Take a fresh look at your lifestyle.

۵ مشخصه اصلی خدماتی که در دنیا ارائه می‌شوند

0

در یک نگاه کلی به کسب‌وکارها می‌توانیم آنها را به دو دسته تقسیم کنیم: کسب‌وکارهایی که محصولاتی مشخص تولید می‌کنند و آنها را به صورت مستقیم یا با واسطه به فروش می‌رسانند (کسب‌وکاهایی مانند تک ماکارون، چی‌توز، ایران خودرو). از طرفی کسب‌وکارهایی وجود دارند که فقط به ارائه خدمات پرداخته و در حقیقت محصول آنها سرویس‌شان به حساب می‌آید (مانند ای‌نتورک، اسنپ). در این مطلب به مشخصه‌های کلی سرویس‌ها اشاره می‌کنم که در ترکیب عناصر بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

 

عدم مالکیت:

شما به عنوان یک مصرف‌کننده، نمی‌توانید صاحب مطلق یک سرویس شوید و امکان ذخیره‌سازی آن وجود ندارد؛ در صورتی که محصولات قابلیت ذخیره‌سازی دارند. سرویس‌ها برای یک مدت زمان مشخص در اختیار شما قرار می‌گیرند و این مدت زمان بر اساس بودجه شما تعیین می‌شود. برای نمونه وقتی که یک بلیط هواپیما از یک شرکت هواپیمایی خریداری می‌کنید، مدت زمان مصرف خدمتی که آن شرکت ارائه می‌دهد از آغاز تا پایان پرواز شما خواهد بود.

 

ملموس نبودن:

خدمات و سرویس‌ها مانند محصولات قابل لمس نیستند و فقط پدیدآورنده یک تجربه خواهند بود. برای نمونه یک گوشی هوشمند قابل لمس است، اما یک فروشگاه آنلاین که از آن گوشی خود را خریداری کرده‌اید، قبل لمس نیست و فقط خدمت فروش را به شما ارائه داده‌است.

 

نداشتن قابلیت تجزیه:

خدمات از پدیدآونده خود جدا نمی‌شوند! معمولا محصولات از تولیدکنندگان خود جدا شده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند، اما سرویس‌ها، همچنان در نزد پدیدآورنده خود می‌مانند. برای نمونه ای‌نتورک پلتفورمی نزد خود دارد که بواسطه آن سرویس تبلیغات کلیکی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

 

محدودیت در بهره‌وری:

همان طور که قبلا گفتیم، در استفاده از سرویس محدودیت زمانی وجود دارد. برای مثال وقتی که یک شرکت طراحی داخلی، فقط یک بار منزل شما را به ازای هزینه‌ای پرداخت شده، طراحی می‌کند.

 

تفاوت در کل تجربه خریدار:

در کسب‌وکارهایی که ارائه دهنده خدماتی هستند، تجربه‌ها به شدت متفاوت است. برای نمونه در یک سفر با کشتی، آب‌وهوا و مسافران دیگر کشتی در سرویسی که توسط شرکت کشتیرانی ارائه می‌شود، تاثیری مستقیم دارند و می‌توانند تجربه شما را بهتر یا بدتر کنند.

 

در مطلب بعدی، بیشتر به ترکیب عناصر بازاریابی می‌پردازیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه باید به بازاریابی یک سرویس بپردازید.

ارسال یک پاسخ