Take a fresh look at your lifestyle.

تحلیل بازار برای کسب‌و‌کار خوشبو

0

در گوشه و کنار شهر اعم از مراکز خرید و خیابان‌های مختلف، فروشگاه‌های عطر و ادوکلن حضور دارند. بیشتر فروشنده‌‌های این فروشگاه‌ها نیز در محل‌های پررفت‌وآمد شهری فعالیت می‌کنند و تست‌های عطر خود را به مخاطبان ارائه می‌دهند و آنها را ترغیب به خرید می‌کنند.

این فروشگاه‌ها باید برای کسب سهم بیشتری از بازار، برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در خصوص بازاریابی و تبلیغات داشته باشند و به‌خوبی فروشنده‌های خود را در راستای ارتباط مناسب با مشتریان آموزش دهند.

اگرچه فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن با هزینه‌های سمپلینگ بسیار زیادی همراه هستند اما این کسب‌وکار برای صاحبانش حاشیه سود خوبی دارد. رسیدن به حاشیه سود مناسب و کسب سهم بیشتری از بازار، مستلزم برنامه‌ریزی‌های مناسب در این کسب‌و‌کارها است.

برای داشتن برنامه‌ریزی مناسب و تحلیل از بازار عطر و ادوکلن می‌توانBusiness plan یا طرح مناسبی از این کسب‌وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش‌های مهمی از Business plan فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

در نخستین بخش از Business plan باید توصیفی از کسب‌وکار فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن مطرح شود. این کسب‌و‌کار‌ها به‌صورت B2C فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و ارتباط تنگاتنگی با مشتریان دارند. نحوه برخورد مناسب فروشنده‌ها با مشتریان در این کسب‌وکارها در افزایش فروش آنها بسیار تاثیرگذار است.

این در حالی است که معمولا مشتریان این محصولات اطلاعات زیادی در مورد عطرها و برند‌های مختلف ادوکلن ندارند؛ با توجه به این موضوع، فروشنده‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن باید بتوانند به‌خوبی نیاز مشتریان را شناسایی کرده و براساس نیاز آنها، عطرها و ادوکلن‌هایی را به آنها پیشنهاد کنند. این موضوع مستلزم آموزش مناسب فروشنده‌ها است. از طرفی در این بخش از طرح کسب‌و‌کار، فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن می‌توانند برآوردی از نیروی کار را مطرح و خلاصه‌ای از سرمایه‌ موردنیاز برای این کسب‌وکار را برآورد کنند.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

در این بخش از Business plan باید تحلیلی از بازار عطر و ادوکلن بیان شود. در این بازار فروشگاه‌های مختلفی حضور دارند اما کمتر برندی در حوزه عطر و ادوکلن در بازار ایران نمایندگی رسمی دارد. بیشتر این فروشگاه‌ها، عطر‌ها و ادوکلن‌هایی با برند‌ها مختلف را به بازار عرضه می‌کنند.

در این میان در بیشتر نقاط پررفت‌وآمد شهری، افرادی با تعدادی عطر از قبل پرشده در کارتنی به گردن آویخته به دورگردی مشغول هستند. برخی از این ‌دستفروش‌ها عطر‌های بی‌کیفیت را به مشتریان عرضه می‌کنند اما قیمت پایین این محصولات باعث شده آنها با فروش خوبی همراه شوند.

با توجه به این موضوع فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن باید در تلاش باشند محصولات باکیفیتی را خریداری کرده و با بسته‌بندی مناسب به مشتریان عرضه کنند؛ چون در بیشتر این فروشگاه‌ها مشاهده می‌شود که محصولات آنها با همان بسته‌بندی دستفروش‌ها، عطر‌های خود را به مشتریان عرضه می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه از طریق مام‌های پلاستیکی، عطر‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

این موضوع باعث می‌شود که از دید مشتریان تفاوتی بین عطرفروشان دستفروش و فروشگاه‌های معتبر ایجاد نشود. یکی دیگر از نکاتی که در این بخش از طرح کسب‌وکار باید به آن اشاره شود، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت‌ها است؛ به‌عنوان نمونه نقطه قوت فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن، ارائه محصولاتی باکیفیت در قالب بسته‌بندی‌های متمایز است؛ به صورتی که مشتریان به‌راحتی بتوانند محصولات را مصرف کنند.

برنامه بازاریابی

در این بخش از Business plan باید براساس ۴P آمیخته بازاریابی، برنامه‌ریزی مناسبی را در حوزه بازاریابی فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن اتخاذ کرد. شناخت مشتریان این نوع کسب‌و‌کارها بسیار حائز اهمیت است؛ معمولا این فروشگاه‌ها روی گروه هدف جوانان و نوجوانان متمرکز و در تلاش هستند محصولاتی را برای این گروه هدف به بازار عرضه کنند. شناخت مناسب گروه هدف این فروشگاه‌ها می‌تواند در ارتباط مناسب فروشنده‌ها با آنها مثمرثمر واقع شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن باید در تلاش باشند تا محصولات باکیفیتی را خریداری کرده و این محصولات را در قالب بسته‌بندی‌های مناسب به مشتریان عرضه کنند. با توجه به اینکه بیشتر فروشگاه‌های عطر از بسته‌بندی‌های مشابهی استفاده می‌کنند، طراحی خلاقانه و کاربردی این محصولات می‌تواند برای فروشگاه‌های عطر تمایزی را ایجاد کند.

از طرفی باید سعی شود روی بسته‌بندی‌ها شماره تماس، آدرس فروشگاه و وب‌سایت لحاظ شود تا مشتریان برای خرید دوباره، بتوانند به فروشگاه‌ شما مراجعه کنند. از طرفی عطر ازجمله محصولاتی محسوب می‌شود که مشتریان آن را به‌صورت دهان‌به‌دهان به دیگران توصیه می‌کنند و تبلیغات دهان‌به‌دهان در این محصولات بسیار برجسته است؛ با توجه به این موضوع فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن می‌توانند با اتخاذ سیستم توزیع رایگان و ارسال محصولات خود به مشتریان، آنها را به‌خوبی ترغیب به خرید کنند؛ به‌عنوان نمونه هنگامی‌که مشتریان عطری را به مخاطبان دیگر توصیه می‌کنند، اگر امکان دریافت از طریق توزیع رایگان را داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به آدرس وب‌سایت یا شماره تلفن فروشگاه که روی بسته‌بندی درج‌شده است، آن را خریداری و به‌راحتی محصول را دریافت کنند.

در خصوص تبلیغات این فروشگاه‌ها، تبلیغ در نقطه فروش بسیار حائز اهمیت است. ارائه تست عطرها و ادوکلن به مخاطبان یا امتحان عطر یا ادوکلنی روی دستان مشتریان، بسیار می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. از طرفی فروشنده‌ها نباید عطر‌های بسیار زیادی را به مشتریان برای تست کردن ارائه دهند؛ چون آنها با تست عطر‌های بسیار زیاد، دچار سردرگمی در انتخاب محصول می‌شوند و حتی دیگر به‌درستی نمی‌توانند بوی عطر‌ها را استشمام کنند؛ اگرچه استفاده از قهوه در این خصوص می‌تواند مثمر ثمر واقع شود اما استشمام عطر‌های بسیار زیاد باعث می‌شود که مشتریان به‌خوبی بوی عطرها را احساس نکنند.

در این میان فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن می‌توانند به مشتریان خود اشانتیون‌هایی را ارائه کنند و این اشانتیون‌ها در کنار محصولات خریداری‌شده، عرضه شود. این موضوع می‌تواند مخاطبان را با محصولات بیشتری آشنا کند و درصورتی‌که آنها نسبت به بوی این اشانتیون‌ها، حس خوبی داشته باشند، می‌توانند اقدام به خرید از فروشگاه کنند.

یکی دیگر از نکاتی که فروشگاه‌های عرضه‌کننده عطر و ادوکلن باید به آن توجه داشته باشند، ترغیب مشتریان به خرید محصولات بیشتر با استفاده از پیشنهاد‌های جذاب است؛ به‌عنوان نمونه هنگامی‌که مشتری یک نوع عطر خاصی را پسندیده است، می‌توانید با ارائه تخفیف او را ترغیب به خرید بیشتر کنید.

به‌صورت کلی می‌توانید فعالیت‌های ترویجی مناسبی را برنامه‌ریزی و برای این موضوع پکیج‌های مختلفی را طراحی کنید. این موضوع باعث می‌شود مشتری‌ای که برای خرید یک عطر ۵۰ هزارتومانی به فروشگاه مراجعه می‌کند، از طریق پیشنهاد‌های جذاب و تخفیف‌های مناسب، ۲۰۰ هزار تومان از محصولات مختلف را خریداری کند.

در این میان استراتژی قیمت‌گذاری محصولات این فروشگاه‌ها نیز در راستای فعالیت‌های ترویجی آن باید در نظر گرفته شود. البته براساس موقعیت جغرافیایی و گروه هدف فروشگاه نیز می‌توان قیمت مناسب را برای محصولات عطر و ادوکلن تعیین کرد.

در پایان، فروشگاه‌های ارائه‌دهـــنده عطــــر و ادوکلـــن می‌تواننـــد در Business plan خود به قسمت‌های برنامه طرح و توسعه، ساختار سازمانی، برنامه مالی و… اشاره کنند و تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در این خصوص اتخاذ کنند.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ