Take a fresh look at your lifestyle.

تغییر لوگوهایی که چندان به مذاق مردم خوش نیامدند

0

تغییر لوگوهای اینستاگرام، Uber، Airbnb همگی چندان به مذاق مردم خوش نیامده‌اند. جای تعجب نیست که مردم نظرات مختلفی درباره لوگوی جدید اینستاگرام داشته باشند. البته اکثر این نظرات منفی است. در نظر‌سنجی سایت AdAge، ۶۷درصد از مردم لوگوی قدیمی اینستاگرام را به لوگوی جدیدش ترجیح می‌دهند.

Adweek  لوگوی جدید را یک تقلید هجوآمیز خواند و ایندیپندنت از دلایل احتمالی عدم محبوبیت آن گفت. البته اینستاگرام اولین شرکت فعال در عرصه فناوری نیست که لوگوی خود را تغییر می‌دهد. در حقیقت این نمونه واکنش منفی اخیراً در میان شرکت‌های تازه تأسیس Silicon Valley رواج یافته است.

به گزارش‌ ام‌بی‌ای نیوز، اینستاگرام با معرفی یک لوگوی جدید ۴۰۰ میلیون کاربر خود را از دست نمی‌دهد و معمولاً یک لوگوی تمسخرآمیز از لحاظ فیزیکی به کسب و کار صدمه نمی‌زند. کاربران یک محصول، نرم‌افزار یا وب‌سایت همیشه در ابتدا از تغییر متنفر می‌شوند. تقریباً در همه موارد، واکنش منفی نسبت به یک لوگوی جدید در مدتی کوتاه پذیرفته می‌شود و مردم با آن کنار می‌آیند اما به چند نمونه ناموفق اشاره شده است:

Uber

Uber  امسال با ارائه یک سری سمبل‌های خاص برای هر کشور و یک پروفایل مجله حاوی داستان برندسازی مجدد اساسی خود یک سری تغییرات ریشه‌ای را در برند رقم زد. اساسی یا غیراساسی، لوگو به‌طور گسترده‌ای مورد تمسخر قرار گرفت. سه ماه بعد سروصداها کم شدند.

Airbnb

Airbnb  در سال ۲۰۱۴ با هدف ایجاد اصلاحات عمده از لوگوی جدید خود رونمایی کرد. این شرکت از لوگوی موسوم به « Bélo» به‌عنوان سمبل تعلق نام برد. مردم آن را به یک فرد چمباتمه زده یا یک گیره کاغذ تشبیه می‌کردند.

در ادامه اتهام‌های جدید به Airbnb وارد شد: برخی آن را فرم شبیه‌سازی شده لوگو‌های دیگر شرکت‌های فعال در این صنعت از قبیل Sweethome و Couchsurfing می‌دانستند. در نهایت مردم آن را پذیرفتند.

فیس‌بوک

تابستان گذشته، فیس‌بوک فرم نوشتار لوگوی خود را تغییر داد اما احتمالا بسیاری از افراد متوجه آن نشدند. فقط در این میان حروف کمی لاغرتر شدند. به گفته فیس‌بوک این تغییر در راستای مطابقت با موبایل صورت گرفته است البته مردم آن را احساس نکردند.

Verizon

شرکت اینترنت وایرلس Verizon پارسال تغییری را در لوگوی خود ایجاد کرد و البته مردم آن را بدتر از قبل دانستند.

لوگوی قبلی یک خط طولانی داشت که در کنار دیده شدن به شکل حرف V، شبیه به یک شاخص سرویس اینترنت تلفن همراه نیز به نظر می‌رسید. همچنین یک دم متحرک نیز روی حرف z  دیده می‌شد. در لوگوی جدید آنقدر حرف v قرمزرنگ کوچک شد تا شکلی شبیه به یک تیک را پیدا کرد. حالا امسال طراحان دیگر همه حرکت‌ها و سایه‌ها را از بین برده و به صاف شدن آن افزودند.

Gap

حالا به فاجعه‌بار‌ترین تغییر لوگو در سال‌های اخیر رسیده‌ایم: Gap  در سال ۲۰۱۰ آنچنان به‌طور کامل لوگوی خود را تغییر داد که واکنش افراد نسبت به آن قاطع و گسترده بود.

مشتریان از لوگوی جدید بیزار بودند و در کمتر از یک هفته Gap با ارسال یک پست و عذرخواهی از آنها به لوگوی قدیمی بازگشت: «ما با شنیدن صدای اعتراض بلند شما امشب به لوگوی آبی قبلی خود بازمی‌گردیم.»

شاید در این مورد نیز طومار اعتراض کاربران اینستاگرام مفید واقع شود.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ