Take a fresh look at your lifestyle.

سیستم های دیجیتالی پیشرفته در صنعت تولید خودروهای تویوتا

0

تولید بهنگام

تولید بهنگام روشی است که در آن هر قطعه درست در هنگامی که به آن نیاز است، تولید می شود و هیچ مقداری در انبار وجود ندارد. به عبارت دیگر، سوال این است: چه چیز نیاز است؟ چه وقت نیاز است؟ چه مقدار نیاز است؟ به این ترتیب می توان اتلاف ها را حذف کرد و بهره وری را افزایش داد. با صفر کردن موجودی انبار، هزینه های نگهداری کالا در انبار حذف می شود.

لازمه این کار ارتباط بسیار قوی با تامین کنندگان قطعات و مدیریت صحیح زنجیره تامین است.

کانبان

کانبان یک سیستم متفاوت و متمایز کنترل است. وقتی در ایستگاه کاری به قطعه  ای نیاز است، این نیاز اطلاع داده می شود و سپس قطعه به سرعت تولید و حمل می شود، به گونه ای که وقفه ای در تولید پیش نیاید. کانبان یک لغت ژاپنی است، به معنی کارت، بلیت و علامت. کانبان در سیستم تولید تویوتا ابزاری است برای مدیریت جریان و تولید مواد. به کانبان، روش سوپر مارکت نیز گفته می شود زیرا ایده اولیه از فروشگاه های تجاری بزرگ گرفته شده که از کارت های کنترل استفاده می کنند و کلیه اطلاعات مربوط به محصول مثل اسم، کد، محل انبار و مانند آن در کارت نوشته می شود.

جیدوکا

این مفهوم توسط موسس تویوتا، ساکیشی تویودا مطرح شد. جیدو به مفهوم اتوماسیون است و جیدوکا یعنی اتوماسیون با نگرش انسانی یعنی ماشینی که به آسانی حرکت می کند و تحت پایش و نظارت یک اپراتور است. جیدوکا بر دیدن مسائل تمرکز دارد و به ساخت محصولات بسیار کیفی منجر می شود. در این دیدگاه کیفیت باید در فرآیند تولید به دست آید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ