Take a fresh look at your lifestyle.

ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی (۴۴) / روی نقاط ضعف محصول خود کار کنید

0

شاید در وهله اول نکته ای که قصد مطرح ساختن آن را داریم به نظر ساده برسد. به هر حال همه ما به خوبی از لزوم برطرف ساختن ایرادات محصولات آگاهی داریم. با این حال این نکته اغلب مورد غفلت واقع می شود، اگرچه به روشنی مورد تأیید همگان است.

هرچقدر محصول شما بی نقص و کامل باشد بازهم یک نقطه ضعف، توان منصرف ساختن مشتریان از توجه به آن را دارد. به عبارت بهتر در دنیای امروز مشتریان برای خرید یک محصول ابتدا به بررسی برندهای حاضر در بازار آن محصول پرداخته و پس از آگاهی از سابقه آنها و همچنین مقایسه کیفیت محصولات آن برندها اقدام به خرید خواهند کرد.

همین امر باعث شده است تا کوچک ترین ایرادات محصول شما به آسانی در دسترس و مقابل دیدگان مشتریان قرار گیرد. در این صورت دیگر مهم نیست که شما چقدر در زمینه بازاریابی و تبلیغ محصول خود تلاش کرده اید، همان نقطه ضعف، محصول شما را به بیرون از بازار فروش هدایت خواهد کرد.

ایده

هنگامی که از گازوییل برای تأمین سوخت اتومبیل ها استفاده می شد، اغلب این سوخت به وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس ها، تاکسی ها و در برخی موارد کامیون های بزرگ اختصاص داشت. در آن زمان گازوییل اغلب به عنوان سوختی بد بو، با آلایندگی بالا و همچنین غیر مقرون به صرفه در نظر گرفته می شد. با این حال بحران سوختی دهه ۷۰میلادی این طرز نگرش را به کلی دگرگون ساخت.

در دهه۷۰ میلادی به دلیل بروز بحران سوختی متخصصان زمینه سوخت، اقدام به بهینه سازی گازوییل کردند. از این طریق علاوه بر افزایش کارایی این سوخت، به دلیل قیمت پایین آن رانندگان کامیون های سنگین به سرعت اقدام به استفاده از گازوییل برای تأمین سوخت مورد نیازشان کردند. با این حال شرایط این تحول در بریتانیا به گونه دیگر بود. در واقع این کشور به دلیل مساحت نسبتا اندک به همراه شهر های بزرگ، نیاز چندانی به کامیون های سنگین نداشت. این امر به معنای عدم کاربرد گسترده گازوییل در بریتانیا بود.

در این میان برند فولکس واگن شرایط گازوییل در بریتانیا را به مثابه موقعیتی طلایی برای خود قلمداد می کرد. در حقیقت فولکس واگن در پی گسترش استفاده از گازوییل در خودرو های خود بود و شرایط بریتانیا نیز برای توسعه استفاده از این سوخت بسیار هموار به نظر می رسید. غول اتومبیل سازی آلمان به سرعت دست به طراحی کمپینی به منظور استفاده از این شرایط زد.

کمپین شرکت یک کلیپ تبلیغاتی را نیز همراه خود داشت. در این کلیپ تولیدات جدید برند فولکس واگن به نمایش در می آمد و در همین حال به بی توجهی مصرف کنندگان بریتانیایی نسب به این محصولات جدید شرکت که از سوخت گازوییل بهره مند بودند اشاره می شد.

تأثیرات این کمپین بسیار فراتر از حد انتظار شرکت بود. پس از اجرای این کمپین فروش خودروهای جدید فولکس واگن در بریتانیا ۴۰درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در ادامه این روند صعودی در سال ۲۰۰۲ فولکس واگن به رکورد فروش ۴۳درصد از محصولات جدید خود در بریتانیا رسید. به این ترتیب فولکس واگن بر رقیب خود پژو در بازار بریتانیا غلبه کرد. همچنین با توجه به تأثیرات مثبت این کمپین، فولکس واگن اقدام به تکرار آن در سال های ۲۰۰۳- ۲۰۰۴ نیز کرد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– سعی کنید آنچه را که مشتریان در مورد محصولات یا برند شما نمی پسندند، بیابید.

– اگر شیوه فروش شما مورد توجه مشتریان قرار نمی گیرد سعی کنید آن را با استفاده از عناصری مانند طنز بازسازی کنید.

– برای تغییرات همه جانبه خود را آماده سازید. شاید نیاز به تغییرات تنها مربوط به شیوه ارتباط شما با مشتریان نباشد.

– انتظار نتایج خارق العاده را از فعالیت خود نداشته باشید، تغییر نگرش مشتریان امری زمان بر است.

ارسال یک پاسخ