Take a fresh look at your lifestyle.

هنری جان هاینز، مدیر باکیفیت

0

هنری جان هاینز (Henry John Heinz)  تاجر آمریکایی و موسس شرکتی با نام اچ‌. جی. هاینز بود. این شرکت در زمینه تهیه غذاهای فرآوری‌شده فعالیت دارد و محصولات غذایی بی‌شمارش را در شش قاره و بیش از ۲۰۰ کشور توزیع می‌کند. هاینز موسس این شرکت کارش را با بسته‌بندی موادغذایی در یک مکان کوچک در شارپسبرگ پنسیلوانیا در سال ۱۸۶۹ آغاز کرد.

سپس به کمک کلارنس نوبل که یکی از دوستانش بود، شرکت هاینز نوبل (Heinz Noble Company)  را افتتاح کرد. این شرکت در سال ۱۸۷۵ ورشکست شد، اما سال بعد هاینز شرکت دیگری را با برادر و یکی از خویشاوندانش تاسیس کرد که یکی از مهم‌ترین محصولات‌شان سس کچاب بود.

همچنان که این شرکت رشد می‌کرد، در سال ۱۸۸۸ هاینز سهم دو شریک دیگرش را خرید و نام شرکت را از اچ‌. جی. هاینز تغییر داد، نامی که تا به امروز نیز همراه آن است. شعار شرکت تولید ۵۷ نوع از انواع موادغذایی بود که توسط هاینز در سال ۱۸۶۹ مطرح شد، اما در همان زمان نیز بیش از ۶۰ محصول متنوع تولید می‌کرد.

شرکت اچ‌. جی. هاینز در سال ۱۹۰۵ ثبت شد و هاینز به‌عنوان نخستین رییس‌ آن کارش را آغاز کرد و بقیه عمرش را نیز در این سمت باقی ماند. تحت ریاست او این شرکت مشهور بود که هم با کارکنانش رفتار منصفانه‌ای دارد و هم در جهت تولید غذایی سالم و بهداشتی تلاش می‌کند.

هنری جان هاینز برای کارکنانش خدمات درمانی رایگان در نظر می‌گرفت و امکاناتی از قبیل باشگاه ورزشی، استخر، باغ، فرصت‌های یادگیری از قبیل کتابخانه، کنسرت‌های رایگان و مقاله‌ها را در اختیار آنها قرار می‌داد. این کارآفرین موفق در سن ۷۴سالگی در پیتسبورگ درگذشت. به پاس خدمات او استادیوم خانگی تیم فوتبال پیتسبورگ استیلرز (Pittsburgh  Steelers)  نیز هاینز فیلد نامگذاری شده است.

 خودتان را محدود نکنید

زمانی که هاینز جوان در سال ۱۸۷۵ ورشکست شد، سعی کرد تا حمایت خواروبارفروشانی را که طی چند سال گذشته محصولاتش را به آنها ارائه می‌داد، جلب کند اما با اینکه حمایت‌شان را به دست آورد، اما نتوانست موفقیتی کسب کند. او حتی برای تامین معاش خانواده‌اش نیز درآمد کافی نداشت.

در سال ۱۸۷۵، او دوباره کارش را از نو آغاز کرد. این بار با کمک برادر و خویشاوندش برای مبارزه با شکستی که پیش از این با آن مواجه شده بود، پیش رفت: «هدف ما جهان بود.» این بار با تولید محصولاتی از قبیل سس کچاب، سس فلفل سبز و قرمز و انواع محصولاتی که بعدها به آن اضافه شد، کارش را به سوی موفقیت سوق داد. او هیچ محدودیتی در تولید محصولاتش نمی‌دید. ویژگی برجسته کسب‌وکار هاینز قبول نکردن محدودیت‌ها و اشتیاقی بود که در جست‌وجوی فرصت‌های تازه داشت.

او هرگز از رویای دستیابی به بازاری بزرگ‌تر برای محصولاتش چه در آمریکا و چه در سایر نقاط جهان دست نکشید. با تمرکز کردن روی شهرهای بزرگ و در حال رشد، هاینز توانست بازار محصولات غذایی‌اش را گسترش دهد، در حالی که بسیاری از رقبای او محصولات‌شان را به‌صورت محلی ارائه می‌دهند.

هاینز معتقد بود آنها خودشان را محدود می‌کنند. با وجود احتمالاتی که برای بازار محصولات هاینز چه در داخل و چه در خارج از کشور وجود داشت، او همیشه احتمالات را در نظر می‌گرفت. این کارآفرین موفق با خودش می‌اندیشید که وقتی همه فاکتورهای لازم از جمله برندی قدرتمند، محصولی با کیفیت و گارانتی لازم را دارد، چرا باید خودش را محدود کند و بازارش را گسترش ندهد.

عامل اعتماد به محصول، کیفیت است

هاینز معتقد بود: «انجام دادن کارهای معمول به روش غیرمعمول موفقیت به همراه دارد.» از همان روزی که او کسب‌وکارش را آغاز کرد، ایده اصلی او کیفیت بود. از مواد اولیه‌ای که در کارخانه‌هایش استفاده می‌کرد، هیچ جزییاتی نبود که هاینز در زمینه کیفیت از آن غافل بماند. او می‌دانست اگر قرار است در بین رقبایش بایستد، باید محصولاتش از نظر بسته‌بندی و کیفیت تفاوت عمده‌ای با سایرین داشته باشند. زمانی که او کارش را به تازگی در این صنعت آغاز کرده بود، غذاهای فرآوری شده مفهومی جدید محسوب می‌شد.

مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان درباره غذای بسته‌بندی شده برای خانواده‌ها و فروشگاه‌های‌شان تردید داشتند و سوالات بسیاری از قبیل اینکه آیا این محصولات طعم خوبی دارند، زود فاسد نمی‌شوند، ارزش غذایی دارند و… در ذهن‌شان ایجاد شد و هاینز هدفش را روی پاسخگویی به این قبیل سوالات و تردیدها قرار داد، از همین رو تصمیم گرفت تضمین کیفیت برای محصولاتش در نظر بگیرد.

ایچ‌. جی. هاینز نخستین شرکتی بود که درش را به روی عموم مردم گشود و اجازه داد تا آنها از نزدیک با فرآیند تولید محصولات آشنا شوند و مشتریانش مطمئن شوند که کارخانه او هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد. همین صداقت او فاکتوری شد تا مشتریان به محصولاتش اطمینان کنند، اطمینانی که با صرف هزینه‌های کلان برای تبلیغات نیز نمی‌توانست آن را به دست بیاورد.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

ارسال یک پاسخ