Take a fresh look at your lifestyle.

هوش تجاری ابزاری جدید برای ارتقای سازمان ها

0

محیط کسب وکار امروزه مستلزم نوعی پاسخگویی است که بتواند به یک آگاهی بهنگام و دقیق در شرایط بازرگانی دست یابد. کسب و کارها برای موفقیت نیازمند دسترسی سریع و آسان به اطلاعاتی درباره مشتریان شان، امور داخلی سازمان ها، شرایط بازار خارجی و سالم بودن فعالیت های تجاری شان هستند.

اینکه چرا اطلاعات و تحلیل داده ها به عنوان شاهرگ اقتصاد معرفی شده، باید گفت یک سازمان از بدو تولد تا پایان عمرش در بخش های مختلف داده ایجاد می کند و دیدن چشم انداز سازمان با این داده های پراکنده امکانپذیر نخواهد بود و از آنجایی که سیستم گزارش دهی در سازمان ها به صورت سلسله مراتبی تعریف شده و مدیران عالی سازمان ها نیاز به اطلاعات موجز و خلاصه شده دارند در نتیجه باید اطلاعات چندین بار قالب بندی، خلاصه و سپس گزارش شود.

برای غلبه بر چنین مشکلی، فناوری فرآیند داده که همان هوش تجاری نامیده می شود به کمک سازمان ها و شرکت ها آمده و وظیفه تحلیل، تهیه استراتژی و پیش بینی اطلاعات را مکانیزه و اتوماتیک کرده تا تصمیمات بهتر اخذ شود.

بر خلاف نظر بسیاری که هوش تجاری را به عنوان یک ابزار یا سیستم می دانند، هوش تجاری به عنوان یک معماری مطرح می شود که مجموعه ای از برنامه های کاربردی و تحلیلی است که به استناد پایگاه های داده عملیاتی و تحلیلی به اخذ تصمیم برای فعالیت های هوشمند تجاری می پردازد.

اثربخشی سیستم هوش تجاری، میزان تحقق اهداف یک سیستم هوش تجاری در سازمان است.

بازار، هوش تجاری را ابزاری برای برتری رقابتی و پایشگر و تحلیلگر بازار و مشتریان می داند. از نقطه نظر فناوری نیز هوش تجاری یک سیستم هوشمند است که با پردازش دقیق داده ها، نقطه دخالت سخت افزار و نرم افزار در مغز افزارها به حساب می آید. به بیان ساده تر، هوش تجاری چیزی نیست مگر فرآیند بالابردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی با استفاده هوشمندانه از داده های موجود در فرآیند تصمیم گیری.

در سازمانی که هوش تجاری در آن به کار گرفته می شود، مدیران می توانند اطلاعات هزینه ها را از داخل سازمان استخراج کنند و بدانند که هزینه ها چه هستند و تصمیم هایی برای کاهش و حذف آنها بگیرند، تغییرات آینده را پیش بینی کنند و برای مسائل خود راه حلی مناسب داشته باشند. به منظور افزایش درآمد، شرکت ها باید علاوه بر افزایش فروش خود، مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. حفظ مشتریان اغلب کاری بسیار پسندیده است.

امروزه سازمان هایی در محیط رقابتی موفق خواهند بود که از حوزه فعالیت خود درک و ارزیابی عمیق تری داشته باشند و برای خود مزیت های رقابتی بیشتری فراهم سازند. به کمک افزایش هوشمندی رقابتی و هوش سازمانی است که سازمان ها بر رقبای خود برتری یافته اند و جایگاه ویژه ای در عرصه رقابت کسب می کنند. در عصر حاضر تنها تمرکز بر وقایع و بررسی اطلاعات گذشته چندان کارساز نیست، بلکه بررسی دقیق محیط و کسب اطلاعات از رخدادهای در حال ظهور است که حیات سازمان را استمرار می بخشد.

کدام مشتری سود بیشتری عاید می کند. معمولا ۲۰ درصد از مشتریان۸۰درصدسود شرکت را تامین می کنند. شرکت ها باید ابتدا مشتریانی که سود بیشتری را عاید می سازند، حفظ کنند. باید بدانید هوش تجاری کاربرد بسیاری در این بخش نیز دارد.

گام بعدی تجزیه و تحلیل رفتار بازار، فروش و مشتریان پرسودده هستند. این دانش به مدیران کمک می کند تا مشتریان خود را مدیریت کنند. برای جلب نظر مشتریان ممکن است پارامترهای کانال های هزینه های فروش عمده به مشتریان یا تغییر در حاشیه سود و… مدنظر قرار گیرد. نکته مهم این است که رفتارها با مشتریان یکسان نیست و هر مشتری یا گروهی از مشتریان روابط خاص خود را خواهند داشت.

سرانجام اینکه علاوه بر مشخصه های اطلاعاتی فوق سایر اطلاعات مدیریتی برای تصمیم گیری در سازمان ها نیز وجود دارد که نیاز به تحلیلی برای تصمیم گیری دارد، مثل اطلاعاتی در حوزه ماموریت اصلی سازمان یا شرکت، اطلاعات منابع انسانی، اطلاعات تولید و ساخت، اطلاعات خدمات ارائه شده و… تکنولوژی هوش تجاری راه حلی برای به کارگیری این اطلاعات و ایجاد هوشمندی در مدیران است که آگاهانه تصمیم گیری کنند و تصمیم آنان مبنی بر واقعیات و درک آگاهانه آنان از تغییرات فعلی و آتی و استفاده از سوابق در سازمان باشد.

محیط کسب و کار امروزه مستلزم نوعی پاسخگویی است که بتواند یک بینش و آگاهی در لحظه در بازار رقابتی به دست دهد. کسب و کارها برای دستیابی به اهداف پیشرو بودن نیازمند دسترسی به اطلاعات در مورد مشتریان، وضعیت سازمان، موقعیت خود در بازار رقابتی و شرایط روز بازار هستند.

فرآیند بهبود کارایی مدیریت سازمان از طریق بهره گیری از رویکرد هوش تجاری شامل پنج بخش است:

– طرح (به چه هدفی می خواهیم برسیم؟

– پایش (فعالیت ها به چه صورت انجام می شود؟

– تحلیل (آیا فرآیندهای در جریان به درستی اجرا می شود یا با مشکل روبه رو است؟

– هدایت (چه فعالیت هایی باید صورت پذیرد؟

– بهبود (آیا روال جاری قابل ارتقا و اجرای بهتر است؟

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ