Take a fresh look at your lifestyle.

واقعیت های تلخ کارآفرینی / کسب و کاری که سخت به سرانجام می رسد

0

کارآفرینان افرادی هستند که کسب وکار خودشان را راه  می اندازند، ساعت ها وقت صرف آن می کنند، استعدادی در آنها نهفته که از پس شکست ها برمی آیند و قابلیت تغییر دادن شرایط را نیز دارند. در نتیجه کارآفرینی سخت است. البته از نظر شخصیتی نیز این افراد ویژگی هایی دارند که از آن جمله می توان به خواست شان برای دستیابی به ایده های جدید، علاقه و اشتیاق شان برای کار سخت و به دنبال قوانین رفتن، داشتن آمادگی لازم برای تجربه کردن، انگیزه و ثبات  شان اشاره کرد.

البته فاکتورهای دیگری هم برای اینکه یک کارآفرین بتواند کسب وکاری را به موفقیت برساند مانند تجربه ای که از قبل اندوخته، یادگیری از موفقیت ها و شکست هایی که داشته، تیم مدیریتی قدرتمند و… نیز وجود دارد.

علاوه بر ویژگی ها و شرایطی که نام برده شد، یک کارآفرین باید تلاش کند کسب وکارش را سرپا نگه دارد، به سرانجام برساند و در عین حال نیاز دارد بین کار و زندگی  شخصی اش نیز تعادل برقرار کند. با دانستن این نکته ها آیا مطمئن هستید که می توانید این کار را انجام دهید و به یک کارآفرین تبدیل شوید؟ برای کسانی که شجاعت کافی ندارند، کارآفرینی می تواند به یک کابوس تبدیل شود و این دقیقا همان دلیلی است که همه کارآفرین نمی شود و کارآفرینی به افرادی که ویژگی هایش را دارند محدود می شود.

کسانی که کسب وکاری را آغاز می کنند و در آن موفق می شوند، همان کسانی هستند که نگرش درست و اراده لازم برای رفتن به دنبال رویاهای شان را دارند و به دنبال این هستند تا شرایط بهتری را برای خود، خانواده، جامعه و بقیه مردم دنیا ایجاد کنند.

کارآفرین شدن می تواند سخت باشد، اما تا زمانی که برای چالش های پیش رو آماده باشید، شانس بیشتری برای دستیابی به موفقیت در طولانی مدت خواهید داشت. اگر با دانستن تمام این موارد باز هم قصد دارید کارآفرینی کنید این نکات را فراموش نکنید، کسب وکار مناسب خودتان را تشخیص دهید و سپس اقدام کنید، طرحی برای کسب وکارتان داشته باشید، از ابتدا بازار هدف تان را بشناسید و حامی مناسبی برگزینید.

نخستین تلاش تان ناکام خواهد شد

احتمالا نخستین تلاش تان با ناکامی همراه خواهد شد، اما این شکست لزوما اتفاق بدی نیست. بسیاری از صاحبان کسب وکارها پس از چندین بار شکست، به گونه ای برنامه ریزی می کنند تا وارد جاده بزرگ تری شوند، اما این کار را پس از جمع آوری بازخوردهای ارزشمند از مشتری ها و مسیر هایی که طی کرده اند، انجام می دهند.

با همین نگرش به تلاش اول تان نگاه کنید. آیا بهتر نیست در همان ابتدای راه اندازی کسب وکارتان و پیش از گسترش ایده ای که در سر دارید، متوجه شوید اشتباه تان چیست و کجای کار ایراد دارد، سپس در جهت تغییر آن برآیید و ایراد کارتان را برطرف کنید، به جای اینکه اجازه دهید این ایراد بعدها در کسب وکارتان به مشکل تبدیل شود؟ هر اتفاقی وقتش که برسد رخ خواهد داد، اما در ابتدا لازم است اصلاحاتی را در ایده اولیه تان صورت دهید.

برای نجات یافتن دست و پا خواهید زد

برای نگه داشتن کسب وکارتان در سطح مطلوب و اداره کردن آن، به پول نقد نیاز دارید. به عنوان یک کسب وکار نوپا، نیازمند حمایت های مالی خواهید بود و از این نظر به شرکای بیرونی تان تکیه خواهید کرد. پس از آن، به حداقل پنج سال زمان نیاز خواهید داشت تا متوجه شوید شرکت تان شروع به درآمدزایی خواهد کرد و در بلندمدت خواهد درخشید.

با دانستن این موضوع، در بعضی مواقع خواهید دید که نجات یافتن کار دشواری می شود و در مواقع حادتر، حتی از کسانی که کمترین دستمزد را دریافت می کنند نیز بی پول تر خواهید شد. راه حل این مشکل ایجاد مسیرهای چندگانه درآمدزایی است، به طوری که از چند منبع مختلف درآمد کسب کنید.

کسب وکارتان بسیار رقابتی خواهد شد

وقتی کارآفرین می شوید، هیچ کس به شما تبریک نخواهد گفت، در واقع به نوعی برعکس نیز اتفاق می افتد، احتمال اینکه رقبای تان به دلیل ورود به این عرصه بخواهند شما را به زمین بزنند، بعید به نظر نمی رسد. واقعیت این است افرادی وجود خواهند داشت که از شما خوش شان نمی آید، اما مسئله مهمی نیست و به نوعی خوب هم است، زیرا نشان می دهد شما کارتان را درست انجام می دهید.

این نکته را در ذهن تان داشته باشید؛ هرچقدر کسب وکارتان به موفقیت بیشتری دست پیدا کند، دشمنان بیشتری توجه شان جلب خواهد شد. تمام تمرکزتان را روی آنچه که اهمیت دارد یعنی گسترش کسب وکارتان قرار دهید. «کسانی که از شما متنفرند، از شما متنفر خواهند ماند.»

موفقیت زمان بر خواهد بود

شروع یک کسب وکار جدید همیشه با ریسک همراه است. هیچ کس نمی تواند تضمین کند که شرکت تان به موفقیت دست خواهد یافت یا بعد از چند سال با شکست مواجه می شود. داشتن انتظارات بالا از کسب وکار نوپای تان می تواند نکته مفیدی باشد، به خصوص در همان روزهای ابتدای کار، اما باید زمان لازم را برای دستیابی به نتیجه مورد نظرتان به آن بدهید.

حتی اگر هریک از کارکنان تان به سختی و با دو برابر سرعت معمول کار کنند تا حجم کار بیشتری را پوشش دهند، باز هم زمان لازم است. اگر به نظر می رسد که باید زمان بیشتری را صرف کنید تا به هدف تان برسد، به این معنا نیست که اشتباهی در کارتان مرتکب شده اید. گاهی اوقات  برخی مسائل از کنترل شما خارج هستند و تنها راه حل آن نیز صبر کردن است.

تعادل بین زندگی و کارتان آسیب خواهد دید

کارآفرینی شغلی ۲۴/۷است، به این معنا که ۲۴ ساعت یک روز و هفت روز یک هفته تان را درگیر می کند و در واقع نیازمند زمان و تلاش بسیار زیادی است. با این اوصاف هیچ  شکی نیست که تعادل بین کار و زندگی شخصی تان از این مسئله آسیب خواهد دید.کسب وکارتان در نهایت به زندگی تان تبدیل می شود و زندگی تان وقف شرکت تان شده و میزان زیادی از وقت تان را که پیش از این با خانواده و دوستان می گذراندید و در اختیار آنها می گذاشتید، از شما و در عین حال از آنها خواهد گرفت.حتی زمانی که در خانه و تعطیلات نیز هستید، درباره کار فکر می کنید و نمی توانید جلوی نگرانی تان را بگیرید؛ نگرانی که مدام به سراغ تان می آید و با خود می اندیشید تصمیم درستی گرفته اید یا نه.

رئیس خودتان نخواهید شد

این حقیقت تلخی است و شاید بتوان گفت یکی دیگر از حقیقت های تلخ کارآفرینی، اما تبدیل شدن به یک کارآفرین لزوما به این معنا نیست که رئیس خودتان شده اید. ساختن یک کسب وکار از نقطه صفر نیازمند تلاش بسیار زیاد و در عین حال کمک فراوان از افرادی است که در اطراف خود جمع کرده اید و این افراد حامیان تان هستند.

کسب وکارهای موفق از تیمی تشکیل شده اند که اعضای آن با یکدیگر کار می کنند، بنابراین یادگیری تکیه بر افرادی که بخشی از تیم کاری تان هستند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. هیچ کس نمی گوید رئیس خود شدن کار آسانی نیست. در طول این مسیر قطعا لحظه هایی وجود دارد که خواهید لغزید و همین باعث می شود که به کارآفرینی بهتر و قدرتمندتر تبدیل شوید.

در نهایت و با وجود تمامی این عوامل کسانی هستند که به دنبال کارآفرینی می روند تا شرایط بهتری را ایجاد کنند و با راه اندازی یک کسب وکار مثمرثمر باشند و شرایطی را برای زندگی بهتر خود و اطرافیان شان به وجود آورند و تمام سختی های این راه را نیز به جان می خرند و دستمزدشان موفقیت هایی است که در نتیجه زحمات شان به دست می آورند.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

ارسال یک پاسخ