Take a fresh look at your lifestyle.

تری متیوز، موتور کارآفرینی

0

تری متیوز (Terry Matthews)  تاجر ولزی- کانادایی، کارآفرین و نخستین میلیاردر ولزی است. او بیش از ۱۰۰ شرکت را تاسیس یا در راه‌اندازی‌شان سرمایه‌گذاری کرده که این شرکت‌ها در زمینه ارتباطات های‌تِک فعالیت دارند. از مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به نام‌های میتل و نیوبریج اشاره کرد.

متیوز رئیس شرکت میتل و وسلی کلاور و همچنین صاحب هتل لوکس بروک استریت، هتل‌های تفریحی سلتیک مانور و باشگاه گلف مارشز است. این کارآفرین موفق در جنوب ولز و در شهر نیوپورت به دنیا آمد، در شهر نیوبریج بزرگ شد و در سال ۱۹۶۹ از دانشگاه سوانسی و در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شد.

پس از کارآموزی در یک لابراتوار تحقیقاتی مخابرات در بریتانیا این کشور را ترک کرد و در شرکتی در کانادا مشغول به کار شد. او نخستین شرکتش را که همان میتل بود با کمک یکی از همکارانش مایکل کوپلند در سال ۱۹۷۲ راه‌اندازی کرد.

دنبال ارزش بیشتر در یک کسب‌وکار باشید

تری متیوز پیش از آنکه یک پروژه را آغاز کند همیشه از خودش این سؤال مهم را می‌پرسید: «آیا ارزش بیشتری وجود دارد؟ برای شروع، نباید دنبال جایگزین کردن چیزهای ساده باشید. به‌عنوان مثال اگر به یک مدیر بگویم که می‌توانم کاری را به روش سنتی‌اش انجام دهم، پس ارزش بیشتر آن کجا می‌رود؟» در واقع هدف متیوز رسیدن به محصولی بود که مزایای واقعی برای مشتریانش دربرداشته باشد: «محصولی را می‌توانید به مشتریان معرفی کنید که اول، رشد درآمد داشته باشد و دوم، هزینه‌ها را کاهش داده و باعث رضایت مشتری شود.

اگر با یک بیمارستان صحبت کنید و بگویید نرم‌افزاری را طرح‌ریزی کرده‌اید که جان بیماران را که مهم‌ترین مسئله برای آنهاست نجات می‌دهد، در صورتی که بتوانید چنین چیزی را ثابت کنید، آنها این نرم‌افزار را از شما خواهند خرید.» ‌

تری متیوز به قله‌های جدیدی از موفقیت دست پیدا کرد، زیرا فقط تکنولوژی‌های جدید را به مردم ارائه نمی‌کرد، بلکه محصولاتی را در اختیار آنها قرار می‌داد که در‌های جدیدی را به روی آنها می‌گشود و برای شرکت‌هایش ارزش بیشتری به همراه داشت.

با تمرکز روی نتیجه نهایی، این مدیر موفق توانست در رأس این صنعت بایستد و همیشه یک قدم از بقیه جلوتر باشد.

پافشاری مهم‌ترین عامل موفقیت است

کسب‌وکار متیوز به وسیله دو ویژگی دسته‌بندی شده بود؛ پافشاری که در به انجام رساندن کارهایش از خود نشان می‌داد و حضور فعالی که در تمام شرکت‌هایش داشت. در عین حال آگاهی کاملش از صنعتی که در آن فعالیت می‌کرد نیز به نوعی موفقیتش را تکمیل می‌کرد: «چرا من می‌توانم ۶۰ شرکت تاسیس کنم و فقط دو شرکت را از دست بدهم و حتی همان دو شرکتی که از دست دادم نیز به بخشی از موفقیت شخص دیگری تبدیل شود؟»

او این سؤال را در یک سخنرانی و در میان انبوهی از سرمایه‌گذاران مطرح کرد: «من واقعا در سرمایه‌گذاری استاد هستم و یک سرمایه‌گذار منفعل نیستم. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار منفعل و بدون فعالیت من واقعا کارم افتضاح است زیرا نمی‌توانم در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنم و آن را به دیگران بسپارم.»

متیوز علاقه‌مند بود که وقتش را در شرکت‌هایش سپری کرده و در مدیریت و عملیات اجرایی‌شان مشارکت داشته باشد تا از این طریق به درک بهتری از صنعت حوزه فعالیتش دست یابد، گرچه این کار زمان زیادی را لازم داشت.

بعضی‌ها پافشاری و سماجت او را یک عیب می‌دانستند و عقیده داشتند او زمان زیادی را صرف دستیابی به نتایجش می‌کند. «فکر نمی‌کنم آدم سمجی باشم. من فقط روی وظایفی که دارم تمرکز می‌کنم و زمانی که برای انجام شدنش لازم است. پافشاری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت است.»

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

ارسال یک پاسخ