Take a fresh look at your lifestyle.

فاتحان واقعی جام قهرمانی

0

سوت آغاز یکی دیگر از تورنمنت‌های هیجان‌انگیز دنیا دو هفته پیش در سنت‌دنیز فرانسه به صدا درآمد و ۲۴ تیم قاره سبز در پایتخت فرهنگی اروپا و کشور ناپلئون بناپارت گرد هم آمدند تا برای کسب جامی طلایی شاخ و شانه بکشند. اما قبل از اینکه مسابقات شروع شود و ضربه‌ای به توپ جام نواخته شود، کمی آن طرف‌تر جنگ میان برندها در یورو ۲۰۱۶ آغاز شده بود و آنها برنامه‌های زیادی برای تابستانی توفانی ترتیب داده بودند تا از فرصتی بهینه استفاده کنند.

این گردهمایی علاوه بر مطرح شدن بیشتر نام بازیکنان و هنرنمایی‌های آنها، جنبه‌های اقتصادی و تجاری برای برندهای درگیر نیز خواهد داشت. امسال یورو از اسپانسرهای بنامی استفاده کرده و برندها نیز از دستیابی به جامعه مخاطب فراوان در این بازه استقبال می‌کنند. اما در نهایت چه کسی فاتح این بازی تبلیغاتی خواهد شد؟ در این گزارش کمپین‌های تبلیغاتی برندهای مختلف در بازی‌های یورو ۲۰۱۶ را از نظر می‌گذرانیم.

کوکاکولا جذاب‌ترین اسپانسر یورو

از نظر آمار تحقیقات مؤسسه آنساید، این شرکت نوشیدنی که یکی از اسپانسرهای اصلی مسابقات است، در مقایسه با دیگر برندهای نوشیدنی و رقبای ورزشی خود نایک و آدیداس از نگاه مخاطبان جذاب‌ترین اسپانسر حاضر در این مسابقات است. آگاهی مشتری از برند در این پلتفرم از ارتباط فوتبال با هواداران ناشی شود. بیشتر برندها حداقل یک بار اسپانسر یکی از مسابقات ورزشی شده‌اند تا به جامعه هدف بزرگ آن دست یابند.

کوکاکولا نیز که در پی رسیدن به فروش بیشتر تابستانی است، از مسابقات مختلفی بهره گرفته است. اگر سری به سایت این نوشیدنی بزنید تبلیغات مختلفی مشاهده می‌کنید که مخاطب را تشویق به خریدن نوشابه و درج کد روی آن در قسمتی از سایت و شرکت در قرعه‌کشی توپ مخصوص رقابت‌های یورو می‌کند. این تورنمنت‌های بزرگ فوتبالی به‌عنوان میدانی برای ربودن ذهن و قلب مشتری از ارزش بالایی برخوردارند.

ولوو و تبلیغی حماسی در کنار ورزشکاری میهن‌پرست

اگر بخواهیم زلاتان ابراهیموویچ با آن هیبت را شبیه به ماشین تصور کنیم، قطعا این ماشین چیزی جز ولوو نخواهد بود! این انتخاب هوشمندانه از طرف ولوو در تبلیغی حماسی بر قدرت زیاد و غیر‌قابل پیش‌بینی بودن بازی‌های زلاتان تاکید می‌کند. این برند سوئدی از یکی از نمادهای ورزشی کشورش بهره برده و داستان زندگی او که از پدر و مادری غیر‌سوئدی بود تا موفقیت‌هایش را روایت می‌کند.

در این تبلیغ عنوان می‌شود که او اکنون به پاریس برگشته، کشوری که تیم باشگاهی‌اش هم در آنجا قرار دارد و احساس غربت نمی‌کند اما اکنون در مقام رقیب آنها به میدان خواهد رفت. ولوو با به‌کارگیری تفکری خلاق در بطن کمپین تبلیغاتی خود از کاپیتان و مهاجم سوئدی تیم ملی خود استفاده کرده تا هم حس ملی و ناسیونالیستی به مخاطب القا کند و بر قدرت و توانایی متفاوت فکر کردن تمرکز کند.

تشابهاتی میان مسیری که زلاتان و ولوو طی کردند، وجود دارد. اگر کاری مشابه با دیگران انجام دهید، به جایگاهی که الان بودید نمی‌رسیدید.مجری این کمپین یکی از کارگردانان مشهور سینما به نام هانس زیمر است که در کارنامه‌اش فیلم‌های موفقی چون گلادیاتور و Inception  را دارد.

او در مورد این طرح می‌گوید: «من همیشه طرفدار این سوئد و زلاتان بودم و کار کردن در این پروژه حس خوبی به من می‌داد. کار کردن با این تیم فوق‌العاده بود.» این کمپین در رسانه‌های اجتماعی بریتانیا و کانال‌های دیجیتالی و ویدئویی و کانال‌های تلویزیونی از ۳۰ می ‌آغاز شده و تا ۲۲ ژوئن که بازی‌های مرحله گروهی سوئد به پایان برسد، ادامه دارد.

مک‌دونالد و کمپین اسکورت بازیکنان

مک‌دونالد، بازیکنان فوتبال را در جام ملت‌های اروپا همراهی می‌کند. سفیران برند مک‌دونالد رایان گیگز و مارتین ناون چند ماه پیش به کمپینی پیوستند که در آن شرکت‌کنندگان کودک می‌توانند شانس همراه شدن با مک‌دونالد را در رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ داشته باشند. کمپین اسکورت بازیکنان به هواداران جوان فوتبال این فرصت را می‌دهد که در کنار تیم ملی خود به حمایت از آن بپردازند.

این کمپین به هواداران کوچک خوش‌شانس این امکان را می‌دهد که با قهرمانان ملی خود در بازی‌های انگلیس- ولز، ایرلندشمالی- آلمان و فینال جام ملت‌های اروپا همراه باشند. مارتین ناون، سفیر این برند می‌گوید: هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از همراهی با تیم ملی در این تورنمنت پرهیجان نیست. حس می‌کنید که همانند یک بازیکن فوتبال در کنار تیم ملی خود هستید.

کودکانی که این حس را تجربه کنند، چه بسا فردا خود یکی از اعضای تیم ملی کشورشان شوند. بر‌ای ثبت‌نام کودکی که شانس همراهی با تیم را داشته باشد، تنها کافی است به وب‌سایت مک‌دونالد مراجعه کنید.

این برند که یکی از اسپانسرهای این رقابت‌های اروپایی است، در سایت اصلی این رقابت‌ها نیز کمپین‌هایی تبلیغاتی برای شرکت در مسابقات و بردن جوایز روزانه دارد و هر روز یک بازی ویدئویی اورجینال جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ و برای برنده نهایی یک گوشی هایسنس + یک لباس آدیداس اصل + کفش آدیداس + بازی ویدئویی‌ وعده داده است. این برند که از سال ۱۹۹۲ از رقابت‌های اروپایی حمایت کرده است، امسال نیز در پی همکاری با یوفا برای کسب منفعت بیشتر برآمده است.

پارک هواداران مجازی هیوندا

هیوندا موتور با تبلیغات خوب خود نگاه جدی‌تری به این رویداد دارد و تبلیغی با استفاده از یک کودک علاقه‌مند به فوتبال ساخته است. این کودک در حال جمع کردن پول‌هایش برای رفتن به یورو ۲۰۱۶ است. اگر از این موضوع چشم‌پوشی کنیم که والدین کودک در ۹۰درصد صحنه‌ها کنار او نیستند و او به تنهایی در خیابان‌ها در رفت‌و‌آمد است، می‌توان این تبلیغ را تبلیغی جذاب برای مسابقات اروپایی دانست. این کودک در کنار دیگر هواداران به جای رفتن به استادیوم از پارک هواداران هیوندا در کنار دیگران طرفداران لذت می‌برد.

هیوندا که همکاری جدی‌تر با یوفا در این مسابقات دارد، مسابقات پیش‌بینی هم در سایت یوفا با اسپانسرینگ خود به راه انداخته است. همچنین این برند پرده از پارک هواداران مجازی خود با شعار «هواداران واقعی مقدمند» برداشت که فضای تعاملی آنلاین جذابی برای هواداران فوتبال ایجاد کرده و امیدوار است با ایجاد آن هیجان مسابقات را چندین برابر کند.هیوندا موتور عقیده دارد ستاره‌های واقعی زمین در واقع هواداران هستند که بدون آنها فوتبال جذابیتی ندارد.

مدیر گروه بازاریابی هیوندا در این مورد می‌گوید: این تورنمنت چیزی فراتر از یک رقابت اروپایی است و ما در تلاش برای لذت بردن از بازی‌ها در کنار مشتریان‌مان هستیم. در پارک هواداران مجازی از ۱۵ آوریل تا ۱۰ جولای به ۱۸ زبان مختلف اروپایی، خاورمیانه و آمریکای لاتین باز شده است. لازم به ذکر است که این پلتفرم از طریق سایت هیوندا موتور قابل اجراست.

یکی دیگر از برنامه‌های مختلفی که در این فضای مجازی برگزار می‌شود آپلود عکس و پیام‌های تشویق هواداران هر تیم ملی است که در نهایت به بهترین عکس هدیه‌ای تعلق خواهد گرفت. همچنین در کمپین تبلیغاتی دیگر خود که در سایت اصلی بازی‌ها وجود دارد و نام «با هیوندا باشید» را با خود به یدک می‌کشد، از هواداران می‌خواهد به بهترین شعار تیم ملی‌ها رأی دهند. این شعار روی بدنه اتوبوس تیم درج خواهد شد. در همان صفحه شعار ۲۴ تیم اروپایی، هواداران را به چالش شرکت در این مسابقه فرا‌می‌خواند.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ