Take a fresh look at your lifestyle.

ارزشمندترین نشان‌های تجاری جهان در ۲۰۱۶

0

نشریه فوربس به سنت چند سال اخیر فهرست ارزشمندترین برندهای جهان را برای سال ۲۰۱۶ معرفی کرده است. در این فهرست، برندهای ارزشمند جهان عمدتا شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی هستند. نشریه فوربس شاخصی را تعریف کرده است که اهمیت برند و میزان تاثیرگذاری آن را در هر صنعت مشخص می‌کند. براین اساس، ۱۰۰ برند ارزشمند جهان از ۱۶ کشور و در ۱۹ صنعت مشخص شده است. شرکت‌هایی که مقر آنها در آمریکا قرار دارد با ۵۲ برند نیمی از این فهرست را تشکیل می‌دهند.

 

اپل همچنان در صدر

ماه گذشته ۱۳ سال رشد درآمد فصلی شرکت اپل متوقف شد و این غول تکنولوژی درآمد ۶/ ۵۰ میلیارد دلاری را ثبت کرد که به دلیل افت فروش آی‌فون و کندی رشد فروش در چین، با کاهش ۱۳ درصدی رو به رو شد. بدبیاری این شرکت زمانی به اوج رسید که سهام آن نسبت به بالاترین سطح خود در ۱۲ ماه گذشته ۳۰ درصد سقوط کرد. اما گزارش سالانه فوربس از ارزشمندترین برندهای جهان نشان می‌دهد که اپل با ارزش ۱/ ۱۵۴ میلیارد دلار همچنان در صدر این فهرست قرار دارد. ارزش اپل ۸۷ درصد بیشتر از گوگل است که در رتبه دوم ارزشمندترین برندهای جهان قرار گرفته است. نشریه فوربس معرفی ثروتمندترین برندها را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرده است و از آن زمان تاکنون، اپل به مدت شش سال پیاپی عنوان ارزشمندترین برند جهان را به دست آورده است. شرکت گوگل امسال از مایکروسافت پیشی گرفت و با توجه به افزایش ۲۶ درصدی ارزش این برند و رسیدن به ۵/ ۸۲ میلیارد دلار، فاصله گوگل با اپل کاهش یافت. ارزش برند اپل در سال جاری ۶درصد افزایش یافته است. سال گذشته گوگل به بخشی از آلفابت تبدیل شد، اما این برند موتور جست‌وجو همچنان مرکز سودآوری آلفابت است و به دیگر بخش‌ها مانند خودروهای خودران و به شرکت‌های گوگل فایبر، کالیکو و نست یارانه تخصیص می‌دهد.

سومین برند باارزش جهان در سال ۲۰۱۶، مایکروسافت است. ارزش این برند ۲/ ۷۵ میلیارد دلار است. کوکاکولا با ارزش ۵/ ۵۸ میلیارد دلار و فیس‌بوک با ارزش ۶/ ۵۲ میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. ارزش فیس‌بوک در یک سال گذشته ۴۴درصد افزایش یافته و برای دومین سال متوالی عنوان برند دارای سریع‌ترین رشد را به خود اختصاص داده است. کاربران به‌طور متوسط روزانه ۵۰ دقیقه از فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌کنند (فوربس در ارزش‌گذاری برندها تاثیرات مالی اینستاگرام را درنظر نگرفته است). جیمز استوارت، ستون نویس نیویورک تایمز، می‌گوید این میزان صرف وقت در فیس‌بوک و اینستاگرام بیشتر از زمانی که مردم در مجموع صرف مطالعه (۱۹ دقیقه)، شرکت در تمرینات ورزشی (۱۷ دقیقه) و روابط اجتماعی (۴ دقیقه) می‌کنند. در فهرست ارزشمندترین برندهای ۲۰۱۶ تویوتا با ارزش ۱/ ۴۲ میلیارد دلار در رتبه ششم قرار گرفته است. ارزش این برند نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۱ درصدی رو به رو شده است. شرکت آی‌بی‌ام با ارزش ۴/ ۴۱ میلیارد دلاری در جایگاه هفتم قرار گرفته است. ارزش این برند نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است. رتبه هشتم این فهرست به شرکت دیزنی اختصاص یافته است. ارزش این برند ۵/ ۳۹ میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۴ درصدی مواجه شده است. مک‌دونالد با ارزش ۱/ ۳۹ میلیارد دلار رتبه نهم فهرست ارزشمندترین برندهای جهان را به خود اختصاص داده است. ارزش این برند طی یک سال گذشته کاهش یک درصدی را ثبت کرده است.

جنرال الکتریک با ارزش ۷/ ۳۶ میلیارد دلار در رتبه دهم فهرست ارزشمندترین برندهای جهان در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته است. ارزش این برند نسبت به سال گذشته با کاهش ۲ درصدی رو به رو شده است. سامسونگ در جایگاه یازدهم این فهرست قرار گرفته است و ارزش آن ۱/ ۳۶ میلیارد دلار است. ارزش این برند نسبت به سال گذشته با کاهش ۵/ ۰ درصدی رو به رو شده است. رتبه دوازدهم ارزشمندترین برندهای جهان به آمازون اختصاص یافته است. ارزش این برند ۲/ ۳۵ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد جهش کرده است. شرکت مخابرات ای‌تی‌ اند تی (ATT) با ارزش ۶/ ۳۲ میلیارد دلار رتبه سیزدهم این فهرست را به خود اختصاص داده است و ارزش این برند نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. رتبه چهاردهم به شرکت بی‌ام‌و اختصاص یافته است. ارزش این برند ۸/ ۲۸ میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته با رشد ۴ درصدی رو به رو شده است. سرانجام، شرکت تکنولوژی سیسکو در رتبه پانزدهم این فهرست جای گرفته است. ارزش این برند ۴/ ۲۸ میلیارد دلار است. ارزش این برند نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ