Take a fresh look at your lifestyle.

پژوهش برگزیده یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

0

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی روز سه شنبه ۲۲ تیرماه با اهدای جوایز به روابط عمومی‌های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش شارا، این جشنواره با همت انجمن متخصصان روابط عمومی و با همکاری دانشگاه‌ها، روابط عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار شد.

 

پژوهش حاضر با هدف مطالعه نحوه بازنمایی فعالیت منطقه ۸ عملیات انتقال گاز در رسانه های مختلف در سال ۱۳۹۴ در صدد دست یابی به این مهم است. با این مطالعه نفاط قوت و ضعف روابط عمومی منطقه ۸ عملیات انتقال گاز مشخص خواهد شد و اینکه رسانه های مختلف با چه رویکردی به فعالیت های این منطقه پرداخته اند. مطالعه نحوه بازنمایی فعالیت های منطقه ۸ عملیات انتقال گاز در رسانه ها زمینه را برای دقت هر چه بیشتر این منطقه در نحوه تعامل با مخاطبان با در نظر گرفتن اولویت های مخاطبان فراهم خواهد کرد. لذا سوال اصلی تحقیق حاضر آنست که فعالیت های منطقه ۸ عملیات انتقال گاز در رسانه های مختلف به چه نحوی منعکس شده است؟


این پژوهش با پنج فصل به مطالعه نحوه بازنمایی فعالیت های منطقه ۸ عملیات انتقال گاز در رسانه ها ها پرداخته است. فصل اول: شامل: مقدمه، طرح موضوع ، بیان مساله، ضرورت انجام تحقیق، اهداف، سوالات ، فرضیه ها، تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه هااست. فصل دوم ادبیات و مستندات و مبانی نظری تحقیق، سابقه و پیشینه ی تحقیق را به نمایش می گذارد. فصل سوم روش شناسی و روش اجرای تحقیق را در بر می گیرد. فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده و نتایج حاصل از تحقیق پرداخته است و در فصل پنجم فصل پنجم بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد شده است.

 

پژوهش برگزیده- ۱
پژوهش برگزیده- ۲

 

معرفی و فعالیت های روابط عمومی منطقه ۸
منطقه ۸ عملیات انتقال گاز ایران با برخورداری از نیروهای جوان و خلاق همواره در فعالیتهای تحصیلی- علمی و ورزشی از کارنامه درخشانی در شرکت ملی گاز ایران برخوردار بوده، بطوریکه این منطقه تعداد کثیری از نخبه های دانشگاههای کشور را در رشته های مختلف جذب نموده است.


توزیع بر اساس مقاطع تحصیلی: ۷۱/۱۹% دیپلم ؛ ۱۶/۲۷% فوق دیپلم ؛ ۵/۰% زیردیپلم؛ ۵۱/۴۳% لیسانس و۴۱/۸% فوق لیسانس .گفتنی است روابط عمومی منطقه ۸ عملیات انتقال گاز ایران با استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی ۵ نفر از همکاران ارکان ثالث که مشتمل بر یک نفر لیسانس مترجمی زبان انگلیسی به عنوان مسئول دفتر، یک نفر لیسانس روانشناسی با سابقه خبرنگاری برای روزنامه های محلی و سراسری به عنوان مسئول خبر و اطلاع رسانی، همچنین دو نفر عکاس و فیلمبردار حرفه ای که یکی از ایشان کار تدوین و مونتاژ را نیز بر عهده دارد و در نهایت یک نفر طراح گرافیک و اپراتور سایت اینترنتی، بهره برده و سعی بر آن دارد با تشویق، ترغیب و الزام نمودن کارکنان به تحصیلات کارشناسی و بالاتر اهداف سازمانی را گسترش دهد.


با توجه به عملیاتی بودن این منطقه و به تبع آن انتصاب مدیران فنی و عملیاتی و تغییر زود هنگام وتکراری مدیران، روابط عمومی منطقه همواره با مشکلات بودجه گریبانگربوده است. لکن جمیع عوامل دست به دست هم داده و باعث می شوند این واحد با توجه به منابع مالی اندک خود و بمنظور استفاده بهینه از تمامی امکانات، اکثر کارهای خدماتی خود را توسط پرسنل متخصص و خلاق خود انجام دهد که از جمله آنها می توان به:


سمعی و بصری، طراحی ، میکس و مونتاژ، راه اندازی و اپراتوری سایت و بسیاری دیگر از فعالیتهای خدماتی دیگر اشاره نمود.
در سالهای گذشته به دلیل برخورداری ازمدیران عملیاتی و عدم ارتباط با رسانه ها هیچ گونه هزینه ای جهت رپرتاژ آگهی پرداخت نمی گردید و ارتباط با رسانه ها در سطح پایین تری قرارداشت بنابراین همت گماردیم در اوایل سال ۸۹ فصل تازه ای را در گسترش همکاری و تعامل با رسانه ها آغاز نماییم، در این راستا بر آن شدیم به منظور دستیابی به نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنها در دفاتر تک تک نشریات و خبرگزاریها حضوریافته تا از نزدیک با انها به گفت و گو بنشینیم.


روابط عمومی منطقه ۸ با استفاده از نقطه نظرات سازنده آنها توانست در مسیرارتباط با رسانه ها و همچنین گسترش همکاری با این نشریات و خبرگزاریها بیش از پیش راندمان کاری را بالا ببرد.


کارکنان شاغل در روابط عمومی منطقه ۸ عملیات انتقال گازایران همواره سعی بر آن داشته اند همراه با انجام فعالیت روزانه خویش، در آموزش حرفه ای مهارتهای تخصصی و بکارگیری ابزار و دانش روز، گامهای موثرتری بردارند. برخورد مناسب با دیگریاری، احترام به حقوق همکاران و جلب مشارکت کارکنان در جهت مشتری مداری و شایسته سالاری از اهداف این واحد می باشد. همچنین همواره سعی دارند با بارگذاری اخبار، آگهی، اطلاعیه، مسابقات و احادیث و ارمغان هفته و… هر روز سایت منطقه را بروز نماید.www.nigcdist8.ir/fa


روابط عمومی منطقه ۸ جهت استفاده از تجربیات دیگر روابط عمومی های ادارات و سازمانها ارتباطی تنگاتنگ با آنها داشته تا بدین وسیله در بالابردن راندمان کاری مفید واقع گردد. همچنین مدیر روابط عمومی این منطقه در بالاتریت شورای تصمیم گیری سازمان عضویت داشته و جزء هیئت رئیسه منطقه بشمار می رود ضمن اینکه در هر گونه جلسات درون سازمانی و برون سازمانی حضور چشمگیری دارد.


 مروری بر فعالیت های روابط عمومی منطقه ۸ عملیات انتقال گاز
روابط عمومی این منطقه، شناخت صحیح و اصولی از وظایف، ماموریت ها و مشتریان ذینفع را با عنوان نخستین گام در چرخه فعالیت خود قرارداده است. تبادل و تعامل یکی از اصول و وظایف اساسی این واحد بوده که تلاش می کند پیوند و ارتباطی مدبرانه بین دستگاههای اجرایی و مخاطبان برقرار نماید.


روابط عمومی منطقه ۸ عملیات انتقال گاز، با برقراری رابطه دوسویه و ایجاد اعتماد از طریق داده های شفاف، فرهنگ پرسشگری را به عنوان یک حق و فرهنگ پاسخگویی را به عنوان یک وظیفه در سطح مدیران اجرایی و مردم بسط و گسترش داده و نهادیه کند و با مبنا قراردادن اخلاق حرفه ای و تصحیح نگرش، ساختار سازی و حرکت بر مبنای مقررات شغلی بستر این امر مهم را فراهم می کند.


مهمترین‌ وظیفه‌ روابط عمومی‌، شناخت‌ افکار عمومی‌ و نفوذ در آن‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ افکارعمومی‌ نسبت‌ به‌ سازمان‌ است‌ که‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بیرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ می‌شود. بی‌تردید، این‌ وظیفه‌ در قالب‌ مجموعه‌ای‌ از فعالیتهای‌ ارتباطی‌ صورت‌ می‌گیرد که‌ می‌توان‌ آنها را تحت‌ عناوین‌ ارتباطات‌، امور فرهنگی‌ و نمایشگاهها، انتشارات‌، سنجش‌ افکار و پژوهش‌ و برنامه‌ریزی ‌دسته‌بندی‌ کرد.


همچنین روابط عمومی منطقه ۸ با برقراری ارتباط دوسویه با مسئولین سازمان، درج آگهی، برگزاری نشست های خبری، برپایی نمایشگاه و برگزاری مراسم در مناسبت های خاص و… در راستای بهبود واحد و سازمان گام برمی دارد. در حال‌ حاضر هدف‌ از عملیات‌ روابط عمومی‌ صرفاً انجام‌ چند وظیفه‌ خاص‌ نظیر: تولید و ارسال‌ خبر به‌ رسانه‌ها، نصب‌ پلاکارد و پوستر، انتشار بروشور، برگزاری‌ نمایشگاه‌ و … نیست‌، بلکه‌ هدف‌ عمده‌، تأثیرگذاری‌ برروند تصمیمات‌ در درون‌ سازمان‌ و حتی‌ بیرون‌ از سازمان‌ و سهیم‌ شدن‌ در جریان‌ تصمیم‌سازی‌ سازمان ‌است‌. که در این زمینه واحد روابط عمومی منطقه با انجام نظرسنجی و سنجش افکار عمومی و رصد نمودن اخبار و حوادث و تجزیه و تحلیل آنان و ارجاع نتایج به مسئولین، همچنین با برقراری ارتباط دوسویه با مسئولین سازمان و انتقال دیدگاههای کارکنان به آنان سعی در ایفای نقش در این زمینه دارد همچنین در جهت انجام یکی از خطیرترین وظایف خود که همانا اطلاع‌رسانی در خصوص حریم خطوط لوله انتقال گاز که از آنها بعنوان شریانهای حیاتی اقتصاد کشور نامبرده شده است در تعاملی مداوم با نشریات و رسانه‌های عمومی می‌باشد. درج آگهی رعایت حریم خطوط لوله، برگزاری نشست‌های خبری اربابان جراید با مسئولین سازمان و دعوت از آنان برای بازدید از منطقه از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌باشد.


واحد روابط عمومی منطقه ۸ با تجزیه و تحلیل نظرات مشتریان و اربابان رجوع سازمان و واحدها در دوره‌های سه ماهه می‌کوشد بازخورد اقدامات صورت گرفته را پیگیری و بررسی نموده و در راستای بهبود مستمر واحد و سازمان گام بردارد.


گرچه‌ اطلاع‌رسانی‌ اصولی‌ از ویژگی‌های‌ روابط عمومی‌ کارآمد است‌، لیکن‌ در مفهوم‌ نوین‌ روابط عمومی‌، آنچه‌ اولویت‌ بیشتری‌ دارد، اطلاع‌یابی‌ است‌. به‌ عبارت‌ دیگر، روابط عمومی‌ به‌ جای‌ این‌ که ‌مدام‌ از طرف‌ سازمان‌ برای‌ مردم‌ پیام‌ و اطلاع‌رسانی‌ کند، سعی‌ دارد نگاه‌ مردم‌ را به‌ سازمان‌ تفسیر کرده‌ وآن‌ را در اختیار مدیریت‌ سازمان‌ قرار دهد. در این زمینه نیز واحد روابط عمومی اقداماتی را به شرح زیر انجام داده است:


ایجاد صندوق صوتی: با راه‌اندازی صندوق صوتی ۲۴ ساعته و اختصاص خط مستقل به آن کارکنان و مشتریان سازمان می‌توانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به صورت مستقیم در میان گذارند.


صندوق پیشنهادات: با نصب صندوق پیشنهادات در واحدهای سطح منطقه و نقاط پر رفت و آمد هر سازمان، واحد روابط عمومی سعی در جذب نظرات و کسب اطلاع از همکاران و اربابان دارد که این اطلاع یابی در نهایت منجر به اصلاح رفتار سازمانی و جلب نظر همکاران و سایر مراجعین می شود.


واحد روابط عمومی منطقه با برگزاری‌ جلسات دوره‌ای‌ پرسش‌ و پاسخ‌ بین‌ کارکنان‌ و مدیریت، جلسات خصوصی کارکنان و مدیریت بصورت هفته‌ای و نیز انتقال نظرات و دیدگاههای اخذ شده از کارکنان بوسیله صندوق صوتی و صندوق پیشنهادات به مدیریت و مسئولین سازمان را در دست اجرا دارد همچنین این واحد با استفاده‌ از رایانه‌ و نصب تابلوهای راهنما در مبادی‌ ورودی‌ سازمان‌ به‌ بسیاری ‌از نیازهای‌ اطلاعاتی‌ ارباب‌ رجوع‌ پاسخ‌ داده‌ و به‌ شکل‌ صحیحی‌ آنان‌ را هدایت‌ می‌کند. بی‌تردید، ایفای‌ این‌ نقش‌ از روابط عمومی‌، آن‌ را در کمک‌ به‌ تأمین‌ رضایت‌ مردم‌ از نظام‌ اداری‌ کشور، ارائه‌ چهره‌ مثبت‌ ازسازمان‌ و جلوگیری‌ از اتلاف‌ وقت‌ ارباب‌ رجوع‌ یاری‌ می‌دهد.


دقت‌ در اهداف‌ روابط عمومی‌، به‌ خوبی‌ روشن‌ می‌سازد که‌ توفیق‌ این‌ واحد حتی‌ در وظایف‌ برون‌ سازمانی‌، موکول‌ به‌ موفقیت‌ آن‌ در بعد درون‌ سازمان‌ است‌. چرا که‌ اگر روابط عمومی‌ با توفیق‌ کامل ‌وظایف‌ برون‌ سازمانی‌ خود را انجام‌ دهد، در حالی‌ که‌ در داخل‌ سازمان‌، وظایف‌ مربوط به‌ آن‌ معطل ‌مانده‌ باشد، موفقیت‌ های‌ بیرونی‌ زیر سئوال‌ می‌ رود و چه‌ بسا افرادی‌ که‌ در بیرون‌ از سازمان‌ به‌ نظر مثبتی‌ درباره‌ سازمان‌ رسیده‌اند، در تعامل‌ با اعضای‌ سازمان‌، به‌ خلاف‌ عقیده‌ خود برسند که‌ بی‌ تردید، پایداری‌ را بر جای‌ خواهد گذاشت‌.


برگزاری‌ مراسم‌ ویژه‌ در مناسبت‌ های‌ خاص‌، از وظایف‌ مهم‌ روابط عمومی‌ داخلی‌ است‌. این‌ مراسم‌ علاوه‌ بر گرامیداشت‌ مناسبت‌ های ملی و مذهبی، آگاهی‌ های‌ کارکنان‌ را در این‌ موارد ارتقاء داده‌ و به‌ نحو مختلف‌ می‌توان‌ از آنها برای‌ بهره‌وری‌ سازمان‌ استفاده‌ کرد. که بعنوان نمونه می‌توان به برگزاری سالانه مراسم روز زن و تقدیر از همکاران زن سازمان، برگزاری جشنهای دهه مبارکه فجر و جشن دانش آموزان ممتاز و … اشاره نمود.


واحد روابط عمومی منطقه با انجام نظرسنجی از واحدهایی که در ارتباط مستقیم با اربابان رجوع (درون سازمانی و برون سازمانی) قرار دارند سعی در سنجش افکار عمومی مخاطبین سازمان دارد تا با شناسائی نقاط ضعف و قوت این واحدها و ابلاغ آن به مسئولین ذی‌ربط نقش مؤثری در بهبود و ارتقای خدمت رسانی به مراجعین ایفا نماید.


بنابراین روابط عمومی‌ مجموعه‌ای‌ از عملیات‌ ارتباطی‌ آگاهانه‌ و مبتنی‌ بر تحقیق‌ و برنامه‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از شیوه‌های‌ علمی‌ و هنری‌ به‌ دنبال‌ اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ و اطلاع‌یابی‌ از آنان‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ گرایش‌های‌ مخاطبان‌ و افکارعمومی‌ به‌ منظور جلب‌ نظر، تفاهم‌ و حمایت‌ مستمر از مخاطبان‌ با کاربرد تکنیکها و ابزارهای‌ ارتباطی‌نوشتاری‌، گفتاری‌، دیداری‌ و شنیداری‌ است‌.
 

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ