Take a fresh look at your lifestyle.

ترویج سلامت با کسب‌و‌کار استاندارد

0

در دنیای امروز که مخاطبان با کمبود زمان مواجه هستند، رفتن به باشگاه‌های ورزشی از فهرست اولویت‌های اول آنها خارج شده است. اگرچه بسیاری از ورزشکاران بر این باورند که اختصاص زمانی برای ورزش می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب در طول روز میسر شود اما بسیاری از مخاطبان ایرانی وقت این موضوع را ندارند که در هفته چند ساعت را برای ورزش کردن اختصاص دهند. با این حال در هر منطقه از شهر باشگاه‌های ورزشی حضور دارند که خدماتی را به مخاطبان ایرانی ارائه می‌دهند.

باشگاه‌های بدنسازی جزو کسب‌وکارهای خدماتی محسوب می‌شوند که مانند هر کسب‌و‌کار دیگری نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب دارند. سالانه بسیاری از افراد به این باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌کنند و پس از مدتی به دلایل مختلف مجال حضور در باشگاه‌های ورزشی را ندارند. اینکه باشگاه‌های بدنسازی چگونه می‌توانند ارتباط مناسب و مستمری را با مخاطبان ایرانی برقرار کنند، نیازمند داشتن برنامه‌ریزی و تحلیل مناسبی از این بازار است.

برای داشتن برنامه‌ریزی مناسب و تحلیل از این بازار می‌توانBusiness plan یا طرح مناسبی از این کسب‌وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش‌های مهمی از Business plan باشگاه‌های ورزشی اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

در نخستین بخش از Business plan باید توصیفی از کسب‌و‌کار باشگاه‌های بدنسازی آورده شود. معمولاً باشگاه‌های بدنسازی به‌صورت B2C فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و همان‌طور که مطرح شد، جزو کسب‌و‌کارهای خدماتی محسوب می‌شوند. این کسب‌و‌کارها معمولا با سرمایه‌گذاری اولیه بالایی راه‌اندازی می‌شوند و هزینه نگهداری کمی دارند.

ارائه خدمات مازاد در باشگاه‌های بدنسازی می‌تواند در جذب مخاطبان بسیار مثمر ثمر واقع شود. از طرفی در این نوع کسب‌و‌کارها استفاده از مربیان خبره بسیار حائز اهمیت است. این مربیان باید توانایی ارائه برنامه‌های ورزشی و غذایی مناسبی را داشته باشند تا از این طریق افراد بتوانند مطابق با استانداردهای موجود، فعالیت‌های ورزشی خود را پیش ببرند

. باشگاه‌های ورزشی باید کارت عضویت را برای ورزشکاران صادر و اطلاعات هر یک از ورزشکاران را در سامانه خود ثبت کنند. از این طریق می‌توان برنامه‌‌ریزی مناسبی را در خصوص برنامه‌های ورزشی و غذایی ورزشکاران انجام داد. در این بخش ازBusiness plan باید خلاصه‌ای از سرمایه مورد نیاز و تعداد پرسنل لحاظ شود.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

در حال حاضر باشگاه‌های ورزشی بسیار زیادی در رشته‌های مختلف در سطح شهر موجود هستند و هر یک از مخاطبان ایرانی براساس علاقه خود در این باشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند. به عبارتی دیگر تمامی این باشگاه‌ها جزو رقبای باشگاه‌های بدنسازی محسوب می‌شوند، اگرچه بسیاری از مخاطبان براساس علاقه خود در این باشگاه‌ها ثبت نام می‌کنند اما تمایل مخاطبان ایرانی به باشگاه‌های بدنسازی بسیار زیاد است.

با توجه به این موضوع، باشگاه‌های بدنسازی می‌توانند با مشتریان بیشتری همراه شوند که خدمات مازادی را به مشتریان ارائه می‌کنند و از تجهیزات به‌روزی برخوردار هستند. برخی از باشگاه‌های بدنسازی سازوکار مدرنی را برای خود اتخاذ کرده‌اند؛ به‌عنوان نمونه برخی باشگاه‌ها از نرم‌افزار‌های مختلف در راستای سازوکار خود استفاده می‌کنند و در این نرم‌افزارها مشتریان می‌توانند اطلاعات خود را وارد کرده و سپس مربیان باشگاه براساس اطلاعات مخاطبان، به آنها برنامه غذایی و ورزشی بدهند.

این در حالی است که استفاده از این‌گونه نرم‌افزارها می‌تواند در راستای مدیریت روابط با مشتری مثمر ثمر واقع شود. با توجه به این موضوع باشگاه‌های بدنسازی باید همواره بنچ مارک کنند و فعالیت‌های رقبا را زیر نظر داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود این باشگاه‌ها همواره نسبت به تغییرات محیطی آگاه باشند و همگام با تغییرات محیطی فعالیت‌های خود را پیش ببرند.

در این بخش از طرح کسب‌و‌کار باید به نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت‌ها اشاره شود. به‌عنوان نمونه استفاده از مربیان خبره و نرم‌افزارهای IT می‌تواند به‌عنوان نقطه قوت باشگاه‌های بدنسازی تلقی شود.

برنامه بازاریابی

در این بخش از Business plan باید برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه بازاریابی انجام و این موضوع براساس۷P  آمیخته بازاریابی در خدمات برنامه‌ریزی شود. شناخت مناسب گروه مخاطبان این نوع کسب‌و‌کارها بسیار حائز اهمیت است.

معمولاً گروه هدف باشگاه‌های ورزشی قشر جوان جامعه هستند و باشگاه‌های ورزشی نیز تمایل دارند فضایی را برای این قشر از جامعه به وجود آورند اما این در حالی است که قشر میانسال و حتی افراد مسن‌تر نیز تمایل به ورزش کردن دارند و باشگاه‌های ورزشی می‌توانند به این گروه هدف نیز توجه ویژه‌ای داشته و برای آنها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند؛ به‌عنوان نمونه برنامه‌های ورزشی و غذایی را مختص این افراد در نظر بگیرند و خدماتی را برای این گروه هدف‌ها برنامه‌ریزی کنند.

از طرفی باشگاه‌های بدنسازی می‌توانند با سازمان‌های مختلف وارد مذاکره شوند و با ارائه تخفیف‌هایی به آنها، مخاطبان این سازمان‌ها را جذب باشگاه خود کنند. باشگاه‌های بدنسازی می‌توانند ویزیتور‌هایی را به کار گرفته و با آموزش مناسب آنها، خدمات خود را به سازمان‌ها مختلف معرفی کنند و با آنها قرارداد‌های بلند‌مدتی ببندند.

یکی دیگر از نکات بسیار حائز اهمیت در باشگاه‌های بدنسازی، استراتژی قیمت‌گذاری آنها است؛ این کسب‌و‌کارها بایدData Base از مشتریان خود داشته باشند و برای مشتریان وفادار خود خدمات بیشتری را لحاظ کنند و حتی در صورت لزوم به آنها تخفیف‌هایی را ارائه دهند. این موضوع در ترغیب مخاطبان بسیار می‌تواند تأثیر‌گذار باشد. از طرفی باشگاه‌های بدنسازی می‌توانند پکیجی از خدمات خود را تعریف و براساس این پکیج، قیمت‌گذاری را روی آن لحاظ کنند.

این کسب‌و‌کارها می‌توانند از طریق طراحی تراکت‌های تبلیغاتی مناسب و پخش آن در مناطق پر رفت‌وآمد شهری، خدمات خود را به مخاطبان ایرانی معرفی کنند. برای این نوع کسب‌و‌کارها تبلیغات بنری در مراکز خریدی که باشگاه ورزشی در آن منطقه از شهر حضور دارد، نیز بسیار می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. 

یکی دیگر از اقداماتی که باشگاه‌های بدنسازی می‌توانند انجام دهند، استفاده از سلبریتی‌های ورزشی است. به‌عنوان نمونه یکی از این سلبریتی را انتخاب کرده و وارد مذاکره با او شوند. حضور این سلبریتی‌ها در باشگاه‌ می‌تواند برای گروه هدف جوانان بسیار جذاب باشد.

برنامه طرح و توسعه

در این بخش ازBusiness plan سازمان‌ها در تلاش هستند برای برنامه توسعه محصولات خود برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام دهند. باشگاه‌های ورزشی می‌توانند با جذب مشتریان بیشتری مواجه شوند که خدمات بیشتری را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. یکی از برنامه‌های توسعه محصولات باشگاه‌های بدنسازی می‌تواند راه‌اندازی بوفه مناسب باشد.

باشگاه‌های ورزشی در این بوفه‌ها می‌توانند غذاها و میوه‌های سالم را به مخاطبان ارائه دهند؛ به‌عنوان نمونه کرفس، تخم‌مرغ و سیب زمینی آب پز می‌تواند در این بوفه‌ها به مخاطبان ارائه شود. در پایان در Business plan می‌توان به ساختار سازمانی، برنامه مالی و… نیز اشاره شود که جزییات آن بسته به اهداف کسب‌و‌کار و ویژگی‌های آن متفاوت است.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ