توسعه فرایندهای نوآوری مشتری‌محور در کسب و کار خود، زمینه ایجاد فرایندهای موثر توسعه و ارائه محصولات و خدمات جدید به بازار را فراهم آورند.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جشنواره و فرایندهای اجرایی آن، می‌توانند به وب‌سایت رسمی جشنواره به آدرس www.productinnovation.ir مراجعه نمایند یا با شرکت فناوران نواندیش ویژن به عنوان دبیرخانه اجرایی جشنواره به شماره تلفن‌های ۲-۸۸۹۱۰۶۲۱ تماس حاصل نمایند.

ارسال یک پاسخ