Take a fresh look at your lifestyle.

جری شوارتز، سرمایه‌ گذار موفق کانادایی

0

جری شوارتز موسس، رئیس و مدیرعامل شرکت اونکس (Onex) است. اونکس یک شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ است که جری شوارتز بزرگ‌ترین سهامدار آن محسوب می‌شود. شوارتز مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه منیتوبا دریافت کرد و در سال ۱۹۷۰ از دانشگاه هاروارد MBA  گرفت. او در سال ۱۹۸۳ شرکت اونکس را تاسیس کرد و به عنوان مدیرعامل و بیشترین سهامدار آن توانست این شرکت را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کانادا تبدیل کند.

در سال ۲۰۱۵، ثروت او چیزی حدود ۱/۷۸ میلیارد دلار تخمین زده شد و او را به عنوان بیست‌وششمین فرد ثروتمند کانادا معرفی کرد. در همان سال نیز جری شوارتز مدیرعاملی بود که بالاترین حقوق را در کانادا دریافت می‌کرد. او از ثروتش برای کمک به دیگران استفاده کرده که از جمله آنها می‌توان به کمک ۱۵میلیون دلاری‌اش در سال ۲۰۱۳  به بیمارستانی در تورنتو اشاره کرد.

هر شرکتی به اندازه تیم کاری‌اش قدرتمند است

«یکی از ویژگی‌های شرکت اونکس از زمانی که من کارم را از سال ۱۹۸۳ در آن آغاز کردم این است که هر فرد حرفه‌ای که در دفتر مرکزی این شرکت به ما ملحق شده، هنوز هم اینجاست.» فراتر از همه اینها، شوارتز خودش را هدایت‌کننده یک تیم می‌داند.

او توانسته تیم کاری‌اش را طی سال‌ها افت‌وخیز هدایت کند؛ افت‌وخیزهایی که برایش تجربه‌های فراوانی به همراه داشته است: «در واقع، ما اونکس را به مکانی پویا و آکادمیک برای کار کردن تبدیل کردیم، به همین دلیل است که تقریبا هیچ تغییری در بین کارکنان‌مان طی این سال‌ها و از زمانی که شرکت کارش را آغاز کرده، نداشتیم.» برای نگه‌داشتن یک تیم قدرتمند لازم است که اعضای تیم احساس کنند کاری ارزشمند برای شرکت انجام می‌دهند و صدایشان شنیده می‌شود.

جری شوارتز هفته‌ای یک روز مدیران اجرایی و تصمیم‌گیرندگان را در اونکس دور هم جمع می‌کند تا درباره سود معاملات و استراتژی‌ها صحبت کنیم. حتی اگر یک نفر هم در جلسه حاضر نباشد، شوارتز از طریق تلفن او را به جلسه احضار می‌کند. همچنین شوارتز کنار میز مدیرانش می‌رود و درباره مسیر آینده شرکت با آنها صحبت می‌کند. البته این مدیران مجبور نیستند با هر آنچه که شوارتز پیشنهاد می‌کند، موافقت کنند.

اگر یکی از آنها تردیدی درباره طرح‌های شوارتز داشته باشد، مطرح می‌کند و تیم کاری آن را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهند. جری شوارتز هم ایده‌ها و انتقادات را از تمام اعضای تیمش بسیار جدی می‌گیرد: «من خودم را خوش‌شانس می‌دانم زیرا با تواناترین تیم‌ها در کسب‌وکارم کار می‌کنم. آنها به همان اندازه که نوآور هستند، بی‌وقفه و بدون خستگی کار می‌کنند. ما با کار و روحیه تیمی پیش می‌رویم و بیش از آنکه سلسله مراتب در کسب‌وکار مطرح باشد، مشارکت را در نظر می‌گیریم.»

ارزش بلندمدت برای شرکت‌تان ایجاد کنید

پیش از اینکه شوارتز تصمیم بگیرد کسب‌وکاری را راه بیندازد، از خودش این سوال را می‌پرسید: این شرکت به چه چیزی تبدیل خواهد شد؟ او علاقه‌ای نداشت که سود کوتاه‌مدت کسب کند، در عوض اولین هدفش این بود که برای سهامدارانش سود بلندمدت به وجود آورد: «هر تصمیمی که اونکس می‌گیرد، براساس ارزش‌های بلندمدت است. فلسفه ما به وجود آوردن کسب‌وکاری همیشه سودده است.»

برای شوارتز، امنیت جایگاه کسب‌وکارش هرگز نشات گرفته از ارتقای شرکتش نبود، بلکه او منشأ آن را ایجاد محصولاتی با کیفیت بالا که بتوان فروخت را مدنظر قرار می‌داد. برخلاف بسیاری از هم‌دانشگاهی‌هایش که شرکتی را تاسیس کردند تا بتوانند اگر خواستند آن را کوچک‌تر کرده و هزینه‌هایش را کاهش دهند، جری شوارتز دقیقا خلاف این کار را انجام داد.

برای او، راه ایجاد یک شرکت که بتواند به خوبی مسیر پیش‌رویش را طی کند این بود که هرگز نتواند آن را بفروشد. زمان و توانایی‌تان را در کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کنید که به بهترین تبدیل شود، هم کارآفرینی کنید و هم به بهترین برای تمام کسانی که در کار مشارکت دارند، تبدیل شوید. مدیرعامل اونکس تمرکز اولیه‌اش را روی تاسیس یک شرکت باثبات قرار داده و در کنار آن سعی کرده بود ارزش‌های درستی را برایش تعریف کند. شوارتز قصد داشت شرکت قدرتمندی که می‌سازد، یک شرکت قدرتمند کانادایی باشد و تاثیری در اقتصاد این کشور بگذارد.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ