Take a fresh look at your lifestyle.

ششمین دوره همایش بین‌المللی صبح‌های خلاق تبریز

0

ششمین دوره همایش بین‌المللی صبح‌های خلاق تبریز با سخنرانی استاد ایرج میرزاعلیخانی در صبح جمعه ششم خرداد در محل مجتمع تجاری ایپک پالاس برگزار شد.

این نشست با حضور طراحان و هنرمندان علاقمند به خلاقیت در یک فضای کاملا صمیمی با موضوع واقع‌گرایی تجربه‌ای جدید را رقم زد. در زیر بخشی از صحبت‌های سخنران آمده است:

واکاوی واقعیت و حقیقت بحث اصلی ماست.

هر آن چیزی که ما در آرزوهایش هستیم به آن حقیقت گویند. حقیقت آن چیزی نیست که رخ میدهد، حقیقت آن چیزی هست که در ذهن و آرزوی ماست. بطور مثال ما می‌خواهیم در جهان دروغگویی نباشد، این یک حقیقت است اما واقعیت نیست.

اما واقعیت آن چیزی هست که اتفاق می‌افتد، الان شما در این مکان هستید و پس واقعی هستید.

همه‌ی انسان‌ها هنرمند هستند فقط برخی هنرشان را بروز میدهند و برخی نه!

وی افزود: واقعیت قابل رویت است اما حقیق اینگونه نیست. زمان‌هایی هست که انسان واقعیت را با حقیقتی که بدنبالش هست اشتباه می‌گیرد، اگر نتوانیم ارتباط خود را با حقیقت درونمان برقرار کنیم در اتفاقات این عالم غرق می‌شویم.

ما انسان‌ها از ابتدا یاد نگرفته‌ایم واقعیت را ببینیم و بدنبال بهانه‌ای هستیم تا از آن چشم‌پوشی کنیم. انسان باید بتواند خود را خوب بشناسد تا پی ببرد در کجا قرار دارد و از زندگی چه می‌خواهد در غیر این صورت نمی‌تواند حرکتی رو به جلو داشته باشد.

طبق روال هر نشست، در ابتدای ورود  کاغذهایی که در بین حضار پخش شده بود نمایی از یک نقطه بود که افراد باید نظر خود را در خصوص اینکه چه نگاهی از این نقطه دارند یادداشت می‌کردند.

در همین راستا ایرج میرزاعلیخانی این سوالات را مطرح نمود که تصویر یک نقطه چه مفهومی برای شما دارد؟ با توجه به تعریف نقطه که در واقع نه طول، نه عرض، نه عمق و نه حجم دارد و در اصل یک هیچ است چه دیدی دارید؟

وی گفت:  اگر دیدگاه هر فرد نسبت به نقطه را بررسی کنیم، خواهیم دید که تفکرات مختلفی در این خصوص هست. نگاه‌های فلسفی، عاشقانه، نجومی، زمینی و غیره.  پس هر کدام از دیدگاه‌ها واقعیت هر کسی را نمایش میدهد، به طور مثال نقطه شبیه کره زمین از نمایی دور است، یک ستاره است، یک هواپیما از نمایی دور است، یک نقطه شروع است، قله کوه است و نظرات دیگر.

وی ادامه داد: پس اگر به واقعیت خود دست پیدا کنیم و به جواب سوال که ما کجا ایستاده‌ایم دست پیدا کنیم، موفق خواهیم شد زیرا که بجای رویایی فکر کردن واقعی نگاه کردن را یاد می‌گیریم.

ایرج میرزاعلیخانی گفت: واقع‌گرایی الزاما آن چیزی نیست که در مقابل ما قرار دارد، آن نگاهی است که نسبت به چیزی یا کسی داریم، پس ساده دیدن را کنار بگذاریم و خوب نگاه کردن را یاد بگیریم.

در انتها به سه نفر از اعضای گروه گپ که در مرحله ثبت‌نام رویداد روز جمعه جزو اولین افراد بودند، سه جلد کتاب از نوشته‌های استاد میرزاعلیخانی با امضای وی تقدیم شد.

بزودی فیلم کامل سخنرانی منتشر خواهد شد.

2ecb81c6-4a55-4f1e-a78a-9fcecbc753a47b705600-6d0e-4720-b548-83d1e86e903c91f04901-591e-4baa-bca1-d2335bd4197c30247661-cd7b-4f0b-a731-c0ea2bd08f76

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ