Take a fresh look at your lifestyle.

نمایش ۷ دهه محصولات مقرون‌ به‌ صرفه آیکیا در موزه

0

در طول سال‌های فعالیت آیکیا، کمپانی سوئدی که در سال ۱۹۴۳ به دست اینگوار کامپراد راه‌اندازی شد و در ابتدا با هدف فروش محصولات از طریق پست آغاز به کار کرد، تبدیل به نامی آشنا در تامین ارزان‌قیمت اثاثیه منزل و پس از آن، مجموعه‌ای مولتی میلیاردر در بازار جهانی شد؛ نامی که یادآور اجناس فرهنگ عامه، اتاق فکر، کارخانه نوآوری و شانه خالی کردن زیرکانه از زیر بار پرداخت مالیات است و راه درازی را برای اثبات لیاقتش برای حضور در موزه طی می‌کند.

شاید هیچ نیروی محرکه‌ای برای بازدید از این موزه که در شهر  Älmhult، زادگاه این کمپانی واقع شده ‌است، وجود نداشته باشد، اما این مجموعه گنجینه‌ای گرانبها برای طرفداران آیکیا محسوب می‌شود که در آن می‌توانند تغییر و تحولات ۷۳ساله آن را مرور کنند.

موزه در محل نخستین مغازه خرده‌فروشی این محصولات قرار گرفته است. کتابخانه Billy و مبل Klippan، محصولاتی که بیشترین آمار تولید این کارخانه را به خود اختصاص داده‌اند، از چیدمان‌های اختصاصی بهره‌مند هستند. اتاق‌های دوره‌ای بخش دیگری از این موزه‌ است که با محصولات آیکیا و اشیای قدیمی این کمپانی چیده شده و با وسایل متعلق به آن سال‌ها، از قبیل کامپیوتر یا مجله‌های دوره‌ای تکمیل شده‌ است.

در این بخش نمایشگاه‌گردان‌ها تمام تلاش خود را برای وفاداری به واقعیت انجام داده‌اند.هیچ چیزی بازتولید یا بازنشر نشده و در صورت عدم موجودی شیء موردنظر، با اعلام فراخوانی به مشتری‌هایشان، آن را به دست آورده‌اند. فرصت سلفی گرفتن برای هواداران سفت و سخت در این اتاق‌ها و بازسازی عکس روی جلد کاتالوگ‌های آیکیا از دیگر جاذبه‌های این بخش موزه است.

طی سال‌های اخیر آیکیا تلاش کرده است با بالا بردن اعتبار دیزاین خود، مشتر‌ی‌های بیشتری را جذب کند. لازم به ذکر است تعداد مشتری‌های این برند در سال ۲۰۱۵، ۸۰۰ میلیون نفر برآورد شده که در مقایسه با جمعیت ۷میلیاردی جهان، معادل با یک قطره در یک سطل است.

این کمپانی در تلاش است که کلیشه «تولید صرف اجناس مقرون‌به‌صرفه» را از بین ببرد. در این راستا موزه مکانی را در اختیارش قرار می‌دهد تا داستان خود را آن‌طور که می‌خواهد روایت کند، حتی با حذف بخش‌های تاریک آن مانند تولید کراوات‌های منسوب به ارتش نازی Kamprad.

این موزه می‌تواند منطقه Älmhult  را تبدیل به یک مقصد توریستی کند. آیکیا همچنین در حال راه‌اندازی و گسترش هتل‌های خود است تا بتواند با کیفیت بیشتر، اسباب اسکان بازدیدکنندگانش را فراهم سازد. هنوز مشخص نیست این شهر کوچک و خواب‌آلود تا چه حد می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند، اما بازدیدکنندگان آن، جذابیت یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای مدرن را می‌بینند و با تاریخ آن آشنا می‌شوند.

ارسال یک پاسخ