Take a fresh look at your lifestyle.

خلاقیت در طرح‌ ریزی کسب‌و‌کار سلامت‌ محور

0

از گذشته تا به حال فواید درمانی عسل بر کسی پوشیده نبوده و بسیاری از مخاطبان ایرانی از این محصول طبیعی در راستای مسائل درمانی، وعده غذایی صبحانه، میان وعده و… استفاده می‌کنند. آنچه برای بسیاری از مخاطبان در هنگام خرید عسل حائز اهمیت است، اصل و طبیعی بودن این محصولات است.

با توجه به این موضوع، عرضه‌کنندگان عسل چه به‌صورت فروشگاهی و چه به‌صورت کلی فروشی، در تلاش هستند محصولات طبیعی و با کیفیت را به مشتریان خود عرضه کنند؛ چون بسیاری از مخاطبان بر این باور هستند که صرفا عسل‌های طبیعی و اصل دارای خواص درمانی هستند و محصولات بی‌کیفیت در این حوزه تفاوت چندانی با شکر ندارند.

در این میان فروشگاه‌های بسیار زیادی در حوزه ارائه عسل طبیعی در سطح شهر وجود دارند که هر یک از آنها بر این باور هستند که محصولات‌شان اصل و طبیعی هستند و بر این موضوع تاکید بسزایی دارند. این درحالی است که فروشگاه‌هایی با استقبال مناسبی از جانب مشتریان مواجه می‌شوند که در راستای جذب مشتری برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده‌اند و محصولات با کیفیتی را به مشتریان عرضه می‌کنند.

برای داشتن برنامه‌ریزی مناسب و تحلیل از این بازار می‌توان Business plan یا طرح مناسبی از این کسب‌وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش‌های مهمی از Business plan فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی
هر کسب‌و‌کاری نیاز به Business plan دارد و در نخستین بخش از طرح کسب‌و‌کار آن باید خلاصه‌ مدیریتی آن مطرح شود. در این بخش از Business plan  باید توصیفی از کسب‌و‌کار یک عسل‌فروشی لحاظ شود. این فروشگاه‌ها معمولا به‌صورت B2C فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و نوع این کسب‌و‌کارها ایجاب می‌کند که ارتباط مناسبی را با مشتریان خود برقرار کنند.این درحالی است که فروشگاه‌های ارائه‌دهنده عسلی می‌توانند محصولات با کیفیتی را به مشتریان خود عرضه کنند که ارتباط تنگاتنگی با مزرعه‌های زنبور داشته باشند.

فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل معمولا کندو‌های عسل را از تولید‌کنندگان خریداری می‌کنند و آنها را در قالب بسته‌بندی‌های مناسب به مشتریان عرضه می‌کنند. طراحی بسته‌بندی‌های مناسب و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند مزیت رقابتی را برای فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل ایجاد کند.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

در این بخش از Business plan باید تحلیلی از بازار عسل ارائه شود. در این بازار بسیاری از برند‌های معتبر در حوزه مواد‌غذایی حضور دارند؛ این برند‌ها با بسته‌بندی‌های مناسب عسل محصولاتی را به بازار عرضه می‌کنند. این شرکت‌های مواد‌غذایی جزو رقبای فروشگا‌ه‌های عسل محسوب می‌شوند.

با توجه به حضور رقبا قوی در این بازار، فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل باید در تلاش باشند مزیت رقابتی را برای خود تعریف و با ارائه محصولات باکیفیت و طبیعی مشتریان را جذب کنند؛ چون برخی از مخاطبان ایرانی بر این باور هستند که صرفا عسل‌هایی باکیفیت و طبیعی هستند که به‌صورت شانه‌ای در فروشگاه‌های عسل یا مزرعه‌های زنبور ارائه می‌شوند.

در این بخش از طرح کسب‌و‌کار باید نقاط قوت و ضعف، تهدیدات و فرصت‌های فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل لحاظ شود و هر یک از این موضوعات را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. به‌عنوان نمونه نقاط قوت یک فروشگاه عرضه‌کننده عسل می‌تواند کیفیت بالا و طبیعی بودن محصولات آن باشد.

برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی یکی از مهم‌ترین بخش‌های Business plan  است که باید فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل براساس ۴p آمیخته بازاریابی برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام دهند. شناخت مخاطبان و گروه هدف فروشگاه‌های عسل بسیار حائز اهمیت است. فروشگاه‌هایی که بتوانند به خوبی مخاطبان خود را شناسایی کنند، راحت‌تر می‌توانند در راستای فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهند.

عسل طبیعی را بسیاری از مخاطبان ایرانی مصرف می‌کنند اما تنها برخی از این مخاطبان هستند که این محصولات را خریداری می‌کنند. به‌عنوان نمونه گروه هدف جوانان و نوجوانان معمولا این محصولات را خریداری نمی‌کنند؛ چون برای آنها خرید عسل از جذابیت بالایی برخوردار نیست.

این در حالی است که در بازار ایران مردان میانسال و زنان خانه‌دار تمایل بیشتری به خرید عسل برای منازل خود دارند. از طرفی بسیاری از مخاطبان ایرانی تمایل دارند هنگام خرید عسل از فواید آن مطلع شوند و در این باره اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند؛ با توجه به این موضوع فروشندگان عسل می‌توانند هنگام حضور مشتریان در فروشگاه، به‌صورت شفاهی برای آنها توضیحاتی را مطرح کنند.

با توجه به اینکه فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل فعالیت‌های خود را به‌صورت B2C  پیش می‌برند و محصولات را از تولید‌کنندگان عسل خریداری می‌کنند و در قالب بسته‌بندی‌های مناسب به بازار عرضه می‌کنند، باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در حوزه محصولات بسته‌بندی شده عسل انجام دهند.

به‌عنوان نمونه برخی از مخاطبان تمایل دارند عسل بی‌موم را در قالب بسته‌بندی‌هایی مانند سس‌های موجود در بازار مصرف کنند؛ چون بسته‌بندی‌های سس به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر فروشگاه عرضه‌کننده عسل طبیعی باید استراتژی مناسبی در حوزه قیمت‌گذاری انتخاب کند؛ به‌عنوان نمونه برخی از این فروشگاه‌ها براساس وضعیت رقابتی خود در بازار قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند. هر فروشگاهی می‌تواند براساس وضعیت کسب‌و‌کار خود و بازاری که در آن حضور پیدا کرده است، استراتژی قیمت‌گذاری مناسبی را اتخاذ کند.

فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل باید استراتژی‌های مناسبی را در حوزه تبلیغات انجام دهند. با توجه به انتخاب گروه هدف این کسب‌و‌کارها، می‌توان در حوزه تبلیغات برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داد. به‌عنوان نمونه فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل می‌توانند تراکت‌هایی درباره فواید درمانی عسل تهیه و این تراکت‌ها را همراه با محصولات به مشتریان عرضه کنند.

در این میان فروشگاه‌های عرضه‌کننده می‌توانند وب سایتی را برای خود طراحی کنند و در این وب‌سایت، محتواهایی را در حوزه فواید درمانی عسل به مخاطبان ارائه دهند. این در حالی است که فروشگاه‌های ارائه‌دهنده عسل می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور پیدا کنند و محتواهایی را متناسب با هر یک از شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان عرضه کنند. یکی دیگر از نکات بسیار حائز اهمیت در فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل، قفسه و طراحی ویترین‌های مناسب فروشگاهی است.

برنامه طرح و توسعه

یکی دیگر از بخش‌های Business plan برای فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل، توسعه محصول است که این فروشگاه‌ها باید در راستای توسعه محصول برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام دهند. این توسعه محصول می‌تواند با تکیه بر فواید مختلف پزشکی عسل ایجاد شود. فروشگاه‌های عرضه‌کننده عسل براساس فواید مختلف این محصولات، عسل‌های مختلفی را می‌توانند به مشتریان عرضه کنند. به‌عنوان نمونه عسل‌های آویشن، گردو، پسته و… به مشتریان عرضه و همراه هریک از این محصولات، تراکت‌هایی از فواید آن نیز آورده شود.

ساختار سازمانی

ساختار سازمانی هر فروشگاه عرضه‌کننده عسل متفاوت است اما در بیشتر این فروشگاه‌‌ها فردی به‌عنوان مدیر فروشگاه، تعدادی فروشنده، مسئول وب سایت و شبکه‌های اجتماعی و. . . مورد نیاز است.

البته در برخی از این فروشگاه‌ها فردی وظیفه مشاوره درمانی را بر عهده می‌گیرد و مشتریان براساس نوع نیاز خود می‌توانند از این فرد مشاوره‌هایی را دریافت کنند. در پایانBusiness plan نیز باید برنامه‌های مالی سازمان به‌صورت شفاف موردبررسی قرار گیرد و صورت‌های مالی، ترازنامه و… آورده شود.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ