Take a fresh look at your lifestyle.

نشانه‌های مسیر انحرافی

0

یک دانشجو بعد از اتمام بازه امتحانات خود، برنامه‌های زیادی برای گذراندن اوقات فراغت دارد. شما نیز به‌عنوان مدیر برای هر مرحله سازمانی خود باید برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر شرکت شما دارای یک فرآیند بازرسی سالانه رسمی است، اکنون وقت آن است که ببینید در مسیر برآوردن اهداف و انتظارات خود قدم برمی‌دارید یا خیر.

حتی برای اهداف فردی خود مانند اهداف شغلی، روابط، سلامت، اهداف مالی و دیگر اهداف اساسی باید برنامه‌ریزی داشته باشید و بررسی کنید که آیا در راه درست قدم برمی‌دارید یا خیر. در زیر پرسش‌هایی وجود دارد که یاریگر شما در هنگام بررسی میزان دسترسی به اهداف خواهد بود.

آیا در نیمه راه رسیدن به هدف‌تان هستید؟

اگر تمرکز شما بر اهداف فروش نهفته است، شما باید میزان تقریبی رسیدن به اهداف خود را هر چند مدت یک بار بررسی کنید تا حداقل به نیمی از آنها دست یافته باشید. برای مثال اگر خواهان کاهش وزن ۱۰ کیلویی هستید، تا نیمه‌های زمان مورد نظر حداقل باید ۵ کیلو کم کرده باشید.

اگر خواهان ذخیره ۵هزار دلار در یک سال هستید، باید ۲۵۰۰دلار تا نیمه‌های سال در صندوق‌تان داشته باشید.اگر در نیمه راه به نیمی از اهداف خود نرسیده باشید، آیا عقلانی است که تا انتهای زمان مدنظر به تمام اهداف خود برسید؟

این امر شبیه به این می‌ماند که تصمیمات شما باید تبدیل به دو نیمه شده و برای هر نیمه برنامه‌ریزی شود. دلیل پشت این مسئله این است که شما باید ببینید چه روندی را پشت سر گذاشته‌اید. اگر در پروسه انجام کار پیشرفتی نمی‌بینید، همین یک نشانه برای بررسی مجدد اهداف و فرآیندهایتان باشد.

آیا اهداف‌تان متقاعدکننده است؟

اگر زندگی کاری شما از زمانی‌که اهداف اولیه را تنظیم کرده‌اید تغییر نکرده است، پس این اهداف به میزان کافی متقاعد‌کننده نیستند. برای مثال شاید اهداف فروش شما در صدر اولویت‌هایتان باشد، اما تصمیم بگیرید که قبل از سال مالی محصول‌تان را تغییر دهید. در مواردی از این قبیل شما باید تعهدات اهداف جاری را برآورده کنید، اما در کنارش منابع اضافی برای هدف جدید را نیز فراهم کنید.

برای مثال گاهی اوقات هنگام اجرای هدف تنظیم وزن متوجه می‌شوید که آنچه از دست می‌دهید وزن نیست، انرژی است. بعضی فرآیندها نیز در سازمان تنها اتلاف انرژی بدون رسیدن به هدف است. در این موارد شما نیاز دارید اولویت‌هایی که به شما انرژی می‌دهد – مانند خواب، تغذیه و فعالیت‌های خاص- را سنجیده، پیگیری و اولویت‌بندی کنید و از انجام هر چیزی که تمرکز شما را از هدف اولیه دور می‌کند، پرهیز کنید.

برای برگشت به مسیر اصلی چه کار کنیم؟

اگر هدف شما با وجود با مفهوم بودن از مسیر منحرف شود، چگونه می‌توانید دوباره به مسیر اصلی برگردید؟ معمولا اشتباه اصلی در این موارد تخصیص زمان است. آیا شما زمان کافی برای اهداف‌تان اختصاص می‌دهید؟

یکی از متخصصان می‌گوید: هنگام مراجعه افرادی که در جست‌وجوی شغل مشکل دارند، نخستین سؤال من از آنها این است که تا چه میزان زمان به جست‌وجوی شغل اختصاص می‌دهند و چه مواقعی از کمبود زمان در تنگنا هستند؟

فعالیت‌هایی با بازده پایین یا بدون نتیجه دیگر مشکل شایع در این موارد است. یک ارزیابی صادقانه از خودتان داشته باشید که تا چه اندازه سعی و تلاش می‌کنید و چه اندازه به هدف خود می‌رسید. گام‌هایی را اتخاذ کنید که شما را بهتر به اهداف مورد نظر برساند و تنها اتلاف زمان و انرژی نباشد.

چه حمایتی برای برگشت به مسیر نیاز دارید؟

اگر مطمئن نیستید که از استراتژی درستی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنید، اکنون زمانی است که باید از دیگران کمک بگیرید. اگر نتایج اولیه مطابق با انتظارات‌تان دریافت نکردید، نیاز به معرفی رویکردهای جدید و انگیزه‌بخشی به خودتان دارید.

اگر بعضی تاکتیک‌ها به درستی عمل می‌کنند، اما بعضی دیگر موثر نمی‌افتند، ‌نیاز به تمرین بعضی مهارت‌های خاص دارید. اگر نیروی فروش به میزان کافی دارید اما به اهداف مورد نظر نمی‌رسید، باید روی آموزش نیروهای خود زمان بگذارید.

همچنین می‌توانید از یک مشاور سازمانی بهره بگیرید. اگر هدف شما رشد در درون یک سازمان یا رشد در شغل فعلی خود است، فردی را که در حال صعود و کسب مراتب کاری بالاتر در سازمان شما است پیدا کرده و از او بخواهید که برای شما مراحل و کارهای لازم را شرح داده و شما را راهنمایی کند.

آیا هدفی بالاتر می‌خواهید؟

اگر در پی فراتر رفتن از اهداف کنونی‌تان هستید، ممکن است هدفی پیش پا افتاده برای آن تعیین کرده و برای کسب ارزش از آن زمان بگذارید. یا ممکن است تصمیم بگیرید که یک هدف را کنار گذاشته و روی چیز دیگری تمرکز کنید یا حتی تصمیم بگیرید که هدف اول را زود تمام کرده و بقیه سال کاری‌تان را روی سوژه دیگری وقت بگذارید. بررسی‌های نیمسال می‌تواند به شما در تسریع این امر کمک کند. ابتدا فکر کنید و سپس پا را فراتر بگذارید. اگر با اعتماد در این راه گام بردارید، به نتایج خواسته شده می‌رسید.

هر هدف باید معیارهایی برای سنجش عملکرد داشته باشد تا شما بتوانید میزان دوری یا نزدیکی به هدف را آشکارا و بدون هر گونه ابهام تشخیص دهید. شما با استفاده از معیارهای یاد شده، قادر خواهید بود عملکردهای خود را در هر بخش از کارتان با دقت ارزیابی کنید.

آیا هدف شما همچنان مرتبط است؟

ممکن است هدفی که در پی آن هستید متقاعدکننده باشد، اما بهترین انتخاب شما با توجه به شرایط‌ موجود نباشد. شرکت‌ها می‌توانند استراتژی کسب‌و‌کار خود را تغییر دهند و شما می‌توانید استراتژی‌ای را انتخاب کنید که از برنامه‌ها و استراتژی‌های قدیمی‌تر شما حمایت کند. یا اینکه فرصتی برای مشارکت در ریسک‌های تجاری ایجاد کنید که زمان و توجه شما را جلب کند اما نسبت به زمان حساس باشد.سرسختانه به اهداف خود نچسبید.

اگر بعد از صحبت با مشاور متوجه شدید استراتژی شما از پایه غلط است این حقیقت را بپذیرید. مطمئن شوید اهداف مرتبط برای کسب‌وکار خود در پیش گرفته‌اید. باید در زمینه تعیین اهداف واقع‌بین باشید در غیر‌این صورت به سمت شکست و احساس ناامیدی حرکت خواهید کرد. در مورد توانایی‌های‌تان، شرایط موجود و محدودیت‌هایی که ممکن است با آنها مواجه شوید واقع‌بین باشید. در این صورت روحیه شما تضعیف نخواهد شد و همچنین از مقصد نهایی خود هرگز منحرف نخواهید شد.

از اینجا به بعد چه کاری باید انجام دهید؟

نتایج بازرسی‌های نیمسال را در قالب عمل پیاده کنید. اکنون باید دریابید که کدام هدف را دیگر نباید پیگیری کنید و کدام اهداف همچنان معنادار و برجسته است و باید اجرا شود؟ مرحله بعد از آن چیست؟ روز، هفته، ماه یا حتی سال بعد چه کاری باید انجام داد؟ انتخاب‌های زیادی برای انجام دادن دارید. یک تقویم بردارید و از پایگاه داده‌های خود برای تماس با یک شریک یا ایجاد زیرساخت‌های رسیدن به هدف استفاده کنید.

به طرح خود متعهد بوده و برای ادامه سال خود پس از رسیدن به هدف خاص نیز افق زمانی تعیین و برنامه‌ریزی کنید. موفقیت خود را روز به روز، هفته به هفته و ماه به ماه، اندازه‌گیری کنید. باید درخصوص دانش و مهارت‌هایی که برای رسیدن به هدف‌های‌تان در ذهن دارید به مهارت کافی برسید و تصویر ذهنی فعلی را به یک واقعیت در آینده تبدیل کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر در حال بهتر شدن نباشید، پس به سوی وضعیت بدتر حرکت می‌کنید. اگر بخواهید طی سال‌های آینده، سرآمد رقبای خود باشید، باید نسبت به استراتژی‌های رقبا به‌روز باشید و روز به روز بهتر عمل کنید.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ