Take a fresh look at your lifestyle.

کمپین تبلیغاتی به چه معناست؟

0

کمپین تبلیغاتی، یک دوره فشرده و خاصی از عملیات است که به‌منظور تبلیغ یک شرکت یا محصول طراحی شده و با به خدمت گرفتن دقیقِ مجموعه‌ای از ابزارهای بازاریابی، قصد دارد مخاطبان را هدف قرار دهد.

هدف نهایی هر کمپین تبلیغاتی، افزایش آگاهی مردم راجع به یک موضوع، شرکت و یا محصول خاص و در نهایت، ایجاد نیاز برای آن است. ساختار هر کمپین تبلیغاتی نیز اغلب به ذات محصول و یا موضوع مورد تبلیغ و همچنین مخاطبان هدفی که آن کمپین برای دستیابی به آن‌ها طراحی شده، بستگی دارد.

در حالی که کمپین‌های تبلیغاتی مختلف با اهدافی بسیار گوناگون وجود دارند؛ اما برخی از ابزارهای مارکتینگ مورد استفاده در بسیاری از آن‌ها یکسان است. در کمپین‌های تبلیغاتی معمولا از هر دو حالت رسانه یعنی رسانه‌های چاپی و الکترونیکی استفاده می‌شود تا توجه و اشتیاق نسبت به آن موضوع خاص، راحت‌تر شکل گیرد؛ این کار اغلب به واسطه‌ی به کارگیری ابزارها و روش‌های متعدد و گوناگون و استفاده از آن‌ها در بازه‌های زمانی متعدد به وقوع می‌پیوندد.

در حالی که در گذشته رسانه‌های الکترونیکی بیشتر به رادیو و تلیویزیون اطلاق می‌شد، امروزه شامل بنرهای تبلیغاتی، ارسال پیام‌های تبلیغاتی و تبلیغات ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) نیز می‌شود.

اگر بخواهیم کمپین‌های تبلیغاتی را در رسانه‌های چاپی مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که استفاده از تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات یک روش سنتی برای دستیابی به مخاطبِ هدف است. این تبلیغات معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا توجه کاربر را به خود جلب کرده و او را تحریک کند تا درباره موضوع مورد بحث در آن تبلیغ بیشتر بداند. به منظور اطمینان از دستیابی به کاربران و مخاطبان مورد نظر، تبلیغات چاپی اغلب در رسانه‌های چاپی منتشر می‌شدند که هدف آن رسانه نیز مشابه با موضوع تبلیغ مورد نظر بود.

اما به رسانه‌های الکترونیکی می‌رسیم، جایی که شاید به جرات بتوان گفت امروزه بیشترین ضریب نفوذ در بین مخاطب هدف را به خود اختصاص داده است. از زمان پیدایش رادیو و تلویزیون تا به امروز، این رسانه‌ها همواره قدرت بسیار زیادی در جذب مخاطب هدف به یک موضوع خاص داشته‌اند.

یک تبلیغ کوتاه تلویزیونی به شدت می‌تواند در نفوذ یک موضوع خاص در مخاطب هدف تاثیر داشته و آن‌ها را مجاب نماید تا برای اطلاع از آن محصول خاص از طریق راه‌های ارتباطی به نمایش درآمده در تبلیغ، با شرکت مورد نظر ارتباط برقرار کند. البته در نظر داشته باشید که این شیوه تبلیغات به هیچ وجه هدفمند نیست!

همچنین در حالتی مشابه، یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند شامل یک تبلیغ کوتاه رادیویی باشد تا قوه شنیداری کاربران را مورد هدف قرار داده و به مخاطب کمک کرده تا آن محصول را با استفاده از قوه تخیل خود، مجسم ساخته و احساس نیاز نسبت به آن محصول را در مخاطب خود ایجاد نماید.

در کنار استفاده از روش‌های سنتیِ ساخت یک کمپین تبلیغاتی، ابزارهای جدید نیز این امکان را فراهم کرده‌اند تا شرکت‌ها از راه‌های جدیدی بتوانند به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها هستند که کمپین‌های تبلیغاتی خود را تنها بر پایه‌ی ارسال پیامک‌ها و ایمیل‌های تبلیغاتی استوار کرده‌اند.

یکی از بنیادی‌ترین اهداف راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف مورد نظر در مدت زمان محدود و مشخص است. در رسانه‌های که سنجه‌ها و متریک‌های مشخصی برای سنجش میزانِ رضایت و دستیابی به مخاطبان هدف در دسترس نیست، پی بردن به میزانِ دستیابی به اهداف کمی سخت و پیچیده و بعضا غیر ممکن است.

اما در رسانه‌های الکترونیکی و علی‌الخصوص حوزه آنلاین، این متریک‌ها به حداکثر خود رسیده و شرکت‌ها می‌توانند با تحلیل لحظه به لحظه کمپین تبلیغاتی خود، مشکلات موجود در آن را برطرف کرده و کمپین تبلیغاتی خود را، روز به روز بهتر از قبل نمایند.

البته شایان ذکر است که تجربه در هر کاری می‌تواند ضریب خطا را تا درصدهای قابل قبولی کاهش دهد. بنابراین شما می‌تواند با مراجعه به دسته‌بندی دیجیتال مارکتینگ در بلاگ‌اد، تجربیات و آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت نمایید.

آیا شما هم تجربه راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مختلف برای شرکت/محصول خود را داشته‌اید؟ مشتاقانه منتظر خواندن تجریبات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ