Take a fresh look at your lifestyle.

انتقال پیام از طریق تک آگهی سه بعدی

0

بیلبورد سفید سه بعدی نصب شده در باشگاه انقلاب نظر اکثر مخاطبان را به خود جلب کرده است؛ بیلبوردی که از لحاظ ساخت و تکنیک به کار رفته با مابقی بیلبوردهایی که مخاطبان هر روزه نظاره‌گر آنها هستند، متفاوت است. در این بیلبورد نام شرکت دکودید  ( (decodid) به صورت سه بعدی طراحی شده است.

دکودید برندی است که در حوزه طراحی داخلی ساختمان فعالیت می‌کند و از توانایی درون سازمانی خود برای ساخت و طراحی بیلبورد تبلیغاتی‌اش بهره‌برداری کرده‌است. در بیلبورد تبلیغاتی دکودید به غیر‌از نام برند، المان دیگری طراحی نشده است. برای بررسی دقیق‌تر این طرح آگهی سه بعدی با علی محمدی مشاور تبلیغات و بازاریابی و خسرو امیرشاهی مدیرعامل شرکت دکودید به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

هماهنگی تبلیغ با فضای کاری برند

علی محمدی مشاور تبلیغات و بازاریابی درباره طرح آگهی سه بعدی شرکت دکودید می‌گوید: آگهی مورد‌نظر از لحاظ اجرا جالب توجه است و به ندرت نمونه‌ای مانند آن را در کشورمان مشاهده کرده‌ایم. آگهی مورد نظر نه‌تنها از لحاظ اجرا خوب است بلکه با محیط و فضای کاری شرکت دکودید نیز هماهنگی دارد.

در این آگهی شرکت دکودید وعده‌ای را به مشتریان خود نداده یا محصولی را معرفی نکرده است، پس کاملاً مشخص است که هدف اصلی تبلیغ بر مبنای اهداف برندینگ شرکت بوده است. البته اجرای تمیز این آگهی نشان دهنده‌ این است که شرکت مورد نظر وظیفه خود را در قبال مشتریانش به خوبی اجرا می‌کند. به نوعی با اینکه وعده‌ای مستقیم به مخاطبان داده نشده ولی از ظاهر کار مشخص است که شرکت به چه نحو با مخاطبانش برخورد می‌کند.

شعار باید ساده و تداعی‌کننده فضای کاری برند باشد

محمدی می‌گوید: در فاز برندینگ بهتر است اطلاعات کمی درباره شخصیت و حوزه‌ کاری برند به مخاطبان داده شود. به هرحال به تصویر کشیدن یک نام تجاری که در حوزه تخصصی فعالیت می‌کند و آنچنان برای همه شناخته شده نیست شاید باعث سردرگمی مخاطبان شود.

در این باره اگر از طریق المانی اطلاعات بیشتری به مخاطب داده شود، اثربخشی آگهی تبلیغاتی بالاتر می‌رود. البته منظورم این نیست که آگهی باید توضیحات مفصلی از طریق جملات طولانی داشته باشد تا آگهی تأثیرگذار شود. در واقع طراحی یک جمله کوتاه در قالب یک شعار تبلیغاتی می‌تواند به مخاطب در دریافت پیام آگهی کمک کند. این شعار باید ساده و روان و تداعی‌کننده فضای کاری برند باشد.

روی هر فعالیت تبلیغاتی نمی‌توان نام کمپین را نهاد

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا یک طرح آگهی به تنهایی می‌تواند پیام تبلیغ را به مخاطبان برساند یا اینکه باید کسب وکار فعالیت تبلیغاتی خود را در قالب یک کمپین طراحی کند، می‌گوید: کمپین فعالیت وسیعی است که در کشور کمتر برندی آن را به‌طور کامل اجرا می‌کند. روی هر فعالیت تبلیغاتی نمی‌توان نام کمپین را نهاد.

در کشور ما کسب وکارها از این کلمه خوششان می‌آید و به هر فعالیت تبلیغاتی خود برچسب کمپین می‌زنند. گاهی یک تک آگهی به راحتی می‌تواند پیام کسب وکار را به مخاطب برساند. پیامی که شرکت دکودید در قالب همین تک آگهی به مخاطبان رسانده است. این شرکت با توجه به ابعاد فعالیت خود به اجرای تبلیغات گسترده‌‌تری نیاز ندارد و همین تک آگهی با اجرای خوب و با کیفیت برای آن کفایت می‌کند.

این شرکت در انتخاب رسانه درست عمل کرده و محل خوبی را برای اکران آگهی خود در نظر گرفته است. دکودید آگهی خود را در محلی نصب کرده که قشر خاصی از جامعه عبور و مرور دارد. قشری که می‌توانند مخاطبان این شرکت باشند. اگر این شرکت آگهی خود را با اکران در چند رسانه دیگر به مانند مجلات تخصصی یا لوکس تقویت کند، تأثیرگذاری تبلیغ خود را افزایش خواهد داد.

البته بهتر است برند آگهی‌های خود را در آن رسانه‌ها نیز متفاوت طراحی کند. برند مورد نظر با این کار مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب و شخصیت جذابی را از خود به مخاطبان معرفی خواهد کرد. شخصیتی که در ادامه راه به برند کمک زیادی خواهد کرد.

نمی‌توان از هر برند در اجرای آگهی کمک گرفت

محمدی می‌گوید: مشاوران تبلیغاتی می‌توانند در صورت هماهنگ بودن حوزه فعالیت برندها از توانایی آنها در اجرای آگهی‌های تبلیغاتی استفاده کنند. دقت داشته باشید، باید هماهنگی در این باره وجود داشته باشد و نمی‌توان از هر برند در اجرای آگهی کمک گرفت. حوزه فعالیت برند دکودید به‌گونه‌ای است که توان اجرای آگهی خود را داشته و همین موضوع مطمئناً باعث کاهش هزینه‌های تبلیغاتی برند خواهد شد.

نکته مهم این است که هر شرکتی برای ادامه فعالیت‌های تبلیغاتی خود نیازمند یک برنامه راهبردی است. طراحی این برنامه راهبردی باید از طریق یک متخصص تبلیغاتی صورت بگیرد و به دلیل اینکه برند تخصص لازم را در اجرای آگهی تبلیغاتی دارد نباید بدون تخصص و نگاهی استراتژیک برنامه‌های خود را اجرایی کند.

در کشور ما برندها وقتی یک تکنیک اجرایی خوب را روی بیلبوردی می‌بینند به آن علاقه‌مند و خواهان اجرای عین به عین آن برای طرح آگهی‌های خود می‌شوند. این اتفاق در دوره‌های مختلف افتاده است و هر از چندگاهی یک تکنیک تبلیغاتی مد می‌شود و اکثر برندها سراغ آن می‌روند.

برندها به تناسب تکنیک مورد علاقه‌‌شان با حوزه فعالیت‌شان توجه‌ای نمی‌کنند. این مسیر اشتباه است و باید اصلاح شود. فقط زیبایی اجرای تکنیک مهم نیست و آن تکنیک باید متناسب با نوع فعالیت تبلیغاتی برند باشد.

محمدی درباره دیگر فاکتورهای شکل‌دهنده آگهی محیطی دکودید می‌گوید: در این آگهی شماره تماس شرکت به وضوح نشان داده شده ولی آدرس سایت آنچنان مشخص نیست. بهتر بود که آدرس سایت نیز به‌عنوان یک کانال ارتباطی پررنگ‌تر به مخاطبان معرفی می‌شد.علاوه براین، در این آگهی لوگوی شرکت نیز آنچنان بزرگ‌نمایی نشده و اگر در کنار فاکتورهای دیگر نشانه این برند خوانا‌تر نشان داده می‌شد، مخاطبان در آینده راحت‌تر می‌توانستند برند را شناسایی کنند.

طراحی آگهی سه بعدی با هدف برندینگ

امیر خسروشاهی، مدیرعامل شرکت دکودید (decodid) درباره طرح آگهی سه بعدی این شرکت می‌گوید: دکودید برندی است که در حوزه طراحی و معماری داخلی فعالیت می‌کند. این شرکت چندی است که در راستای معرفی نام خود و اهداف برندینگ سازمانی‌اش طرح آگهی تبلیغاتی را با استفاده از رسانه بیلبورد اکران کرده است.

سعی‌مان بر این بود که روی رسانه بیلبورد که عموما طرح آگهی‌های دوبعدی نصب می‌شود، طرحی سه‌بعدی و متفاوت را اجرا کنیم. طرحی که مخاطبان حین مشاهده آن علاوه بر آشنا شدن با نام برند دکودید جذب طراحی آگهی نیز شوند. بعد از بررسی کانسپت‌های مختلف به طرح نهایی اجرا شده روی بیلبورد رسیدیم.

هدف‌مان از اجرای طرح سه بعدی آگهی این بود که مخاطبان تا حدودی با فضای کاری برند دکودید نیز آشنا شوند. وقتی یک آگهی‌ متفاوت اجرا می‌شود، ناخودآگاه نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند. در این طرح آگهی فقط نام برند دکودید طراحی شده و از المان دیگری استفاده نشده است. مخاطبان اگر تمایلی به دریافت اطلاعات بیشتر درباره برند داشته باشند می‌توانند به آدرس وب‌سایت قید شده روی بیلبورد مراجعه کنند.

طراحی درون سازمانی آگهی

خسروشاهی می‌گوید: کارکنان برند دکودید دائماً با نرم‌افزارها و تکنیک‌های طراحی سروکار دارند. گروه ما همیشه برای ارائه طرح‌های خود به مشتریان سعی می‌کند که با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری تصاویر را سه بعدی کند. پس با توجه به حوزه فعالیت‌مان شاید بهتر از هر طراحی می‌توانستیم ایده آگهی برندمان را طراحی، ماکت‌سازی و اجرا کنیم. بنابراین علاوه بر ایده‌پردازی، طرح آگهی مورد نظر را نیز گروه دکودید طراحی کرده‌است.

خسروشاهی درباره نحوه اجرای آگهی برند دکودید می‌گوید: بعد از شکل‌گیری کانسپت آگهی با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری تک‌تک اجزای طرح به‌طور جداگانه با شماره‌بندی مشخص طراحی شد. طرح‌ها بعد از طراحی ساخته شدند و مانند یک پازل کنار هم قرار گرفتند و روی بیلبورد نصب شدند. اجزا با قرارگیری کنار هم، نام برند را شکل دادند.

انتخاب رسانه متناسب با گروه مخاطبان

خسروشاهی درباره علت انتخاب رسانه تبلیغاتی بیلبورد برای اکران آگهی برند دکودید می‌گوید: برند ما به خاطر حوزه فعالیتش گروه مخاطبان خاصی را پوشش می‌دهد. بنابراین سعی‌مان براین بود که رسانه تبلیغاتی را متناسب با گروه مخاطبان‌مان انتخاب کنیم. درست است که بیلبورد یک رسانه محیطی است و مخاطبان بسیاری را پوشش می‌دهد ولی محل قرارگیری بیلبورد نیز اهمیت دارد.

بیلبوردی که طرح آگهی برند ما روی آن اکران شده در باشگاه انقلاب نصب شده و مطمئناً مخاطبان محدودی آن را مشاهده خواهند کرد. مخاطبانی که به خاطر جایگاه اجتماعی‌شان می‌توانند جزو مشتریان برند ما باشند.

خسروشاهی درباره بازخورد مخاطبان می‌گوید: طرح آگهی موردنظر کاملاً انتظارمان را برآورده کرده است. کمی بعد از نصب تعداد زیادی از مشتریان با ما تماس گرفتند. نکته جالب این است که برخی از برندها با دیدن طرح تبلیغاتی، خواستار اجرای طرحی با شکل و شمایل آگهی مورد نظر شد‌ه‌اند. در نتیجه علاوه بر مشتریان حوزه کاری خودمان، بعد از اجرای آگهی مورد نظر مشتریان تازه‌ای نیز به ما مراجعه کرده‌اند.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ