Take a fresh look at your lifestyle.

جلو پل پارک نکنید، دعات می کنم

0


جلو پل پارک نکنید، دعات می کنم

امروزه با گسترش دنیای ماشینى، روابط عاطفى و انسانى مردم با یکدیگر بسیار ضعیف شده به طوری که همسایگان نزدیک کوچک ترین خبرى از یکدیگر ندارند و سفارش ائمه معصومین (علیهم السلام) در حق همسایه، گویای اهمیت وظیفه همسایه داری است. یکی از آداب همسایه داری، عدم پارک کردن ماشین جلوی درب پارکینگ می باشد.
اکثرا مردم خود را مجاز به پارک کردن خودرو در جلوی درب پارکینگ و درب منزل می دانند و پارک کردن در چنین مکان های به نوعی ضایع کردن حقوق دیگران به شمار می آید.

اگرچه مالک تنها به فضای داخل خانه خود حق مالکیت دارد اما جلوی پارکینگ از موارد اذن در انتفاع یا اذن در لوازم مالک است. یعنی قسمت ورودی پارکینگ جزو لوازمی است که می‌توان از آن برای ورود به داخل ساختمان استفاده کرد. پس اگر کسی جلوی آن پارک کند طوری که مالک نتواند از پارکینگ خودش استفاده کند، نوعی ایجاد مزاحمت به‌حساب می‌آید.

اما متاسفانه امروزه این رویه اشتباه یک امر عادی تلقی می شود، چرا که فرهنگ سازی لازم در این باره صورت نگرفته است. به همین جهت دبیرخانه شورای فرهنگ شهروندی شهرداری مشهد، تبلیغات محیطی درخور توجه ای را بر روی برخی از تابلو های تبلیغاتی سطح شهر به اجرا در آورده است.

در این تابلو تبلیغاتی پیام« جلو پل پارک نکنید، دعات می کنم، امضا: همسایه» به چشم می خورد که در نوع خود به شیوه ای بسیار خلاقانه این پیام تبلیغاتی طراحی شده است.

جلو پل پارک نکنید دعات میکنم

کمبود جای پارک و سرگردانی رانندگان برای پیدا کردن محل پارک مناسب، این روزها شرایطی را بوجود آورده تا برخی شهروندان مرتکب مردم آزاری شوند و عبارت «پارک = پنچری» را بکار ببرند در صورتی که پنچری خودروها در کوچه و خیابان های شهر جرم محسوب می شود و می توان از متخلفین در دادسرا شکایت نمود.

طراحی این تبلیغات از دو بعد قابل بررسی است اول اینکه در این تبلیغات به شیوه ای مودبانه و با زبانی عامیانه از شهروندانی که بطور خواسته یا ناخواسته موجب دلخوری همسایگان می شوند، میخواهد که جلو پل پارک نکنید و برایتان دعا خواهیم کرد و از هیچ گونه کلمه تهدید آمیزی استفاده نکرده است.

بعد دوم تلنگری است به صاحبین منازل، مغازه ها،کسبه ها و… که در برخورد با افراد متخلف قدری مهربان تر و دوستانه تر می توان برخورد کرد چرا که این مساله در بسیاری از موارد زمینه ساز بسیاری از مشاجره ها و در بعضی مواقع قتل نیز شده است.

فرهنگ سازی در این زمینه مساله مهم و قابل اهمیتی است که سازمان شهرداری مشهد به خوبی به این موضوع پرداخته است و امید است که مورد توجه قرار گیرد تا دیگر شاهد پیامدهای مفنی در این باره نباشیم.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ