Take a fresh look at your lifestyle.

ساتوشی تاجیری طراح بازی‌های ویدئویی

0

ساتوشی تاجیری (Satoshi Tajiri) طراح ژاپنی بازی‌های ویدئویی است که بیشتر به دلیل ساخت بازی‌های پوکمون (Pokémon) و تاسیس شرکت گسترش بازی‌های ویدئویی گیم فریک شهرت پیدا کرده است. سری بازی‌های پوکمون نیز برای اولین بار از همین شرکت گسترش یافت. تاجیری در کودکی علاقه زیادی به جمع‌آوری حشرات داشت و قصد داشت در آینده حشره‌شناس شود.

با گسترش مناطق شهری در ژاپن، این سرگرمی ساتوشی رفته‌رفته کمرنگ‌تر شد و از بین رفت، اما او می‌خواست با بازی‌هایش به کودکان اجازه دهد حسی را که او از جمع‌آوری حشرات داشت، تجربه کنند، حتی یکی از کاراکترهای بازی‌هایش نیز در ژاپن با نام ساتوشی شناخته می‌شود.

زمانی که نوجوان بود، علاقه فراوانی به سری بازی‌های ویدئویی پیدا کرد و همین علاقه تاجیری را به سوی تلاش برای طراحی بازی‌های ویدئویی سوق داد و سپس توانست برنده مسابقه‌ای شود که اسپانسر آن شرکت سِگا (Sega) بود. تاجیری پس از گرفتن دیپلم به دانشگاه نرفت و در عوض دو سال در برنامه رشته‌های فنی که در توکیو توسط دانشگاه ملی تکنولوژی برگزار شد، شرکت کرد و توانست مدرک علوم کامپیوتری و الکترونیکی دریافت کند.

با دقت وارد تجارت در بازاری جدید شوید

امروزه آوازه سری بازی‌های پوکمون در سرتاسر جهان پیچیده است، از ژاپن تا نقاط دیگر جهان، کودکان با بازی‌ها، وب‌سایت‌ها و هر آنچه که این پوکمون ارائه می‌دهد، هیجان‌زده می‌شوند، اما در ابتدا زمانی که تاجیری درباره گسترش برندش می‌اندیشید، کاملا مطمئن نبود که از آن چه می‌خواهد.

در روزهای ابتدایی راه‌اندازی پوکمون، مدیران اجرایی آن مشتاق بودند تا موفقیت این کار را برجسته کنند. آنها می‌خواستند که برند پوکمون را در هر چیزی از کارت‌های تجاری گرفته تا اسباب‌بازی، غذا و حتی فیلم وارد کنند و فقط به بازی محدود نشوند. تاجیری تنها کسی بود که در این میان احتیاط و دقت بیشتری می‌کرد.

او می‌دانست که بین کودکان ژاپن و بقیه کشورهای دنیا ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد و آنچه که کودکان ژاپن دوست دارند لزوما موردعلاقه سایر کودکان نیست: «در ابتدای کار کمی نگرانی داشتم که چگونه پوکمون را به سایرین معرفی کنیم. با نمایش‌های تلویزیونی، کارت‌ها و بازی‌های ویدئویی هرکدام از اینها را که انتخاب می‌کردیم برخورد متفاوتی صورت می‌گرفت.»

تاجیری قصد داشت بازی را طراحی کند که خشونت در آن وجود نداشته باشد: «من در به وجود آوردن شخصیت‌های بازی بسیار دقت می‌کردم.» او در کارش به سرعت پیش نمی‌رفت، مگر اینکه تغییرات لازم را صورت می‌داد و همین دقت و احتیاطی که داشت باعث شد فروش عروسک‌های پوکمون به ۳۲۵میلیون دلار برسد.

موفقیت یک تحقیق بی‌انتهاست

«هرچه بیشتر درباره بازی‌ها یاد می‌گرفتم، بیشتر ناامید می‌شدم، زیرا بازی‌های من خیلی خوب نبودند. من می‌توانستم بازی خوب را از بد تشخیص دهم و نتیجه‌ای که به دست آوردم این بود؛ بازی‌های خودمان را بسازیم.» در طراحی این بازی، تاجیری هرگز رویای بلندپروازانه‌ای برای به موفقیت رسیدنش نداشت، به جز این واقعیت که این کار دقیقا همان چیزی است که می‌خواهد انجام دهد.

همین قدم‌های کوچک در پیشبرد کاری که به آن علاقه داشت، باعث شد بیشتر از خودش و اطرافش انتظار داشته باشد و همین عاملی برای دستیابی به موفقیتی بزرگ شد. او از وقتی پسر جوانی بود آموخت باید برای رسیدن به هدفش آهسته حرکت کند تا به آن دست یابد.

حتی در کودکی که حشرات را جمع‌آوری می‌کرد، زمان کافی برای تحقیق درباره حشراتی که تا به آن لحظه ندیده بود، می‌گذاشت: «هر وقت یک حشره جدید پیدا می‌کردم، برایم اسرارآمیز بود و هرچه بیشتر درباره آن تحقیق می‌کردم، بیشتر درباره‌اش می‌فهمیدم.» جمع‌آوری حشرات نه تنها راه او را به سمت بازی پوکمون گشود، بلکه ستونی شد برای تمام کارهایی که طراحی می‌کرد.

تاجیری می‌دانست که تحقیق برای به دست آوردن موفقیت هرگز پایان‌پذیر نیست و همیشه می‌تواند موفقیت بیشتری کسب کند. او آگاه بود همیشه فرصتی زیر سنگی که بلند می‌کند، نهفته است و هر لحظه دنبال شانس بیشتری می‌گشت.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ