Take a fresh look at your lifestyle.

یکپارچه‌ سازی سیستم‌ های اطلاعات در سازمان‌ های ایرانی

0

کاغذبازی‌ و بوروکراسی اداری همواره یکی از معضلات سازمان‌های ایرانی است که بسیاری از مخاطبان ایرانی از آن فراری هستند. برای بسیاری از مخاطبان ایرانی پیش‌آمده که به یکی از سازمان‌های دولتی یا حتی خصوصی مراجعه می‌کنند و بارها مدارکی مانند کپی شناسنامه، کارت ملی و… خود را به واحدهای مختلف سازمانی ارائه می‌دهند؛ به‌عنوان نمونه به هر بخش از یک سازمان مراجعه می‌کنند از آنها تعدادی مدرک تکراری خواسته می‌شود.

این موضوع حاکی از عدم یکپارچگی سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌های ایرانی است؛ البته در سال‌های اخیر به‌واسطه نوع فعالیت و نیاز‌ بانک‌های ایرانی، یکپارچگی در سیستم‌های اطلاعاتی آنها ایجادشده اما در حال حاضر بسیاری از سازمان‌های ایرانی از سیستم‌ یکپارچه اطلاعاتی برخوردار نیستند.

متد‌های مختلف یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعات

امروزه هر سازمانی بسته نوع فعالیت خود، سیستم و مدلی را برای یکپارچه‌سازی سیستم‌ اطلاعاتی انتخاب می‌کند، به همین دلیل نمی‌توان روش منحصربه‌فردی را برای تمام سازمان‌ها اتخاذ کرد. به‌صورت کلی سازمان‌های مختلف می‌توانند با توجه به شرایط و بستر‌های خود از روش‌های یکپارچه‌سازی داده‌گرا، سرویس‌گرا، یکپارچه‌سازی براساس فرآیند تجاری و… استفاده کنند؛ البته برخی سازمان‌ها از ترکیبی از این روش‌ها در راستای یکپارچه‌سازی سیستم‌ اطلاعاتی استفاده می‌کنند.

یکپارچه‌سازی داده‌گرا

برخی سازمان‌ها بر این باور هستند که یکپارچه‌سازی اطلاعات باید در حیطه داده‌ها صورت پذیرد و این موضوع در بانک اطلاعاتی سازمان ایجاد شود؛ به‌عنوان نمونه یکپارچه‌سازی در سازمان ایجاد شود که دیگر نیاز نباشد ارباب‌رجوع با مراجعه به سازمان، بارها یک مدرک خود را به واحد‌های مختلف سازمانی ارائه دهد.

یکی از اقداماتی که در این روش می‌توان انجام داد، انتقال داده‌ها بین دو یا چند بانک اطلاعاتی است؛ یعنی سیستم و زیرساختی مثل نرم‌افزاری را طراحی کرد که از طریق آن تمام بانک‌های اطلاعاتی در یک سیستم ذخیره‌سازی شود و واحد‌های سازمانی که نیاز به این اطلاعات دارند، به این بانک یکپارچه اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند.

در این میان برخی سازمان‌ها که دارای بانک‌های اطلاعاتی بسیار زیادی هستند، زیرساخت و سیستمی را طراحی می‌کنند که از طریق آن به‌تمام بانک‌های اطلاعاتی متصل شوند و این سیستم یکپارچه اطلاعاتی، اطلاعات تمام بانک‌های اطلاعاتی را در خود داشته باشد.

یکپارچه‌سازی براساس فرآیند‌های تجاری

سازمان‌هایی از این روش در راستای یکپارچه‌سازی سیستم اطلاعاتی خود استفاده می‌کنند که لایه‌ای از پردازش اطلاعات را در بالای مجموعه سیستم‌های کاربردی خود داشته باشند و مقوله پردازش اطلاعات در این‌گونه یکپارچه‌سازی بسیار حائز اهمیت است.

در این روش دانش و مکانیزم مدیریت انتقال اطلاعات و فراخوانی پردازش‌ها در زمان مشخص و مطابق با ترتیب معین انجام می‌شود و همه پردازش‌های در حوزه اطلاعات در یک سیستم جمع می‌شود.

به‌صورت کلی سازمان‌ها برای ایجاد یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه در ابتدا اطلاعات را جمع‌آوری کرده و سپس سیستم‌هایی را اتخاذ می‌کنند که از طریق آن بتوانند به آن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دست‌ پیدا کنند و بیشتر سازمان‌های ایرانی سیستمی را طراحی می‌کنند که اطلاعات تمام بانک‌های اطلاعاتی سازمان به آن انتقال پیدا کند یا بانک اطلاعاتی مشترکی را طراحی می‌کنند که از طریق آن به‌تمام بانک‌های اطلاعاتی سازمان دسترسی پیدا کنند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ