Take a fresh look at your lifestyle.

فعالیت های تجاری- اجتماعی وجه تمایز اینستاگرام با سایر رقبا

0

به نظر می رسد خرده فروشان عاشق اینستاگرام هستند، چراکه این شبکه اجتماعی روزانه ۳۰۰ میلیون نفر و ماهانه ۵۰۰ میلیون نفر کاربر دارد. در حال حاضر بخش وسیعی از ۲۰۰ هزار آگهی دهنده شبکه اجتماعی اینستاگرام کسب و کارهای کوچک و متوسط بوده و احتمالا بیشتر آنها در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند.

به مرور زمان شبکه اجتماعی اینستاگرام امکانات پیشنهادی خود به آگهی دهندگان و خرده فروشان را بهبود بخشیده و این امکانات را در قالب دکمه های « SHOP NOW » از سال گذشته و « CALL TO ACTION » در ماه جاری به آگهی دهندگان عرضه کرده است.

در این راستا تبلیغات صورت گرفته در اینستاگرام بازدید کنندگان تیزرهای تبلیغاتی حوزه تجارت الکترونیک را وارد صفحه شرکت تبلیغ کننده یا صفحه مربوط به یک محصول خاص می کند. اما این شبکه اجتماعی که مالکیت آن در اختیار فیس بوک قرار دارد تاکنون تمایلی به ارائه امکانات مفصل تر برای شرکت های تجاری نظیر ارائه امکان خرید با استفاده از کارت های اعتباری بانکی نداشته است.

این در حالی است که دیگر سایت های تجاری نظیر آمازون، گوگل و پینترست امکان خرید آنلاین با استفاده از اطلاعات کارت های اعتباری بانکی را به شرکت های تجاری و آگهی دهندگان خود ارائه می کنند.

در این راستاJames Quarles ، مدیر بخش بازاریابی و توسعه برند شبکه اجتماعی اینستاگرام ضمن توضیح درباره عدم بسته شدن حلقه معاملاتی در اینستاگرام می گوید تمرکز این شبکه اجتماعی بر یافتن کاربران بوده و این استراتژی حتی در رابطه با ارائه امکانات تجاری به آگهی دهندگان نیز رعایت می شود.

آقای Quarles در این چارچوب می گوید: «قابلیت خرید از طریق کلیک روی دگمه Buy Now  موضوعی بود که ما از ابتدا بر سر عدم ارائه آن به آگهی دهندگان اتفاق نظر داشتیم.»

وی در ادامه سخنان خود گفت: «مردم تنها با نگاه کردن به عکس یک محصول با خود نمی گویند که بسیار خوب این همان چیزی است که می خواستم! و فورا آن محصول را نمی خرند، چرا که پس از دیدن عکس محصول مورد نظر مرحله بعدی که فاز تحقیق در رابطه با آن کالا است آغاز می شود و این مرحله ای است که ما قصد داریم در آن سرمایه گذاری کرده و با آگهی دهندگان همکاری کنیم تا دریابیم در مرحله تحقیق و بررسی کاربران به چه اطلاعاتی درباره محصول مورد نظر خود نیاز دارند.»

سخنان اخیر مدیربخش بازاریابی و توسعه برند اینستاگرام در شرایطی مطرح می شود که ۶۰ درصد از کاربران این شبکه اجتماعی می گویند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را در این شبکه اجتماعی کشف می کنند، این در حالی است که ۷۵ درصد از کاربران آن می گویند پس از دیدن تصاویر محصول مورد نیازشان در اینستاگرام نسبت به خرید آن علاقه مند می شوند.

با این حال James Quarles معتقد است تهییج شدن برای خرید یک محصول تنها بخشی از مسیری است که مخاطبان و مشتریان برای استفاده از کارت اعتباری بانکی خود طی می کنند.

در این رابطه Quarles این سؤالات را مطرح می کند: «در نهایت مشتریان برای خرید به کجا مراجعه می کنند؟ به بوتیک یا به فروشگاه های آنلاین؟ یا اینکه برای خرید به اپلیکیشن اینستاگرام مراجعه می کنند؟ به عقیده من راه های متنوعی برای انجام یک خرید وجود دارد.»

وی افزود: «ما در حال حاضر قصد نداریم هیچ کدام از راه های خرید را به اپلیکیشن اینستاگرام اضافه کنیم.»

با وجود اظهارات آقای Quarles در رابطه با عدم تمایل اینستاگرام به اضافه کردن قابلیت خرید به این شبکه اجتماعی موبایلی، تصور اضافه شدن این ویژگی به آن چندان دور از ذهن نیست اما آنچه در حال حاضر مورد توجه مدیران این شبکه اجتماعی قرار دارد تشویق کردن کاربران به تماشای آگهی های تجاری و ارائه اطلاعات مورد نیاز آنان برای خرید محصول مورد نظرشان است.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ