Take a fresh look at your lifestyle.

بازاریابی اینترنتی واقعی

0

بازاریابی اینترنتی در میان بازاریاب‌ها به‌عنوان یک چالش بزرگ شناخته می‌شود. این امر به دلیل ناشناخته بودن و تا حد زیادی غیر‌قابل پیش‌بینی بودن این عرصه است. بازاریابی مبتنی بر پست الکترونیک (Email) نیز اگرچه در سال‌های اخیر جای خود را در میان ایده‌های تبلیغاتی باز کرده است اما هنوز به‌عنوان نقطه تاریک کسب‌و‌کار بازاریابی شناخته می‌شود. علت این بدبینی نسبت به بازاریابی مبتنی بر ایمیل را عمدتا باید در نحوه استفاده از آن توسط برندهای مختلف جست‌وجو کرد.

درست جایی که ارسال ایمیل‌های پر تعداد تبلیغاتی (که با عنوان بازاریابی مستقیم مطرح است) نه تنها به طور درست طراحی نمی‌شود، بلکه اغلب پیش از خوانده شدن توسط افراد حذف می‌شود. دلیل این امر هم بسیار واضح است، در واقع دریافت‌کننده ایمیل با مشاهده تیتر آن به سرعت به ماهیت تبلیغاتی و غیر‌واقعی آن پی برده و تمایلی به خواندن آن پیدا نخواهد کرد.

نخستین مسئله‌ای که شرکت‌ها برای موفقیت در زمینه بازاریابی اینترنتی باید انجام دهند، حل مشکل خوانده نشدن ایمیل‌ها توسط مخاطبان است. توصیه اغلب بازاریاب‌های حرفه‌ای در این زمینه ایجاد نوعی حس انسانی به وسیله طراحی متنوع هر ایمیل تا جایی که ممکن است، انتخاب تیترهای کوتاه و مفهومی و البته استفاده از لحن صمیمانه به جای لحن جدی است.

ایده

استفاده از پیام‌های گسترده به منظور جذب مشتریان ایده‌ای است که صرفا اختصاص به عصر تکنولوژی اینترنت ندارد. در واقع این شیوه بازاریابی از چندین قرن پیش در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در عین حال نخستین بار این ایده بازاریابی به طور خلاقانه توسط شرکت بیمه Metropolitan Life  در آمریکا به کار گرفته شده است.

شرکت بیمهMetropolitan Life در سال ۱۹۲۰ در راستای کمپین بازاریابی خود اقدام به توزیع کاتالوگ‌های تبلیغاتی خود در میان مردم کرد. با این حال تجربه حاکی از آن بود که اغلب کاتالوگ‌های تبلیغاتی شرکت‌ها پیش از خوانده شدن، توسط گیرندگان دور انداخته می‌شوند.

به همین دلیل شرکت Metropolitan Life اقدام به توزیع کاتالوگ‌های خود به همراه پاکتی حاوی مقداری پول (یک سنت)کرد. این امر باعث می‌شد حداقل مخاطبان به خاطر پول داخل پاکت‌ها هم که شده نگاهی به کاتالوگ‌های شرکت بیندازند. البته ایده خلاق Metropolitan Life به همینجا ختم نمی‌شود.

در واقع طراحی کاتالوگ‌های شرکت نیز مناسب با ایده پاکت پول بود. در این کاتالوگ‌ها توضیح داده شده بود که افراد با پس‌انداز روزی یک سنت در شرکت بیمه Metropolitan Life بعد از ۲۵ سال ۵۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. با توجه به این نکته که اغلب مخاطبان شرکت افراد طبقه متوسط جامعه بودند، به‌زودی صف‌های طولانی برای افتتاح حساب در شرکت بیمه Metropolitan Life  ایجاد شد.

در حقیقت شرکت با پرداخت یک سنت به هر کدام از مخاطبانش، نوعی حس احترام همراه با کنجکاوی را در مخاطبان خود ایجاد کرد. همین امر باعث شد تعداد زیادی از مخاطبان به افتتاح حساب در این شرکت ترغیب شوند.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

– برای خوانده شدن ایمیل‌های تبلیغاتی‌تان بهتر است مقداری پول در ازای خواندن پیام خود به مخاطبان پرداخت کنید. بدین ترتیب مخاطبان حس بهتری نسبت به ایمیل شما پیدا خواهند کرد.

– در ایمیل خود تنها واقعیت‌ها و منافعی را که حقیقتا نصیب مشتریان خواهد شد بیان کنید. برای جلب توجه مخاطبان توضیحات غیرواقعی در ایمیل خود درج کنید. این امر دقیقا برعکس عمل کرده و مخاطبان تان را دلسرد خواهد کرد.

– قرار نیست همه مخاطبانی که برایشان ایمیل فرستاده‌اید تبدیل به مشتریان شما شوند. اگر تنها چیزی حدود ۱۵درصد از آنان به لیست مشتریان شما اضافه شوند عملکرد شما مطلوب خواهد بود.

ارسال یک پاسخ