Take a fresh look at your lifestyle.

همکاری نزدیک، زمینه ساز موفقیت آژانس های تبلیغاتی

0

من سرانجام موفق شدم فیلم استیوجابز را تماشا کنم و در حین تماشای فیلم هوش و ذکاوت این شخصیت مهم و ارزشمند عرصه تکنولوژی را بارها مورد تأیید قرار دادم. زمانی که وارد عرصه تجارت و کسب و کار شدم از ماشین تحریر برقی برای نوشتن نامه ها استفاده می شد، در حالی که امروزه همه چیز تغییر کرده و دیگر اوضاع مثل سابق نیست.

در جریان تماشای فیلم و سکانس های مختلف آن به یاد شعار خودمان افتادم که می گفت: «خوب بودن کافی نیست» من همواره فکر می کردم این شعار ما را به سوی شکست رهنمون خواهد کرد، چرا که از سویی این شعار شما را به سوی موفقیت و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده تشویق می کرد اما از سوی دیگر به نظر می رسیدکه شما هرگز نخواهید توانست به این اهداف دست پیدا کنید.

هنگامی که وارد آژانس های تبلیغاتی شدم، روز به روز بر محبوبیت رسانه ها افزوده می شد و این موضوع سبب شد تا رسانه و ظرفیت های بی شمار آن همواره به هنگام طراحی و اتخاذ استراتژی های مختلف از سوی شرکت ها و سازمان ها مدنظر قرار گیرد.

 اینجا بود که نیاز به همکاری میان رسانه و شرکت ها احساس شد، چراکه این همکاری موجب هماهنگی بیشتر اجزای مختلف شرکت ها می شد.

در چنین شرایطی بود که آژانس های تبلیغاتی ایجاد شدند، اما این آژانس ها قادر به همکاری با یکدیگر از جانب مشتریان خود نبودند، چرا که در بیشتر مواقع منافع آژانس های مذکور در مقایسه با مشتریان در تضاد بود و به همین دلیل همکاری این آژانس ها باهم امری محال به نظر می رسید. با این حال ایجاد تعداد بسیاری از آژانس های تبلیغاتی مستقل در دو دهه گذشته سبب شده تا امروزه این آژانس ها به نمایندگی از مشتریان شان با یکدیگر به همکاری بپردازند.

در همین چارچوب می توانم بگویم که ما به هیچ عنوان برای سایر رقبای مان تهدید محسوب نمی شدیم، چرا که ما مالک یک آژانس خلاقیت و ایده پردازی نبودیم، چراکه به عنوان یک آژانس مستقل شاهد حضور سهامداران نبوده ایم و تنها بر مشتریان و کارکنان متمرکز بودیم. این موضوع سبب ایجاد نوعی چابکی در مقایسه با دیگر آژانس ها می شد.

در این راستا مواردی وجود داشت که آژانس های دیگر به دلیل وجود مشکلات درونی و عدم هماهنگی اجزای آنها با یکدیگر به ما مراجعه می کردند.

امروزه تمرکز آژانس ها روی همکاری با یکدیگر است و داشتن مشتریان مشترک به کلیدی ترین عنصر موفقیت آنها بدل شده، خصوصا اینکه بسیاری از مشتریان این آژانس ها این روزها از دپارتمان بازاریابی بهره مند هستند و این موضوع در مقایسه با ۱۰ سال پیش مسئولیت سنگین تری را بر آژانس های تبلیغاتی بار می کند.

علاوه بر این، استفاده از خدمات آژانس های خلاقیت و ایده پردازی به جای کار کردن با آژانس های رسانه ای صرف فشار بیشتری را بر این آژانس ها وارد می آورد. در نتیجه راه حل بهتر برای آژانس های تبلیغاتی آن است که با یکدیگر به همکاری بپردازند و از برنامه ها و استراتژی بازاریابی مشتریان خود حمایت کنند.

شایان ذکر است که توصیه به همکاری آژانس های مذکور زمانی اهمیت می یابد که درمی یابیم افزایش تنوع کانال های تلویزیونی و پیچیدگی رسانه ضرورت همکاری آژانس های تبلیغاتی را بیش از هر زمان دیگری به ما یادآوری می کند.

در این میان آنچه سبب پیچیده تر شدن موضوع می شود نیاز و اتکا به داده های موجود است، چرا که همزمان با بهره برداری رسانه ها از داده های مذکور، این اطلاعات زمینه را برای بروز و ظهور خلاقیت های بیشتر آماده می کند که به عقیده بسیاری از کارشناسان این موضوع نیز دلیل مهم دیگری برای تأکید بر همکاری همه جانبه آژانس های تبلیغاتی در تمامی مراحل محسوب می شود.

نویسنده : زک روزنبرگ

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ