Take a fresh look at your lifestyle.

اتلاف

0

پرسش: تولید‌کننده لوازم و تجهیزات کشاورزی هستم. به تازگی نرخ کیفیت محصولات تولید شده ما کاهش پیدا کرده و محصولات معیوب بسیار زیادی در انبارها ذخیره شده است؛ از نظر شما برای عدم بروز این اتلاف باید چه اقداماتی را انجام داد؟

پاسخ کارشناس: به‌صورت کلی در سازمان‌ها انواعی از اتلاف وجود دارد که باید برای رسیدن به سیستم بهره‌وری مناسب، برنامه‌ریزی‌هایی را برای هر یک از این اتلاف‌ها اتخاذ کرد تا این موضوع به حداقل برسد و بسیاری از مدیران بر این باور هستند که اتلاف در کارگاه‌ها صرفا به ساخت قطعه‌های معیوب خلاصه می‌شود.

یکی از اتلاف‌هایی که سازمان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اتلاف در فرآیند است؛ به عبارت دیگر برخی از محصولات ممکن است نیاز به پرداخت بیش از حد انتظار مشتری را نداشته باشند در این حالت پرداخت بیش از حد انتظار مشتریان صرفا برای سازمان هزینه‌هایی را به همراه دارد و شاید مشتری نیز متوجه این موضوع نشود. از طرفی یکی دیگر از اتلاف‌ها، اتلاف در ساخت قطعه‌های معیوب است که منجر به دوباره‌کاری در سازمان می‌شود و این موضوع، افزایش هزینه را برای سازمان به همراه دارد.

یکی دیگر از مواردی که به‌عنوان اتلاف تلقی می‌شود، اتلاف در حمل‌و‌نقل است؛ به عبارت دیگر در بسیاری از کارگاه‌ها مشاهده می‌شود که محصولات دائما از یک محل به محل دیگر انتقال پیدا می‌کنند و این موضوع هزینه‌هایی را برای سازمان به همراه دارد. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌شود از مرحله تولید تا انبار فاصله مکانی زیادی نباشد تا از این طریق هزینه‌های حمل‌و‌نقل به حداقل برسد.

اتلاف در انبار نیز یکی دیگر از این اتلاف‌ها است که به این موضوع اشاره دارد که در انبار برخی از کارگاه‌ها مواد خام یا کالاهای نیمه‌تمام بسیار زیادی وجود دارد که نگهداری این موارد برای سازمان هزینه‌هایی را به دنبال دارد؛ با توجه به این موضوع باید تا حد امکان از نگهداری این مواد و دپو کردن آنها جلوگیری کرد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ