نقش ارتباطات و مهارتهای ارتباطی در دوران حکومت حضرت علی (ع)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در طول عصرهای متمادی، بهویژه عصر حاضر، «ارتباطات» (Communication) بهعنوان سرمایۀ اجتماعی در کنار سرمایههای طبیعی، فناورانه و انسانی اهمیت فوقالعاده یافته است. به این دلیل هر مدیری باید کوشش کند با ایجاد ارتباط دوجانبه مثبت، حسن تفاهم و احساس رضایت متقابل و سازنده را بهوجود آورد و با تأمین نیازهای مادی و معنوی افراد، زمینه ایجاد تفاهم، احساس رضایت و خرسندی متقابل کارکنان و کارگران را با یکدیگر فراهم سازد تا از این طریق، باعث ایجاد انگیزش و رشدیافتگی افراد در راستای رسیدن به اهداف سازمان شود.
از طرفی، اسلام، چکیدۀ تمامى ادیان آسمانی و حاصل زحمات همۀ انبیاى الهى است. اسلامى که با «الیوم أکملت لکم دینکم وأتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الإسلام دینا» (احزاب: ۳۳) کامل شد و نعمت را بر انسان تمام کرد. اسلام پس از وفات پیامبر اکرم (ص) دچار کمبودها، انحرافات و مصائب متعددی شد که با شروع حکومت و رهبری پیامبرگونۀ حضرت علی (ع) به جایگاه اصلی خویش بازگشت. حکومت آن حضرت، همانند دیگر حکومتها، به مدیران و امیرانی نیاز داشت که با داشتن مهارتهای ارتباطی مؤثر، درپی جلب رضایت و خرسندی کارکنان و مراجعان باشند و نیز با ایجاد این ارتباط مؤثر و دوسویه، حکومت را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند. از این رو در مقالۀ حاضر برآنیم تا با تشریح ابعاد ارتباطات و مهارتهای ارتباطی، نقش آن را در دوران حکومت حضرت علی (ع) مشخص سازیم.