Take a fresh look at your lifestyle.

کمپین ویروسی

0

پرسش: تعدادی از شعبات یک فروشگاه زنجیره‌ای را مدیریت می‌کنم و فروشگاه‌های تحت نظارتم از دسته فروشگاه‌های تخفیفی هستند یعنی در این فروشگاه‌ها کالاها با درصد قابل‌ توجهی از تخفیف به مشتریان ارائه می‌شوند.

تابه‌حال برنامه‌های گسترده‌ای را در راستای بازاریابی و تبلیغات فروشگاه‌های حوزه مدیریتم انجام داده‌ام و در حال حاضر تصمیم به انجام پروژه‌ای جدید در این حوزه گرفته‌ام. مشاورانم پیشنهاد یک کمپین تبلیغاتی را داد‌ه‌اند که در آن پیام به‌صورت ویروسی میان مخاطبان منتشر شود، راهنمایی بفرمایید که چنین کمپین‌هایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

پاسخ کارشناس: این روزها بسیاری از برندها به دلیل اینکه گمان می‌کنند تبلیغات ویروسی هزینه و بودجه کمی دارد سراغ این شیوه‌ بازاریابی و تبلیغاتی می‌روند، در حالی که برندها باید در نظر بگیرند هر پیامی قابلیت ویروسی شدن ندارد و مخاطبان در موارد کمی به انتشار پیام در فضای مجازی یا واقعی کمک می‌کنند. طراحی پیام در این دسته کمپین‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. پیام باید آنقدر جذابیت داشته باشد که مخاطبان خودشان شروع به انتشار پیام کنند.

علاوه براین، سادگی پیام نیز اهمیت زیادی دارد. پیام باید برای همگان قابل فهم باشد، چون معمولا چنین کمپین‌هایی گروه مخاطبان بسیاری را شامل می‌شود. وقتی گروه مخاطبان وسعت زیادی داشته باشند، پیام باید به‌گونه‌ای باشد که همه مخاطبان برداشتی یکسان از آن داشته باشند.

اگر پیام تمی طنزگونه نیز داشته باشد، مخاطبان راحت‌تر به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند. هدف نیز در این کمپین‌ها مهم است. گروه ایده‌پردازی باید روی یک هدف متمرکز شود و سراغ چندین هدف به‌طور همزمان نرود. چون هدایت چندین هدف در کمپین‌های ویروسی بسیار دشوار است.

طراحی یک هشتگ متناسب با پیام کمپین نیز در این راستا مفید خواهد بود. چون اکثر برندها برای انتشار پیام کمپین‌های ویروسی سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند و برای حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی طراحی یک هشتگ مناسب قابل توجه است. در مجموع طراحی کمپین‌های ویروسی جذاب است ولی نیاز به متخصص خاص خود را دارد و هر مشاور تبلیغاتی نمی‌تواند در این زمینه به برندها کمک کند.

ارسال یک پاسخ