Take a fresh look at your lifestyle.

شهر فرش و روزه تبلیغات

0

تبلیغات وسیع از منظر حجم شهر فرش همچنان ادامه دارد و مدام به‌جای استفاده از این فضا برای برندسازی، خود را یک مجتمع فروش فرش با تخفیف‌های مختلف اعلام می‌کند و به نظر می‌رسد حتی کوچک‌ترین قدمی برای برندسازی برنداشته و اگر هم چنین نیتی داشته یا ادعایش را می‌کند، باید دید آیا به آن نزدیک شده؟ این یک سوال ابتدایی در حوزه برند است که شهر فرش برای شما تداعی‌کننده چیست؟ فکر کنید و اگر توانستید پاسخی برایش بیابید، آن هم بعد از این همه تبلیغات.

البته قطعا از منظر فروش اتفاقاتی در شهر فرش افتاده که هر فردی با هر مدلی در این ابعاد تبلیغات با وعده تخفیف و شرایط خاص می‌کرد، قطعا حداقل دستاوردش همین بود. پس میزان افزایش فروش برای این بازه بلند‌مدت تبلیغات، توجیه موجهی نخواهد بود. اما اینکه این فرصت جذاب برند‌سازی به این شکل عقیم مانده محل تامل است.

این حجم از تبلیغات سراسر تخفیف، حتی با آگهی‌هایی که ماه رمضانش هم به‌شدت بوی پول و فروش می‌دهد، در آینده از منظر برند چه بر سر شهر فرش خواهد آورد؟

آیا الزاما مردم از مجتمعی که کلی فضای تبلیغاتی اشغال کرده و جارِ از من بخرید سر می‌دهد، در ماه مبارک هم به‌جای یک تبریک خشک و خالی، وعده جایزه می‌دهد و از المان جذاب ماه (که آن هم زاویه هلالش، قربانی ایده فروشی ساعتش شده) روی بیلبوردش برای زمان خرید و جایزه استفاده می‌کنند؟ که اتفاقا رفتاری ضد برند است.

اینکه با قطع شدن این تبلیغات، فروش شهر فرش تا چه میزان افت خواهد کرد سوال مهمی است که شهر فرش و تیم‌های درگیر این پروژه قطعا به آن به‌صورت بلند‌مدت فکر خواهند کرد. اینکه اساسا پس از این مدت زمان طولانی تبلیغات این مجتمع قطع نمی‌شود، نشان از وابستگی شدید فروش شهر فرش به تبلیغات به‌خاطر عدم برند‌سازی نیست؟ وجود رقیبی مثل آقای فرش و تبلیغاتش تا چه حد شهر فرش را به چالش کشیده که مجبور به افتتاح شعبه دومی در فاصله نزدیک‌تر شدند؟

با این حال همچنان اعتقاد دارم شهر فرش نه تنها برند نیست که حتی به آن نزدیک هم نشده. شهر فرش اگر برند شود، لذتش و اعتبارش برای مردم است و همه از برند بودنش مسرور خواهند بود. این برند سرمایه‌ای است که می‌تواند با برند شدنش غرور مشتریان و مردم را به همراه داشته باشد.

با این تفاسیر، این حجم از تبلیغات و عدم توجه به برندسازی و نگاه صرف به فروش‌های مقطعی محل تامل است و در درازمدت آسیب‌هایی جدی این مجتمع را تهدید می‌کند.

خوب است شهر فرش پس از این همه تبلیغات، مدتی روزه تبلیغ بگیرد و کمی فیدبک‌های دوران بدون تبلیغِ بدون برندسازی را بررسی کند.

منتقد و تحلیلگر تبلیغات/ سردبیر سایت دنیای تبلیغات

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ