Take a fresh look at your lifestyle.

رام‌ کنندگان شیرهای طلایی کن

0

جشنواره بین‌المللی خلاقیت شیرهای کن که این روزها در حال برگزاری است، جشنواره‌ای است که به‌صورت سالانه در حوزه ارتباطات، تبلیغات و موضوعات مرتبط برگزار می‌شود. این گردهمایی که هرساله در فرانسه برگزار می‌شود، به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره تبلیغات در دنیا مطرح است. در این جشنواره علاوه بر گردهمایی بزرگان صنعت تبلیغات و خلاقیت، سمینارها و کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود، همچنین به آثار برگزیده جوایز ویژه‌ای اهدا می‌شود.

این فستیوال در ماه ژوئن و در هفت روز برگزار می‌شود و نزدیک به ۱۱هزار نفر از ۹۰ کشور دنیا برای بازدید از خلاقانه‌ترین اثرهای دنیای تبلیغات و ارتباطات برند و مسائل مرتبط ثبت‌نام می‌کنند و با یکدیگر آشنا می‌شوند. این جشنواره یک هفته‌ای در کنار مراسم افتتاحیه و اختتامیه خود دارای چهار جشن مرتبط با جوایز است. در گزارش زیر به تاریخچه این رویداد و اثرهای تبلیغاتی متفاوت سال‌های گذشته و امسال نگاهی می‌اندازیم.

تاریخچه فستیوال

این جشنواره که از فستیوال فیلم کن الهام گرفته است، از اواخر دهه ۴۰ جای خودش را باز کرد. گروهی از مسئولان تبلیغات با خود فکر کردند که خوب است جشنواره‌ای همانند فیلم کن داشته باشند. آنها این فستیوال را نخستین بار در شهر ونیز ایتالیا برگزار کردند. جایزه معروف آن نشانی از مجسمه معروف شیرِ میدان پیازای سنت مارکوس شهر ونیز بود. در سپتامبر ۱۹۵۴، ۱۸۷ کمپین تبلیغاتی از ۱۴ کشور برای کسب شیر طلایی تبلیغات جنگیدند.

دومین فستیوال در مونت کارلو و سومین آن در کن فرانسه برگزار شد. پس از آن تا قبل از اینکه شهری ثابت برای برگزاری این جشنواره تعیین شود، جشنواره میان دو شهر ونیز و کن جابه‌جا می‌شد.

طبقه‌بندی‌های زیادی به جوایز در سال‌های اخیر اضافه شده است. برای مثال جوایز آگهی چاپی و محیطی در سال ۱۹۹۲، جوایز شیر سایبری در سال ۱۹۹۸، شیر رسانه سال ۱۹۹۹، جوایز آگهی رادیویی سال ۲۰۰۲، شیر تیتانیومی سال ۲۰۰۵، شیر طراحی سال۲۰۰۸، جایزه روابط عمومی سال ۲۰۰۹، کارگردانی فیلم سال ۲۰۱۰، اثربخشی خلاقانه سال ۲۰۱۱، سرگرمی و محتوای موبایلی سال ۲۰۱۲ و جایزه نوآوری نیز سال ۲۰۱۳ به جوایز قبلی اضافه شدند.

در این سال‌ها نام جشنواره به فستیوال بین‌المللی تبلیغات تغییر یافت که چندی بعد از تولد جایزه بخش «اثربخشی خلاقانه» به جشنواره بین‌المللی خلاقیت تغییر نام پیدا کرد؛ نامی که اشاره به پیوند ناگسستنی و معنی بخش تبلیغات و خلاقیت دارد و در واقع تبلیغات از دل خلاقیت بیرون خواهد آمد.

اگرچه در سال‌های اخیر، تماس‌هایی نیز از جانب مسئولان صنایع مربوط به فستیوال ارجاع داده شد تا برای انعکاس بهتر موقعیت هر تبلیغ و تسهیل ارزیابی‌ها، طبقه‌بندی صنعت را نیز در امر داوری دخیل کنند. از دهه ۹۰ میلادی، برنامه‌های یادگیری و سمینارها و کارگاه‌هایی برای یادگیری به این جشنواره اضافه شد.

طی سال‌های متمادی این بخش پررنگ‌تر شد، به طوری که در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۱۳۰ جلسه آموزشی طی هفت روز برگزار شد. این جلسات با سخنرانی بزرگان تبلیغات دنیا همراه بود.

جوایز طلایی

هیات داوران این جشنواره از متخصصانی در سراسر دنیا تشکیل شده است. هر داور توسط یک هیات منصفه نظارت می‌شود. آنها محتوای ارسالی کمپین‌های چاپی، محیطی، مستقیم، رادیویی، موبایلی، محتوا، روابط عمومی، اثربخشی خلاقانه و نوآوری‌هایی که خلاقیت را تسهیل می‌بخشند، داوری می‌کنند.

در سال ۲۰۱۳، فستیوال طبقه‌بندی جدیدی به نام شیر نوآوری اضافه کرد که از تکنولوژی و نوآوری به‌کار رفته در تبلیغات که خلاقیت را تسهیل می‌بخشد، تقدیر می‌کرد و شامل تماشای ۱۰ استارتاپ برتر می‌شد.

به‌علاوه استارتاپ‌های جهانی می‌توانند درخواست خود را به آکادمی استارتاپ بفرستند تا درخواست آنان مورد بررسی قرار گیرد. دیگر جوایز شامل بهترین شرکت هلدینگ، شبکه سال، بهترین آژانس رسانه‌ای و آژانس تبلیغاتی سال، شخص رسانه‌ای سال، بهترین تبلیغاتچی سال و نخل طلایی بهترین شرکت تولیدکننده است.

کامیون ایمن سامسونگ

در جشنواره خلاقیت شیرهای کن که سال گذشته به مدت هفت روز برگزار شد، سامسونگ با صرف هزینه‌های زیادی برای تبلیغات خود توانست ۲۷ جایزه را از آن خود کند. آنها فراتر از محدودیت‌ها حرکت کرده و تعهد زیادی به اجرای خلاقیت در کارهایشان دارند.

سامسونگ تلاش دارد با اجرای کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی متنوع جایگاه خود را در ذهن مخاطب ارتقا دهد و خلاقیت خود را در حوزه‌های مختلفی اعم از سلامت، ارتباطات، هنر و محتوای برندسازی پیاده کند.

یکی از جوایز سامسونگ به‌خاطر اجرای کمپین کامیون ایمن(safety truck) بوده است. به این ترتیب با برنده شدن ۲۷ جایزه در ۲۰ زمینه، شرکت سامسونگ الکترونیکس رکورد جدیدی در جشنواره شیرهای کن که بزرگ‌ترین جشنواره تبلیغاتی جهان است، ثبت کرد.

پس از سال ۲۰۱۴ که سامسونگ موفق به کسب ۱۶ جایزه شد، این دومین سالی بود که این شرکت به ثبت رکوردی جدید دست می‌یابد. پس از آن نیز این برند به راه خود ادامه داده و خلاقیت را در دنیای واقعیت مجازی و همکاری با برندهای دیگر برای ایجاد تجربه بهینه برای مخاطب ارائه می‌دهد. کمپین کامیون ایمن این شرکت به منظور جلوگیری از تصادفات جاده‌ای طراحی شده، جایزه‌ای را از آن خود کرد که هرساله به ایده‌های پیشرویی اهدا می‌شود که بتوانند مسیر جدیدی برای صنعت تعیین کنند.

این کامیون در واقع دوربینی وایرلس در جلوی خود دارد که تصاویر فضای روبه‌روی این کامیون را به صفحه نمایش دیجیتالی بزرگی که در پشت کامیون نصب شده است، منتقل می‌کند. به این ترتیب امکانی را برای خودروهایی فراهم می‌کرد که پشت کامیون در حرکت بودند و خواهان اطلاع از وضعیت جاده در هنگام سبقت‌گیری بودند.

شکنجه هواداران لارا کرافت روی بیلبورد!

ایکس باکس برای تبلیغ رونمایی بازی جدید تام رایدر در بریتانیا، از عوامل زنده و انسانی در بیلبورد خود بهره گرفت. این خلاقیت می‌تواند یکی از برگ برنده‌های این برند برای کسب شیر طلایی در جشنواره خلاقیت کن امسال باشد. ایکس باکس برای خلق این بیلبورد موسوم به «بیلبورد بقا» از هشت نفر از هواداران لارا کرافت (شخصیت اصلی بازی تام رایدر) دعوت کرد برای تبلیغ این بازی به مدت ۲۴ ساعت روی بیلبوردی واقع در لندن بایستند.

اما ماجرا فقط ایستادن نبود، طی این ۲۴ ساعت آنها با شرایط آب و هوایی مختلف و سرمای شدید مصنوعی تحت شکنجه قرار می‌گرفتند تا بااستقامت‌ترین فرد در نهایت انتخاب شود. این ۲۴ ساعت و عکس‌العمل این هشت نفر از طریق لینکی مستقیم به نام کمپین survivalbillborad.com توسط تعداد کثیری از مردم دنیا مشاهده می‌شد. این هشت داوطلب که از میان هزاران نفر انتخاب شده بودند، با شرایط مسابقه از قبل موافقت کرده و به آنها در مورد شرایط سخت این کمپین توضیحاتی داده شده بود.

افرادی که این شرایط را پذیرفتند از طرفداران دوآتشه و گیم‌بازهای کار درست بودند که ایستادن روی بیلبورد بازی محبوب‌شان را با وجود شرایط سخت ترجیح دادند. آنها روی یک لبه کوچک آهنی معلق در هوا ایستاده بودند و در معرض باد و باران و برف شکنجه می‌شدند تا مقاومت‌شان سنجیده شود. بسیاری از عابرین نیز به تماشای این بیلبورد می‌ایستادند. یکی از اهداف مدیران این کمپین آشنایی گیمرها با فضای سخت و سرد بازی از نزدیک بود. آنها فضایی شبیه به فضای بازی را برای کاربران شبیه‌سازی کردند.

افراد آنلاینی که در خانه این کمپین را مشاهده می‌کردند می‌توانستند حدس بزنند که چه کسی بیشتر از بقیه مقاومت خواهد کرد. این کمپین توسط آژانس تبلیغاتی مک کان یونایتد لندن به مرحله اجرا رسید و در نهایت فرد برنده توانست به مدت ۲۰ساعت و ۴۵دقیقه روی بیلبورد بایستد. او علاوه بر اینکه تصویرش روی بیلبورد نقش بست، تور تام رایدر را هم همراهی خواهد کرد.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ