Take a fresh look at your lifestyle.

بازاریابی به سبک بازی پوکمن گو، مردم به خیابان‌ها می‌ریزند!

0

نویسنده میهمان: پدارم سروش

پوکمون گو(Pokemon Go) نام یک بازی متعلق به شرکت نینتندو است که میلیون‌ها فرد را از محله‌ای به محله دیگر می‌کشد. این بازی فقط یک تحول خیره‌کننده در بازار بازی‌ها نیست، بلکه باعث تحول در تجارت نیز شده است؛ در اصل با پوکمون گو، واقعیت افزوده (AR) در حال وارد شدن به خیابان‌های اصلی شهرها است
این بازی سه مرحله اصلی دارد:
گرفتن پوکمون ها ، رفتن به پوک استاپ ها ، مبارزه
pokemon.0
گرفتن پوکمون ها(catching pokemon)
موقعیت شما توسط بازی مشخص می‌شود و نقشه‌ای از مکان جغرافیایی‌تان به شما نمایش داده می‌شود و به سمت پوکمون ها هدایت می‌شوید. در نزدیکی محل پوکمون ها دوربین گوشی شما فعال می‌شود و شما می‌توانید با پرتاب توپ معروف پوکمون آن‌ها را بگیرید. بعد از گرفتن آن‌ها مشخصات و امتیاز پوکمون به شما نمایش داده می‌شود. پوکمون های متفاوت در محل‌های متفاوت پیدا می‌شوند.
pokestop.0
پوک استاپ ها (pokestop)
محل‌هایی هستند که عموماً در مکان‌های شلوغ شهری بر روی نقشه به شما نشان داده می‌شوند تا بتوانید با رفتن به آن‌ها توپ‌های پوکمون، معجون و یا احیاکننده‌ها را با راه رفتن به سمت آن‌ها جمع‌آوری کنید. بعضی از بخش‌ها فقط با پوک کوینز (سکه‌های پوکمونی ) که از جنگ‌ها به دست می‌آیند و یا خریدهای تحت نرم‌افزار، قابل خریداری هستند
به‌روز کردن پوکمون ها
هر فعالیتی که شما در بازی انجام می‌دهید باعث افزایش تجربه شما می‌شود در کنار آن‌وقتی شما به مرحله‌های جدید می‌روید هدایایی از طرف بازی در اختیار شما قرار می‌گیرد و وقتی به مرحله ۵ می‌رسید این امکان به شما داده می‌شود که بین سه تیم قرمز (رشادت Valor ) زرد (سرشت Instinct) و آبی (جادویی Mystic) یکی را انتخاب کنید تا در نبرد با آن‌ها مبارزه کنید.
gym.0
مکان‌های مبارزه (gym)
مکان‌های درون بازی هستند که با مکان‌های واقعی در ارتباط هستند که شما می‌توانید در آن‌ها با دیگر بازیکنان مبارزه کنید. ارزش مکان انتخابی شما در ارتباط با تعداد پوکمون های موجود در آن است.
مبارزه
در مبارزه که نسبتاً شبیه به نسخه قدیمی این بازی است شما رودررو ( دوبه‌دو ) با بازی کنان دیگر مبارزه می‌کنید و می‌توانید از دو نوع حمله پوکمون خود استفاده کنید. پوکمون ها بر اساس توانایی‌های خود احتمال برد مشخصی دارند مبارزه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یکی از پوکمون ها از حال برود!
این بازی باعث شد در هفته‌ای که گذشت بسیاری از مردم در خیابان‌ها، در حال حرکت از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر با چشم‌هایی خیره به صفحه تلفن همراه خود دیده شوند!
علت شهرت این بازی را می‌توان استفاده از تکنولوژی جدید که دنیای واقعی و مجازی را مرتبط می‌کند دانست که به آن واقعیت افزوده یا Augmented Reality گفته می‌شود.
pokemon-go-nick_statt-screenshots-1.0
باوجوداینکه این نرم‌افزار کمتر از یک ماه است که به بازار آمده است روزانه حدود ۹٫۵ میلیون کاربر فعال دارد که باعث افزایش ۷ میلیارد دلاری ارزش شرکت شده است. در طی هفته گذشته تعداد کاربران فعال آن از اپلیکیشن توییتر روی سیستم‌عامل اندروید هم پیشی گرفت و امتیاز آن در گوگل پلی از فیس‌بوک(Facebook)، اینستاگرام (Instagram)و اسنپ چت(Snapchat) بیشتر شده است.

اما شاید بعد از انگری برد Angry Birds)) که توانست رکورد بازی‌های موبایل را بزند، پوکمون گو تلاش می‌کند تا به اجرای ایده‌های بازاریابی بپردازد. این شرکت در همین راستا اعلام کرد کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط می‌توانند قابلیتی به نام لور (lures) را به قیمت ۱٫۱۹ دلار به ازا هر ساعت خریداری کنند. در اصل این ابزار به کسب‌و‌کارها این امکان را می‌دهد تا بتوانند مردم را به سمت فروشگاه خود دعوت کنند و از این طریق تعداد مخاطبین خود را بالا ببرند. در اصل این بازی علاوه بر کسب درآمد از طریق خود بازی توانسته است با راهکارهای بازاریابی جدید به شکل برد برد برای خود و مخاطبین سرویس لور درآمد بیشتری را ایجاد کند.

پوکمون گو دیوار بین واقعیت و دنیای مجازی را از بین می‌برد و ازآنجایی‌که مردم را به مکان‌های واقعی می‌کشاند می‌تواند روش بسیار خوبی را برای بازاریابی چه از نوع آنلاین و چه آفلاین رقم بزند.

ارسال یک پاسخ