Take a fresh look at your lifestyle.

معجزه شوخ‌ طبعی

0

شرکت‌ها برای فعالیت بازاریابی شیوه و سبک‌های متنوعی را در دسترس خود دارند. یکی از شیوه‌های موثر بازاریابی استفاده از شوخ‌طبعی در فعالیت‌های بازاریابی است. در واقع انجام فعالیت‌های طنز در راستای برنامه‌های بازاریابی دقیقا همان چیزی است که باعث دهان به دهان شدن نام شرکت شما میان مشتریان خواهد شد.

بازاریابی ویروسی (viral marketing) جریانی است که در آن از نیروی تبلیغاتی مشتریان در جهت ارتقای جایگاه شرکت استفاده می‌شود و به جای تبلیغات مستقیم به کار می‌رود. به عبارت دقیق‌تر در این نوع بازاریابی با ایجاد حس شوخ‌طبعی و در راستای آن تامین رضایت مشتریان، آنها را ترغیب می‌کنید تا محصول و شرکت شما را به خانواده، دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. نکته مهم در این میان این است که نباید تنها به شوخ طبعی و ایجاد فضای دوستانه میان خود و مشتریان اکتفا کرد. در حقیقت هر ترفند و راهکاری که باعث جذب مصرف‌کننده بشود به نوعی در این شیوه بازاریابی کارایی دارد.

در همین راستا پیام و تبلیغی که قصد منتقل کردن آن به مخاطبان را دارید نباید بسیار جدی و معمولی باشد. مقداری شوخی علاوه بر اینکه باعث بهبود رابطه میان شرکت و مخاطبان می‌شود، بهبود وضعیت برند شرکت‌تان را نیز در پی خواهد داشت.

ایده

هتل‌های زنجیره‌ای رادیسون در سال ۱۹۰۹ تاسیس شده و ساختمان مرکزی آن در ایالت مینه‌سوتا قرار دارد. موسسه رادیسون کسب‌و‌کار خود را در راستای ارائه خدمات به مسافران و خصوصا کسانی که به مسافرت‌های کاری می‌روند بنا نهاده است. معمولا افراد در سفرهای کاری به جای گردش و بازدید از مکان‌های دیدنی ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در اتاق‌شان سپری کنند. به این ترتیب آنان وقت کافی برای رسیدگی به کار خود را داشته و در عین حال در کنار خانواده یا همراهان خود نیز خواهند بود.

رادیسون با آگاهی از این عادت مسافران کاری، دست به سرمایه‌گذاری و اجرای طرحی زد که براساس آن در حمام هر اتاق هتل، اردک عروسکی حاوی پیام خوشامد قرار داده می‌شد. در این اردک‌های پلاستیکی، علاوه بر پیام خوشامد، محفظه‌ای طراحی شده بود که به مسافران این امکان را می‌داد تا نامه‌ای را به طور رایگان برای خانواده یا دوست خود ارسال کنند.

در ابتدای برگه نامه‌ای که در اختیار مسافران قرار گرفته بود پیامی از جانب هتل قرار داشت که اردک پلاستیکی را محافظ شخص اقامت‌کننده در هتل معرفی می‌کرد. بدون شک درج چنین پیام خنده‌داری در وهله نخست هر خواننده‌ای را به خنده خواهد انداخت، اما هدف بازاریابی رادیسون تنها خنداندن خانواده مسافران هتل نبود.

در واقع پس از مدت کوتاهی آوازه اردک‌های پلاستیکی هتل‌های رادیسون در تمام جهان پیچید و بسیاری از خانواده‌ها در کشورهای مختلف اردک‌های پلاستیکی را از جانب اعضای خود که در هتل‌های موسسه اقامت داشتند، دریافت کردند.

این خلاقیت جالب نه‌تنها باعث فعال شدن شیوه بازاریابی ویروسی هتل‌های رادیسون شد، بلکه به طور خارق‌العاده‌ای موقعیت این موسسه را نیز در میان سایر رقبا بهبود بخشید.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

– در طراحی کمپین بازاریابی خود روی نقاط مهم و کلیدی که قابلیت تبدیل به سوژه‌های خنده‌دار را دارند تاکید کنید. به عبارت ساده‌تر شما باید به دنبال ایده‌های طنز و در عین حال جالب باشید.

– اطمینان حاصل کنید که افراد به راحتی خواهند توانست تجربه استفاده از محصولات یا خدمات شرکت شما را به دیگران منتقل سازند.

– بهتر است برای تاثیر‌گذاری بیشتر روی مشتریان روی ایده‌های تجربی و حسی که آسان نیز به یادآورده می‌شوند تاکید کنید.

– مراقب باشید پیام طنزی را که انتخاب می‌کنید چیزی از هویت برندتان کم نکرده یا آن را خدشه‌دار نسازد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ