Take a fresh look at your lifestyle.

از تبلیغات اغواگرانه چیپس و پفک تا تحدید سلامتی انسان ها

0


از تبلیغات اغواگرانه چیپس و پفک تا تحدید سلامتی انسان ها

تبلیغ چیپس و پفک به مردم (به ویژه کودکان و نوجوانان) بین رسانه های سمعی و بصری یا مطبوعات بسیار آسیب رسان است و این در حالیست که هر روز شاهد تبلیغات محیطی پر زرق و برق این دست از محصولات در کوچه و خیابان هستیم.
به گزارش محیطی، شهروندان بیرجندی زمانی که از بلوار غفاری به سمت دانشگاه آزاد این شهر در حرکت هستند پس از عبور از میدان ولی عصر(عج) در وسط بلوار دو تابلوی بزرگ و دو طرفه از تبلیغ نوعی پفک به چشم شان می خورد.

این تبلیغ در حالی به صورت حجمی است و توجه بسیاری را به خود جلب می کند که چندین متر بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مرکز بهداشت فاصله ندارد؛ مراکزی که یکی از وظایف ذاتی شان آگاهی دادن به مردم در مورد سلامت شان است.
صرف نظر از اینکه این تبلیغ با مجوز چه نهادی نصب شده است در مورد زیان آور بودن مصرف محصولاتی از این دست به ویژه برای خردسالان، کارشناسان تغذیه اتفاق نظر دارند که این گونه فرآورده های غذایی مقدار زیادی از آب بدن را جذب کرده و به علت حجیم بودن احساس بی اشتهایی را به دنبال دارد.

تحقیقات نشان داده که پفک و چیپس تا ۹ برابر وزن خود آب جذب می کند بنابر این معده را پر کرده و منجر به بی اشتهایی فرد می شود و میل انسان را به مصرف غذا و وعده اصلی کاهش می دهد.
در نتیجه مصرف محصولاتی مانند پفک و چیپس، مصرف کننده به بیماری هایی نظیر کم خونی، پوکی استخوان و کوتاهی قد مبتلا می شود.
نمک موجود در پفک سبب آسیب دیدن کلیه ها و تورم بافت ها و افزایش فشارخون و در نتیجه سکته های قلبی و مغزی می شود.

گرمادیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیکال های آزاد می شود این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان های مختلف می شود.

البته واضح است که درآمد برخی نهادهای دولتی از طریق تبلیغات شهری تأمین می شود اما سؤال اینجاست که این درآمد به چه قیمتی بدست می آید و به امید روزی که در اجرای نمایش نوع برند تامل ویژه گردد و کمی منافع مردم در نظر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ