Take a fresh look at your lifestyle.

رابطه علامت تجاری و برند

0

آیا می‌دانستید اهمیت برند در گرو وجود حقوق انحصاری استفاده از علامت تجاری است؟ زیرا اگر پای انحصار در میان نباشد، هر کسی می‌تواند از  لوگوی برندهای معروف و کیفی روی محصول بی‌کیفیت خود استفاده کند و مشتریان را فریب دهد. براساس قانون، علامت تجاری باید در هر کشوری که حمایت از آن مورد نظر است جداگانه ثبت شود.

برای مثال اگر قرار است محصولی که علامت روی آن درج شده در ایران، انگلستان، فرانسه و آلمان به بازار عرضه شود و انتظار می‌رود که درآمد بالقوه خوبی از این محل به‌دست آید، باید از این علامت حداقل در این چهار کشور حفاظت کرد.

به این منظور باید این علامت را در این چهار کشور به ثبت رساند، بنابراین صرف ثبت علامت تجاری در ایران براساس تشریفات اداری «اداره ثبت علامت تجاری» باعث نمی‌شود که مالکیت این علامت در خارج از کشور نیز در انحصار صاحب آن درآید. چه بسا کندی در ثبت علامت در بازارهای هدف، باعث شود که دیگران همان علامت را در دیگر کشورها به نام خود ثبت کرده و در همان کشورها مالک قانونی آن شوند.

در ازای این ثبت، دولت آن کشور نیز حق بهره‌برداری تجاری از علامت ثبت شده را تا ۱۰ سال انحصارا به ثبت کننده می‌دهد. البته این دوره ۱۰ساله به دفعات قابل تمدید است، بنابراین علامت تجاری ثبت شده می‌تواند به نوعی دارایی ماندگار برای اهل کسب و کار تبدیل شود.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ