Take a fresh look at your lifestyle.

حقایق مدیریتی که در مفهوم ساده هستند اما در عمل پیچیده / تو مو می بینی و او پیچش مو!

0

هنگامی که به مقام مدیریت می رسید، نمی توانید دیگران را به صورت موثر رهبری کنید، اگر ندانید که چگونه باید خودتان را مدیریت کنید. مدیران بسیاری هستند که در استراتژی خود مفاهیمی را به کار می برند که خواهان اجرا شدن آن هستند اما وقتی به مرحله عمل می رسند متوجه می شوند که این ایده ها در مفهوم ساده است و در عمل پیچیده. یک مدیر باید بتواند حقایقی را در این زمینه درک کند. در زیر درس هایی از مدیریت ارائه می شود که در مفهوم ساده اما در عمل دشوار است.

سرمایه گذاری روی خود و دیگران

توسعه حرفه ای امری ضروری و مهم برای گسترش یک کسب وکار است و دو نقطه مهم وجود دارد که مدیران در مدیریت استعدادهای سازمان خود با آن مواجه می شوند: تعهد و نگهداری. مطالعه اخیر که توسط بتر بایز به انجام رسیده نشان داده است که در صورت وجود برنامه های توسعه حرفه ای، تعهد کارمندان به کار ۱۵درصد بیشتر و نرخ تعهد بالاتر به افزایش نرخ بهره وری منجر می شود. در این تحقیق حقایق دیگری درباره توسعه و تعهد کارمندان آورده شده است که دانستن آن برای یک مدیر خالی از لطف
نیست.

اولا هنگامی که فرصت های توسعه حرفه ای موجود و تعهد پایین باشد، نرخ حفظ کارمندان به ۸۷درصد می رسد. دوما هنگامی که عدم تعهد یک مسئله باشد اما کارمندان همچنان به فرصت های توسعه حرفه ای در آن شغل دسترسی داشته باشند، ۲۸درصد آنها ترجیح می دهند حداقل برای سال دیگر در آن شغل بمانند.

سوم اینکه هنگامی که کارمندان در وضعیت عدم تعهد به سر می برند و به فرصت رشد دسترسی ندارند، تنها ۱۵درصد آنها قصد ماندن تا ۵ سال آینده را در سازمان خواهند داشت. چرا این موضوع مهم است؟ به این دلیل که بازده نامرتبط از نهادینه شدن دانش سازمانی خودداری کرده و عدم وجود آگاهی به اشتراک گذاشته شده در خصوص موفقیت و شکست منجر به تلاش های مضاعف و هزینه های اضافی و هدررفت منابع می شود.

کارمندان محرک فرهنگ و فرهنگ محرک عملکرد

کارمندان با توجه به هدف انگیزش می یابند و تمایل به بهبود و ایجاد تصمیمات مستقل پیدا خواهند کرد. با توجه به برنامه های توسعه فردی و حفظ کارمندان، آنها ۳۴درصد بیشتر در شرکت  هایی می مانند که اختیارات توسعه فردی برای انتخاب از میان گزینه های مختلف را در اختیار آنها می گذارد.

نوع توسعه حرفه ای که آنها برای ماندن و انگیزه داشتن در شرکت به دنبالش هستند به شرح زیر است: آنها ۴۲درصد این فرصت ها را در خانه می بینند،  ۴۸درصد را در خارج از محل کار، ۴۴درصد به صورت آنلاین و ۴۶درصد این فرصت ها را در پرداخت ها جست وجو می کنند. یکی از بزرگ ترین چالش ها برای مدیران در سال ۲۰۱۶، استعدادیابی است.

آموزش و حفظ کارمندان با استعداد در سازمان یکی از اهداف مهم هر مدیری است. به علاوه سرمایه انسانی محرکی است که سازمان را بدون ظرفیت پیشروی، جلو می برد و سازمان شما همیشه به این عنصر وابسته است. این فرآیندها در فرهنگ های سازمانیِ با عملکرد بالا موجب افزایش انگیزش کل می شود.

مطالعات جامع نشان داده است عوامل مختلفی در محل کار روی انگیزش کل تاثیر می گذارند. شاید فکر کنید رهبری یک کسب وکار مهم ترین عاملی است که مقدار انگیزش کل را افزایش یا کاهش می دهد اما پژوهش های متعدد حاکی از آن است که عوامل دیگری نیز به اندازه رهبری و در بعضی موارد حتی بیشتر از آن در این معادله نقش دارند.

این عوامل که عبارت از وظایف شغلی و هویت سازمانی هستند بر چالشی بودن شغل و متعاقب آن انگیزش کارمندان اثرگذار است. مطمئنا کارمندان با استعداد و با انگیزه بهترین محرک فرهنگ سازمانی بوده و عملکرد آنها نیز بالا می رود.

تمرکز بر خود

شاید فکر کنید تمرکز کردن بر خود، کار ساده ای باشد اما آن نیز دارای اصول است. تفاوت بسیاری میان یکی بودن و تنها بودن وجود دارد. داشتن زمانی برای خودتان به معنی خودخواهی شما نیست. در حقیقت دادن زمان و فضا به مغز برای تفکر بهتر، دقیقا همان چیزی است که خصوصا در مرحله نوآوری سازمانی نیازمند آن هستید. مغز انسان یک ماهیچه است و همانند دیگر ماهیچه ها در بدن نیازمند زمانی برای استراحت و ریکاوری است.

خواب یکی از این روش هاست اما درست همانند زمانی که شما به دلیل رژیم از خوردن چربی ها و پروتئین های موردنیاز بدن سرباز می زنید، تنها نباید به آن به عنوان فرصتی برای شارژ مجدد مغز نگاه کرد. روزانه ۵ الی ۱۰ دقیقه خود را به نشستن و تفکر اختصاص دهید. تحقیقات درباره مدیتیشن و آرام سازی ذهن اشتباه نمی گوید. از فواید مدیتیشن افزایش قابلیت ها و توانایی های فردی است.

با آموزش این تکنیک و تکرار آن در طول زندگی بی شک می توانیم موفقیت ها و امتیازهای زیادی را در مراحل مختلف کار و زندگی کسب کنیم. برای انجام این تکنیک کافی است در محیطی آرام با هوای تازه و سرشار از اکسیژن قرار بگیرید. چهارزانو و آرام بنشینید و با تنظیم دم و بازدم، کاملا آرام و رها شوید. در این حالت تنها به ویژگی های مثبت، عادت های مثبت و موفقیت های تان بیندیشید و خود را تحسین کنید.

تمرکز بر دیگران

تمرکز بر دیگران در واقع هنر تبدیل شدن از من به ما است. این به معنی به اشتراک گذاری دانش به صورتی است که کارمندان هم فرصتی برای اتخاذ تصمیم، اقدام، برنامه ریزی و درنهایت خالی شدن زمان تان به عنوان مدیر بیابند. هیچ چیز در این دنیا بدون ارتباطات ممکن نیست و شما می توانید این ارتباطات را با تمرکز بر چگونگی کمک به دیگران ایجاد کنید.

همه کارکنان را از ارزش های موردنظر خود کاملا آگاه کنید. بگذارید همه کارکنان تان بدانند شما که هستید و با چه هدفی کار می کنید. تنها در این صورت است که آنها می توانند خود به راحتی تصمیمات درست بگیرند، شما به عنوان مدیر باید آنها را برای رشد بیشتر خودشان و سازمان آزاد بگذارید و تنها به تذکر موارد احتمالی اکتفا کنید.

خودتان را مسئولیت پذیر بدانید

آیا تاکنون به این موضوع توجه کرده اید که قول دادن به دیگران آسان تر از قول دادن به خودتان است؟ بهترین کاری که می توانید برای ساختن کاراکتر و یکپارچگی شخصی انجام دهید این است که به خودتان قول دهید.

هنگامی که این کار را انجام دهید، دیگران این مسئولیت پذیری را می بینند و شما را آن طور که باید پیش خود تجسم می کنند؛ فردی که سر قول هایش می ایستد. مسئولیت پذیر بودن شما سبب می شود کارمندان تان نیز خود را مسئولیت پذیر بدانند. آنها همیشه افراد صادق و قابل احترام را می ستایند و هنگامی که شما خودتان را مسئولیت پذیر بدانید، آنها بیشتر به پیشنهادات و حرف های شما گوش خواهند داد. اگر شما به دیگران نیز مسئولیت دهید، آنها متوجه خواهند شد که در چه جایگاهی در مقابل شما ایستاده اند و چه وظایفی دارند.

مسئولیت پذیری ریشه در شفافیت در وظایف دارد. این بدان معنی است که شما نیاز به شفاف سازی وظایف زیردستان خود دارید. هر چه میزان مسئولیت پذیری در سازمان بالاتر باشد پیوند و اتصال بین کارکنان با هم و با مدیران افزایش پیدا کرده و زمینه های استحکام بیشتر را فراهم می آورد.

صاحبان کسب و کار و مدیران و کارشناسان منابع انسانی در حوزه مدیریت نیروی انسانی باید بیش از پیش به این معیار توجه و این شایستگی را باید در کارکنان ابتدا اندازه گیری کنند و سپس مورد بهبود قرار دهند.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

ارسال یک پاسخ