Take a fresh look at your lifestyle.

پس از مدت‌ها صبر، گوگل آنالیتیکس در ایران

0

بالاخره دیروز اتفاقی که اکثر وب‌مسترها و صاحبان وب‌سایت‌های ایرانی منتظر آن بودند، رخ داد و گوگل آنالیتیکس که یکی از ابزارهای بسیار مفید برای آنالیز وب‌سایت است ، در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفت. در ادامه به گذشته گوگل آنالیتیکس در ایران و دلیل احتمالی بازگشت دسترسی آن می‌پردازیم.

 

گوگل آنالیتیکس، یک سرویس رایگان تحت وب است که به وب‌مسترها و بازاریابان کمک می‌کند که بتوانند دید بهتری از فعالیت بازدیدکنندگان وب‌سایتشان داشته‌باشند. این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به این ترتیب، اطلاعات بسیاری توسط این سرویس در اختیار مدیریت سایت قرار می‌گیرد.

 

این سرویس در پنج سال اخیر، چندین بار در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفت و کاربران توانستند در بازه‌های زمانی کوتاه، با IP ایران وارد این سرویس تحت وب بشوند. ولی دوباره محدودیت اعمال شد و از دیروز که این سرویس گوگل در دسترس IP های ایرانی قرار گرفته، هنوز با مشکلی مواجه نشده‌است و محدودیت دوباره‌ای برای آن دیده نمی‌شود.

 

همه افرادی که در جریان تحریم‌های صورت گرفته از سوی ایالات متحده آمریکا در برابر ایران بودند، از روز اول می‌دانستند که این تحریم‌ها روی سرویس‌هایی که توسط شرکت‌های آمریکایی ارائه می‌شوند، تاثیر بسیار چشمگیری خواهد گذاشت. حدود یک سال پیش، شرکت گوگل تصمیم گرفت که فروشگاه اپلیکیشن و موسیقی خود که گوگل پلی نام دارد را برای کاربران ایرانی باز کند.

 

از این رو به نظر می‌آید که پس از برجام، اتفاق پیش آمده برای گوگل آنالیتیکس منطقی است. جالب اینجاست که ابزارهای برنامه‌نویسی تحت وب گوگل هم که قبلا در دسترس IP های ایرانی قرار نمی‌گرفتند، هم‌اکنون در دسترس هستند و افرادی که این ابزارها برایشان مفید بوده، می‌توانند به راحتی و به صورت مستقیم به آنها مراجعه کنند.

 

البته هنوز ابزارهایی مانند Google Docs در دسترس نیستند و باید ببینیم که حرکت بعدی گوگل در دسترس قرار دادن همه سرویس‌هایش برای کاربران ایرانی  است یا خیر؟

 

نظر شما در مورد این اتفاق چیست؟ آیا گوگل همه سرویس‌هایش را به ایرانی‌ها ارائه خواهد داد یا خیر؟

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ