Take a fresh look at your lifestyle.

ممیزی برند استارباکس با استفاده از ابزار تحلیل PESTEL

0

ممیزی محیط کلان یک برند – تحلیل PESTEL – در شرایط فعلی غیرقابل‌پیش‌بینی دنیای کسب‌وکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مهم خصوصاً برای کسانی اهمیت دارد که با تدوین طرح بازاریابی در ارتباط هستند و البته از آن مهم‌تر برای کسانی حائز اهمیت است که در حال آموزش و یادگیری این فرایند هستند. ازاین‌رو در تبعیت از مطالب موردبحث در سلسله کلاس‌های آموزشی طراحی طرح بازاریابی که یک دوره آن توسط مجموعه آی بازاریابی و آقای مسعود محمدی در حال برگزاری است و دوره دوم آن در حال تکمیل ظرفیت است، تصمیم گرفتیم تا نمونه‌ای از این ممیزی محیط کلان را برای این دوستان منتشر کنیم و نیز آن را در قالب یک مقاله برای شما همراهان سایت آی بازاریابی هم در دسترس قرار دهیم، امید به مفید واقع شدن آن برای شما دوستان . . .

 

استارباکس (Starbucks) شرکت قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای آمریکایی است که در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و امروز به یک برند بین‌المللی تبدیل‌شده است و از طریق نوآوری و حفظ پیوستگی در سیاست‌های خود به رهبری خود در این بازار ادامه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل برای این موفقیت توجه این برند به ممیزی بازاریابی یا همان استفاده از ابزار تحلیل PESTEL قلمداد می‌شود. چارچوب تحلیلی PESTEL در این مقاله به مهم‌ترین فاکتورهای اصلی تأثیرگذار بر برند استارباکس بر اساس خصوصیات محیط کلان اشاره دارد که در صورت توجه به آن موارد قهوه استارباکس قادر به حفظ موقعیت و موفقیت خود باوجود نیروهای منفی و اثرگذار بر کسب‌وکار خودش است.

 

فاکتورهای سیاسی اثرگذار بر کسب‌وکار استارباکس

این بخش به فاکتورهایی می‌پردازد که دولت‌ها بر کسب‌وکار استارباکس در محیط کلان و به عبارتی دور از دسترس خود وارد می‌کنند:

۱- یکپارچه‌سازی منطقه‌ای بازارها (فرصت)

۲- بهبود حمایت دولتی از زیرساخت (فرصت)

۳- خط قرمز بوروکراسی در کشورهای درحال‌توسعه (تهدید)

امکان یکپارچه‌سازی منطقه‌ای بازارها یک فاکتور خارجی است که در حال حاضر فرصتی برای این برند به‌منظور توسعه و رشد در بازارهای مختلف به‌صورت هم‌زمان را فراهم می‌آورد. همچنین اغلب دولت‌ها در کشورهای مختلف برنامه‌های مختلفی برای بهبود و حمایت از خدمات زیرساخت در برنامه خوددارند که این موضوع نیز فرصتی برای این برند جهت دسترسی بازارها و تأمین‌کنندگان بیشتر فراهم می‌آورد. بااین‌وجود، خط قرمز بوروکراسی چیزی است که همچنان در بسیاری از کشورها وجود داشته و عاملی است که به‌عنوان یک تهدید در نظر گرفته می‌شود، چراکه فعالیت‌های توسعه برند و کسب‌وکار با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. بنابراین همین‌طور که می‌بینید این بخش از تحلیل عمدتاً فرصت‌های قابل‌توجهی را برای برند استارباکس عرضه می‌کند.

 

Starbucks_Coffee_on_Front_Street,_Toronto,_between_Church_and_Jarvis_streets_-a

 

فاکتورهای اقتصادی اثرگذار بر قهوه استارباکس

این بخش به شرایط اقتصادی و تغییرات مهم در کسب‌وکارها اشاره دارد که برند استارباکس فاکتورهای خارجی اقتصادی به شرح زیر در محیط کلان روبرو است:

۱- رشد سریع کشورهای درحال‌توسعه (فرصت)

۲- کاهش نرخ بیکاری (فرصت)

۳- افزایش هزینه نیروی کار در کشورهای تأمین‌کننده (تهدید)

دو مورد اول یعنی رشد سریع کشورها و کاهش نرخ بیکاری فرصت‌هایی است که به رشد و توسعه این برند در بازارهای سراسر دنیا کمک می‌کند. اما افزایش هزینه نیروی کار در کشورهای تأمین‌کننده برای این برند یک تهدید به‌حساب می‌آید که موجب می‌شود تا این برند هزینه بالاتری را تأمین مواد اولیه خود متحمل شود، چراکه این برند بخش بیشتری از قهوه خود به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه را از کشورهای درحال‌توسعه تهیه می‌کند. همین‌طور که می‌بینید این بخش نیز عمدتاً فرصت‌هایی را در اختیار این برند قهوه در اختیار قرار می‌دهد.

 

فاکتورهای اجتماعی/فرهنگی اثرگذار بر محیط خارجی قهوه استارباکس

این بخش از این ابزار شرایط اجتماعی و روندهای تأثیرگذار بر مصرف‌کننده و کسب‌وکار را نشان می‌دهد. استارباکس در محیط کلان خودش باید به فاکتورهای اجتماعی/فرهنگی زیر توجه داشته باشد:

۱- فرهنگ در حال رشد استفاده از قهوه (فرصت)

۲- افزایش آگاهی در رابطه با سلامت (فرصت)

۳- بزرگ شدن طبقات اجتماعی متوسط (فرصت)

در این بخش می‌بینیم که برند استارباکس به دلیل افزایش تقاضا برای قهوه مخصوص که درنتیجه افزایش فرهنگ استفاده از قهوه و رشد طبقات اجتماعی متوسط صورت گرفته است، با فرصتی برای افزایش درآمد خود در سراسر دنیا روبرو است. همچنین این برند فرصت افزایش دامنه محصولات سالم خود به‌منظور جذب آن دسته از مصرف‌کنندگان را دارد که بیشتر نگران سلامتی خود هستند. بنابراین تمامی فاکتورهای مطرح‌شده در این بخش شامل فرصت‌هایی برای این برند هستند.

 

تحلیل PESTEL

 

فاکتورهای تکنولوژیکی اثرگذار بر کسب‌وکار استارباکس

در این بخش از تحلیل PESTEL روندها مرتبط با فناوری مورد شناسایی قرار می‌گیرند که برای برند استارباکس به شرح زیر است:

۱- افزایش خریدهای الکترونیک با استفاده از موبایل (فرصت)

۲- انتقال فناوری و گسترش استفاده از آن برای کشاورزان قهوه (فرصت)

۳- افزایش در دسترس بودن دستگاه‌های خانگی تولید قهوه مخصوص (تهدید)

این برند در حال حاضر از فرصت بهبود اپلیکیشن موبایل و خدمات مرتبط با آن‌ها برای کسب درآمد بیشتر از طریق خریدهای موبایلی برخوردار است. همچنین دارای فرصت ارتقاء کارایی زنجیره تأمین خودش بر اساس تکنولوژی‌های جدیدی را دارد که در حال حاضر کشاورزان قهوه از آن‌ها استفاده می‌کنند. بااین‌وجود، افزایش در دسترس بودن دستگاه قهوه ساز خانگی تهدیدی برای این برند در نظر گرفته می‌شود، چراکه موجب در دسترس بودن جایگزین‌های زیادی برای محصولات استارباکس می‌شود. بنابراین این بخش از تحلیل نیز عمدتاً شامل مواردی از فرصت برای این برند است.

 

عوامل محیطی / زیست‌محیطی اثرگذار

این بخش از تحلیل PESTEL تاثیرات ناشی از شرایط محیطی و زیست محیطی و تغییرات آنها بر روی کسب و کار را بررسی می کند. برند استارباکس هم با فاکتورهای خارجی زیر در این رابطه درگیر است:

۱- روند ثبات در کسب و کار (فرصت)

۲- رشد حمایت مداوم برای منبع یابی مسئولانه (فرصت)

۳- رشد حمایت مداوم برای محصولات دوستدار محیط زیست (فرصت)

روند ثبات در کسب و کار بر فرایندهایی از کسب و کار تمرکز دارد که اطمینان بر حداقل تاثیر بر محیط زیست داشته باشند. در همین ارتباط منبع یابی مسئولانه بر مسئولیت اجتماعی شرکت در طی زنجیره تامین تاکید دارد. البته باید توجه داشته باشید که این شرکت پیش از این هم سیاست هایی در قبال منبع یابی مسئولانه داشته است. استارباکس همچنین فرصت هایی برای ارائه محصولات خودش در بسته بندی های قابل بازیافت دارد. از این رو این بخش از تحلیل هم برای این برند تولید کننده قهوه فرصت های قابل توجهی را نشان می دهد.

 

عوامل حقوقی

این فاکتورها عمدتا در ارتباط قوانین و مقررات اثرگذار بر کسب و کارها می باشد که در آن رابطه برند استارباکس باید به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

۱- مقررات ایمنی محصولات (فرصت)

۲- مقررات محصولات اصلاح شده ژنتیکی در خارج از ایالات متحده (فرصت)

۳- افزایش مقررات اشتغال (تهدید)

استارباکس فرصتهایی را برای ارتقاء عملکرد خودش از طریق رعایت قوانین مرتبط با محصولات اصلاح شده ژنتیکی برای مواد اولیه خودش دارد، هر چند که پیش از این هم عملکرد بسیار خوب و مطلوبی در این رابطه داشته است. با این وجود، افزایش قوانین مرتبط با استخدام و بکارگیری نیرو، خصوصا در کشورهای در حال توسعه دسترسی این برند تولید کننده قهوه آماده به بازار نیروی کار را سخت می کند و هزینه ها آن برای دسترسی به منابع انسانی را افزایش می دهد. باز هم در مجموع می توان گفت که این برند در این بعد از تحلیل PESTEL بیشتر از تهدید با فرصت روبرو است.

 

پیشنهاد‌هایی بر اساس تحلیل PESTEL برای برند استارباکس

نتایج بدست آمده از تحلیل PESTEL در مورد فوق نشان می دهد که اغلب فاکتورها در محیط کلان برند استارباکس فرصت هایی را پیش روی این برند قرار می دهد. اما با این وجود، شرکت باید به دنبال پرداختن به تهدیدهای مطرح شده، خصوصا تهدید از طرف در دسترس قرار گرفتن دستگاه های خانگی عرضه قهوه باشد. از طرف دیگر شرکت در اجتناب از مسائل مربوط به خط قرمزهای بوروکراسی نیز کار آنچنانی نمی تواند انجام دهد. در مجموع نتایج این تهدید نشان می دهد که این برند فضای بسیار زیادی را برای رشد گسترده بصورت جهانی در برابر خود دارد.

 

این مطالب در قالب دوره ای حرفه ای در مورد طراحی برنامه بازاریابی منتشر شده است که ما در ibazaryabi.com آن را اجرا می کنیم.


مطالب مرتبط:


imageedit_10_6773330926 Croppedضد بازاریابی ؛ هنر فروش از طریق عدم فروش


color2استفاده از رنگ چه تأثیری بر میزان پاسخ داده شدن ایمیل‌ها دارد؟


مشتری“نه” مشتری یعنی “مرا قانع کن” یا به معنای واقعی یعنی “نه”


تحقیقات بازاریابی ثانویهتحقیقات بازاریابی ثانویه – اهمیت و منابع انجام آن


بازاریابی صنعتیبازاریابی صنعتی و ۲۵ پرسشی که باید پرسیده شود


توزیع‌کنندهچطور برای محصول یا شرکت یک توزیع‌کننده پیدا کنیم؟ – بخش دوم و پایانی

ارسال یک پاسخ