Take a fresh look at your lifestyle.

آمار خواندنی در مورد شبکه اجتماعی اشتراک گذاری آپارات یا یوتیوب ایرانی!

0

اینکه در دل محدودیت ها یک یا چند نفر تصمیم بگیرند و کاری بکنند به نظر من جای قدردانی دارد. یکی از محدودیت هایی که در کشور به لطف خودسانسوری انجام شد فیلتر کردن سرویس محبوب اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب بود، اما اینکه تیمی آستین بالا بزند و یوتیوب ایرانی بسازد جای شکرش باقی است.

آپارات وطنی وقتی در سال ۱۳۸۹ متولد شد شاید فکرش را هم نمی کرد روزی برسد که بیش از ۷٫۵میلیون ویدئو به صورت روزانه در آن دیده شود!

به لطف فیلتر بودن یوتیوب، آپارات توانست خود را توسعه دهد و زیرساخت های مناسبی بسازد و بانکی بشود از داده های ویدئویی با محتوای ایرانی و بومی، چیزی که در دنیا نیز رایج است. در دنیا نیز نمونه های فراوانی وجود دارد که به شکل بومی فعالیت می کنند و البته در حوزه خود نیز موفق بوده اند.

به تازگی آپارات وطنی به لطف رکوردزنی خود دست به اجرای یک کمپین تبلیغاتی زده و این موفقیت را با مردم شهر در میان گذاشته است. در اینجا بد نیست نگاهی بکنیم به آمار و ارقامی که در سایت رسمی آپارات به لطف این رکوردزنی اشاره  شده است:

آپارات اعلام کرده که آمار بازدید ویدئوهای روزانه آن به بیش از ۷٫۵میلیون رسیده است.

این عدد معادل ۴۵میلیون دقیقه تماشای ویدئو یا ۸۵ سال تماشای ویدئو برای یک نفر است و این یعنی اگر امروز نوزادی به دنیا بیاید با آپارات پیر می شود!

این تعداد نمایش در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴٫۴۷میلیون ویدئو بوده و این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ تنها ۶۰هزار ویدئو در یک روز به نمایش درمی آمد.

۱۰شهر پرترافیکی که از آپارات استفاده می کنند به جز شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز، شهرهای همدان، اهواز، ارومیه، اراک و کرج هستند، اما شبکه هایی که بیشترین ترافیک استفاده از آپارات را دارند به ترتیب ایرانسل، مخابرات ایران و همراه اول هستند.

آپارات در مورد میانگین سنی کاربرانش نیز آماری ارائه داده که همانطور که انتظارش می رفت نزدیک ۷۰درصد از کاربران آپارات زیر ۳۵ سال سن دارند. هرچند این موضوع قابل پیش بینی است، اما انتظار می رود که آپارات برای افراد مسن تر که می توانند مخاطب بهتری برای تلویزیون اینترنتی باشند برنامه هایی داشته باشد. چنانچه در آمار آپارات اعلام شده است تنها ۱۷درصد از کاربران آپارات بیش از ۴۵ سال سن دارند!

اما موضوعی که باید موردتوجه باشد سهم استفاده از آپارات روی دستگاه های مختلف است. تنها ۳۰درصد از کاربران آپارات از طریق دسکتاپ به این سرویس دسترسی دارند و این در حالی است که بالای ۶۰ درصد از کاربران از طریق موبایل آپارات را می بینند و استفاده می کنند.

اما آپارات در سال های اخیر فعالیت های متعددی داشته و تلاش کرده تا پا را فراتر از اشتراک گذاری ویدئو بگذارد و وارد حوزه های مختلف بشود؛ یکی از این حوزه ها برنامه سازی است.

برنامه دید در شب که با مجری گری رضا رشیدپور اجرا شد یکی از موفق ترین برنامه هایی بود که توسط آپارات اجرا شد و تا جایی به ثمر نشست که وزیر امور خارجه آقای ظریف در این برنامه حضور یافتند. این موفقیت سبب شد تا برنامه های مختلف دیگری در این شبکه اجتماعی شکل بگیرد.

اما باید منتظر بود و دید که آیا دیگران نیز وارد این بازی شده و به رقیبی برای آپارات تبدیل می شوند؟ شاید شاتل یا ایرانسل برنامه هایی برای حضور در این حوزه داشته باشند اما باید به جرات گفت که این روزها فقط آپارات، تنها آپارات وطنی است.

مشاور بازاریابی و تبلیغات/ مجله بازاریابی آیمارکتور

ارسال یک پاسخ