Take a fresh look at your lifestyle.

آشفتگی تابلوهای تبلیغاتی در کرج معضلی اساسی است

0


آشفتگی تابلوهای تبلیغاتی در کرج معضلی اساسی است

مشاور مدیر کل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج از برگزاری جلسه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی شهری کرج خبر داد .
به گزارش مجله خبری محیطی ، در این جلسه که در سالن جلسات فرمانداری کرج برگزار شد ، مریم قهرمانی عضو شورای اسلامی شهر کرج و نائب رئیس کمیسیون عمران با اشاره به آشفتگی و نابسامانی موجود در کلانشهر کرج در خصوص تابلوهای تبلیغاتی ، گفت : کرج به عنوان یک کلانشهر از معدود شهرهایی است که مدیریت واحد شهری آن معنی پیدا نکرده است و مردم بیشترین آسیب را در این خصوص دیده اند .
وی ادامه داد : متاسفانه آشفتگی های بصری به وجود آمده در کرج آرامش را از بین برده است . به طوری که اگر فردی برای نخستین بار به کرج بیاید، تصور می کند که کرج سازمانی به نامِ سازمان زیباسازی ندارد .
عضو شورای اسلامی شهر کرج ، به اهمیت توصیه ها و پیام های ارائه شده در طراحی بیلبوردها اشاره کرد و گفت : جوانان البرزی به دلیل عدم آگاهی مناسب درگیر برخی موضوعات می شوند که با تابلوهای نصب شده در سطح شهر و ارائه پیام های بازدارنده می توان از برخی معضلات جلوگیری کرد و آگاهی لازم را رساند.
نائب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کرج ، افزود : در روزهای نخست تابستان تابلوهایی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح شهر نصب شده است که به پیام های فرهنگی در خصوص این بلای خانمان سوز اختصاص دارد . این در صورتی است که این کار باید از سوی متولی امر یعنی سازمان زیباسازی تحقق یابد .
قهرمانی در ادامه به تجاری بودن بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی اشاره کرد و گفت : متاسفانه بسیاری از استندها و بنرها جنبه تجاری به خود گرفته است که این برای کرج به عنوان ایران کوچک یک افتخار نیست ، بلکه یک تهدید محسوب می شود . اگر به شهرهای دیگر کشور سفر کنیم مشاهده می کنیم که همه آن ها از لحاظ آداب و رسوم دارای فرهنگِ واحدی هستند و قطعاً کمتر دچار آسیب می شوند . در کرج به دلیل وجود اقوام مختلف از اقصی نقاط کشور ، باید آگاهی سازی صورت گیرد تا مردم با فرهنگ های متفاوت کمتر آسیب ببینند ، اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی گیرد .
وی تاکید کرد : کرج به عنوان یک کلانشهر از معدود شهرهایی است که مدیریت واحد شهری آن معنی پیدا نکرده است و مردم بیشترین آسیب را در این خصوص می بینند. به عنوان یک کلانشهر نمی توانیم تابلوهای شهری را مدیریت کنیم . فردی که قصد تبلیغ برند و یا شغل خود را دارد با مبالغ متفاوت و در برخی موارد مبالغ باورنکردنی روبرو می شود و در کلانشهری به نامِ کرج این همه بی نظمی را چه کسی پاسخگو است؟
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش ، با اشاره به نابسامانی تابلوهای تبلیغاتی بیان کرد : به عنوان عضوی از کارگروه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر، تقاضا دارم مانند سایر شهرها آیین نامه و دستورالعملی واحد تنظیم شود تا بتوان با توجه به آن در بخش های مختلف پاسخگو بود . یک فرد را از سازمان فرهنگی مربوطه متولی این امر بدانیم تا مردم بدانند با یک نفر و از یک واحد مشخص در ارتباط هستند . من به عنوان نماینده ی مردم نمی دانم اگر قرار بوده یک پیام فرهنگی در سطح شهر باشد، اما نیست ، به چه کسی گلایه کنم ! این همه سردرگمی در این شهر اصلا زیبنده مردم کلانشهر کرج نیست .
قهرمانی در مقایسه ای اجمالی در خصوص تابلوهای تبلیغاتی در تهران و کرج گفت : در تهران به جز تبلیغاتی که بر روی پل های عابر پیاده و تعداد محدودی استند در سطح شهر که به صورت تجاری تبلیغ می شود ، سایر تابلوها ارائه دهنده پیام های فرهنگی است و سازمان فرهنگی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران متولی آن هستند .
ایشان به عملکرد سازمان زیباسازی از اجاره و نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر اشاره کرد و گفت : باتوجه به دستورالعمل و آیین نامه ای مشخص تکلیف سازه ها و تابلوهای تبلیغاتی مان را مشخص کنیم . تابلوهای سطح شهر یا تجاری هستند یا فرهنگی ، این همه سردرگمی برای چیست ؟ درآمد سازمان زیباسازی از ١۵٠ سازه و استندی که در اختیار دارد ، چه مقدار بوده است ؟ این سازمان ۵٠ تابلو را برای مدت زمانِ دو سال یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان اجاره داده است . اگر سازمان زیباسازی چنین درآمدی از اجاره تابلوهای تبلیغاتی دارد ، چرا برای حقوق ماهانه کارکنان خود به شهردای متوسل می شود ؟ این سازمان به قدری باید قوی و با قدرت ظاهر شود که بحث درآمدزایی آن مشخص شود تا درآمدی که در خصوص اجاره تابلوهای تبلیغاتی به دست می آید، در حوزه ی زیباسازی شهر هزینه شود .
نائب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کرج در پایان سخنانش یادآور شد : گاهی اوقات خبرهایی به گوش می رسد که برای اجاره تابلوهای تبلیغاتی پول های نقد در سازمان زیباسازی رد و بدل می شود که این تخلف است. اگر مستنداتی نیز وجود دارد، مسئولان فرهنگی ارائه دهند ما پیگیری خواهیم کرد.
مهدی ابدالی نیز به اوضاع نابسامان موجود در بحث اجاره تابلوهای تبلیغاتی و اکرانِ بدونِ مجوز بنرها و استندهای شهری اشاره کرد و گفت : متاسفانه در برخی موارد اکران تابلوهای تبلیغاتی بدون نظارت از سوی بازرس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد و پس از ایجاد مشکلاتی که در طراحی و استفاده از الفاظ غربی و به دور از شئونات اسلامی اتفاق می افتد ، نام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به میان می آید و سایر نهادها از این مجموعه فرهنگی پاسخ را طلب می کنند .
مشاور مدیر کل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج در ادامه سخنانش گفت: بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر تحت نظارت سازمان زیباسازی شهرداری کرج است، اگر این سازمان بتواند تعدادی از این تابلوها را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج اختصاص دهد، خود پاسخگوی اکران و طراحی بنرها و استندها خواهد بود.
دبیر کمیته ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در بخش دیگری از سخنانش درجه بندی کانون های تبلیغاتی سطح شهر را مهم دانست و افزود : برخی از کانون های تبلیغاتی که به تازگی مجوز فعالیت در این حوزه را اخذ کرده اند ، در مزایده و مناقصه برای در اختیار داشتن سالانه تابلوهای تبلیغاتی شرکت می کنند که این امر اجحاف در حق سایر صاحبان ایده و کانون های تبلیغاتی است که سالیان بسیار در این حوزه فعالیت می کنند . به همین دلیل درجه بندی کانون های تبلیغاتی نسبت به سالِ فعالیت و تجربه در این امر لازم و ضروری است .

ارسال یک پاسخ