Take a fresh look at your lifestyle.

ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی (۴۷) / توجه به چگونگی استفاده از محصولات

0

امروزه اغلب بازارها در مرحله بلوغ خود قرار دارند، رقابت در حال افزایش و هزینه های جذب مشتریان جدید نیز به شدت افزایش یافته است بنابراین ضروری است موسسات مالی توجه و تمرکز خود را در تدوین استراتژی مناسبی جهت بقا و افزایش سود و سهم بازار قرار دهند.

با این حال به طرز شگفت آوری، بسیاری از شرکت ها هیچ گونه ایده ای در رابطه با محصولی که قرار است از کارخانه خارج شود نداشته یا ایده هایی ناکافی در ذهن خود دارند.

در عین حال برخی اطلاعات برای شرکت بسیار حیاتی و مهم است تا به کمک آن به ارتقای سطح محصولات بپردازیم. همچنین باید به ویژگی های محصولات قبلی که مورد توجه قرار گرفته و به نوعی موفقیت محصول در گرو آنها بوده، توجه ویژه داشت.

مانند یک نانوا که هر چند وقت یک بار دستور پخت خود را بررسی مجدد می کند تا بدین شکل تغییرات لازم را جهت ارتقای کیفیت و طعم نان های خود اعمال کند. این امر در واقع بیانگر اهمیت بازگشت به عقب و بررسی مجدد محصولات است.

ایده

Fisher-price  بزرگ ترین کارخانه تولید اسباب بازی در سرتاسر جهان است که توجه ویژه اش روی بازار کودکان خردسال است. این شرکت که مقر اصلی اش در شهر شیکاگو است، ایده ای مبنی بر ساخت مهد کودکی رایگان برای کودکان خردسال که هنوز وارد مدرسه نشده اند، داشت.

ویژگی این مهدکودک در این بود که تمامی اسباب بازی های موجود در آن از محصولات خود شرکت بودند. برخی از این محصولات وارد بازار های رسمی شده و برخی طرح اولیه محصول محسوب می شدند.

شرط اصلی این ایده که نوعی آزمایش نیز محسوب می شد این بود که کودکان نباید باخبر می شدند که رفتارشان در مهدکودک تحت کنترل و نظارت پژوهشگران است.

در واقع پژوهشگران می خواستند بدانند کدام اسباب بازی ها بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و کدام یک نادیده گرفته می شوند، کدام یک تنها چند دقیقه کودکان را به خود سرگرم کرده و کدام یک می توانند کل ساعت بازی کودکان را به خود اختصاص دهند. در کل هدف پژوهشگران مشاهده این امر بود که کودکان چگونه با هر اسباب بازی رفتار می کنند.

این تحقیق جهت ارتقای سطح محصولات جدید و اصلاح محصولات قدیمی تر، بسیار سودمند واقع شد.

در واقع ایده ساخت مهدکودک از دو منظر ایده ای بسیار هوشمندانه بود. نخست آنکه فضایی را برای انجام آزمایش مهیا ساخت و دیگر آنکه باعث جلب توجه والدین کودکان به سمت کارخانه به عنوان افرادی که قرار است برای کودکان خود اسباب بازی بخرند، شد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

–  شما به مشاهده و بررسی طولانی مدت جهت موفقیت نیاز دارید.

–  بهتر است برای مشاهده، در صورت امکان به گرفتن فیلم به جای نسخه برداری یا تکیه بر حافظه خود بپردازید. بدین شکل می توانید مشاهداتی دقیق تر و بررسی هایی به مراتب علمی تر داشته باشید.

–  تنها یک مشاهده گر نباشید، برخی رفتار ها نیاز به تفسیر و تفکر بیشتری دارند.

–  توجه داشته باشید که مشاهده افراد بدون اطلاع یا رضایت آنها اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی است. این اقدام می تواند برای تان مشکلی جدی به همراه داشته باشد به همین خاطر باید با هماهنگی های لازم
صورت گیرد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ