Take a fresh look at your lifestyle.

همه چیز در مورد تنها مرزی که در مارکتینگ وجود دارد

0

اصطلاحاتی در زمینه مارکتینگ وجود دارند که حتی خیلی از افراد فعال در این زمینه با آنها آشنایی ندارند. یکی از معروف‌ترین تقسیم‌بندی‌های بازاریابی که به طور نامحسوس در ادبیات بازاریابی گنجانده شده، سه دسته ATL، BTL و TTL هستند . این سه اسم انحصاری برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ مورد استفاده قرار گرفتند و در این مطلب قصد دارم به یک شیوه متفاوت، این مخفف‌ها را برای شما باز و تشریح کنم.

 

ما می‌توانیم تمام فعالیت‌هایی که برای مارکتیک و بازاریابی کسب‌وکارمان صورت می‌گیرند را نسبت به یک خط ثابت بسنجیم و موارد زیر را تعریف کنیم:

 

ATL:

در حقیقت مخفف Above The Line است و به یک سری روش‌های بازاریابی گفته می‌شود که بواسطه آنها، نام و پیام برند ما به گروه بسیار گسترده‌ای از مردم می‌رسد. اما مشخصه بازر این روش‌های بازاریابی، هدفمند نبودن آنها به حساب می‌آید. برای نمونه وقتی یک آگهی در شبکه سه پخش می‌شود، مشخصا همه افرادی که در سراسر ایران پای این شبکه هستند، این تبلیغ را مشاهده می‌کنند. اصلا سن،جنسیت و موقعیت جغرافیایی آنها اهمیتی ندارد.

 

به دلیل اینکه این روش‌های تبلیغاتی، بیشتر برای افزایش آگاهی درباره برند و جلب توجه عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند، ATL یا همان Above The Line نامیده می‌شوند. ترجمه لغوی این عبارت، بالای خط است که بیشتر به مراحل اولیه بازاریابی اشاره دارد و هنوز فرد وارد مرحله هدفگیری نشده و ارتباط مستقیم با برند برقرار نکرده‌است.

 

BTL:

در برابر روش‌های بازاریابی که ATL نامیده می‌شوند، BTL قرار دارد. BTL مخفف Below The Line است و بواسطه این روش‌های بازاریابی، مخاطب هدف ما مستقیما مورد هدف قرار می‌گیرند. تمرکز این هدفگیری‌ها روی افراد در گروه‌های مشخصی است که شاید در یک موقعیت جغرافیایی خاص قرار گرفته باشند. در کل می‌توان گفت که اساس این روش‌های بازاریابی، روی هدفمندی بنا شده‌است.

 

در کل به این دلیل که روش‌های بازاریابی BTL، بر اساس هدفمندی بنا شده‌اند و بواسطه آنها روابط قوی‌ای میان برند و مشتری برقرار می‌شود، نام آن Below The Line انتخاب شده‌است.

 

TTL:

مخفف Through The Line است و به استفاده ترکیبی از روش‌های ATL و BTL نسبت داده می‌شود. خیلی از بازاریابان معتقدند که مارکتینگ با ترکیب این دو روش، به درستی فرآیند خود را طی می‌کند و اصطلاحا بهتر است که کمپانی‌ها روی خط حرکت کنند!

 

به زودی بیشتر روی نمونه‌های ATL، BTL و TTL تمرکز می‌کنیم که بتوانید به راحتی فرق این روش‌های مارکتینگ را متوجه شوید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ