Take a fresh look at your lifestyle.

تبلیغات موسسات آموزش‌عالی آزاد با استفاده از نفرات برتر کنکور

0

هر ساله پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و آزاد، موسسه‌های آموزش عالی آزاد به تب و تاب می‌افتند تا با القای این مطلب که نفرات برتر کنکور در موسسه‌های آنان ثبت‌نام کرده و برنامه‌ریزی آموزشی این موسسات موجب شده تا این افراد حائز چنین رتبه‌هایی شوند، برای جذب متقاضیان شرکت در کنکور سال بعد تبلیغاتی رنگارنگ و حرفه‌ای صورت ‌دهند.

یکی از ابزارهای تبلیغاتی موسسه‌های آموزش عالی آزاد استفاده از نفرات برتر کنکور سراسری در رسانه‌ها است. سناریویی تکراری که طی آن نفرات برتر کنکور در تیزرهای تبلیغی این موسسات حاضر می‌شوند و متقاضیان شرکت در کنکور سال بعد را تشویق می‌کنند تا برای آمادگی در کنکور سراسری به موسسه‌ مذکور مراجعه کنند.

طی آخرین آمار موجود، تعداد موسسات آموزش عالی آزاد که با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سراسر کشور فعال هستند، ۱۱۰ موسسه است و به ترتیب در استان‌‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس و بندرعباس دارای بیشترین دفتر هستند.

در سال ۸۸ انجمنی با ۶۰ عضو فعال و با نام «انجمن صنفی موسسات آموزش عالی آزاد» به شماره ثبت ۱۶۸۴۶ تشکیل شد تا بتواند دغدغه‌ها، مشکلات و معضلات موجود در این حوزه را بررسی و به‌آنها رسیدگی کند.

انجمن صنفی موسسات آموزش عالی آزاد کشور دارای اساسنامه بوده و در ‌بندی از این اساسنامه تاکید شده که تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی با محوریت استفاده تبلیغاتی از رتبه‌های برتر کنکور اکیدا ممنوع است.

تطمیع نفرات برتر کنکور برای امضای قرارداد تک‌نسخه‌ای

برخلاف اینکه بنا بر قانون آموزش عالی کشور این کار از اساس غیرقانونی است، طی چند سال اخیر روال موسسات آموزش عالی آزاد این بوده که با استفاده از تبلیغات فراگیر به جذب بیشترین داوطلبان کنکور بپردازند و در این میان برخی از موسسات آزاد با ترفندی خاص نفرات برتر کنکور را جذب خود کرده و از آنان در تبلیغات استفاده می‌کنند.

برخی از موسسات آموزش عالی آزاد پس از برگزاری کنکور سراسری و اعلام نتایج، با استفاده از رابطان خود، لیست نفرات برتر کنکور را به دست آورده و پس از تماس با آنان و دعوت‌شان به موسسه مذکور، آنان را جذب خود می‌کنند و بابت حضور آنان در تبلیغات «قرارداد میلیونی تک نسخه‌‌ای» را امضا می‌کنند.

تهدید ۳۰ میلیونی ابزار یک موسسه برای جلوگیری از لغو یک‌جانبه قرارداد

برای نمونه در یکی از این موسسات آموزش آزاد این قرارداد تک‌نسخه‌ای که فقط در اختیار موسسه آموزش عالی آزاد قرار می‌گیرد، قید شده که ۵ میلیون تومان به نفر برتر کنکور اعطا می‌شود و در قبال آن وی باید تمامی تبلیغات و مصاحبه‌ها را با موسسه آزاد فوق‌الذکر انجام دهد و در غیر‌این صورت باید ۳۰ میلیون تومان غرامت پرداخت کند که این قرارداد تک نسخه‌ای از اساس غیر‌قانونی است.

در اعتراض به این اقدام مدیران برخی موسسه‌های آموزش آزاد به انجمن صنفی خود مراجعه کرده و در جلساتی که برگزار شده، خواستار برخورد قانونی با چند موسسه خاطی شدند. در این جلسات به صراحت مطرح شده که نفر دوم کنکور سراسری در موسسه آموزش عالی آزاد مشهوری ثبت‌نام کرده و خود را برای کنکور آماده کرده است اما پس از اعلام نتایج، موسسه آموزش عالی آزاد دیگری وی را برای تبلیغات به نفع خود جذب کرده است.

انجمن صنفی موسسات آموزش عالی آزاد در پیگیری این موضوع در نامه‌هایی به وزارت علوم و به‌خصوص معاونت آموزشی، خواستار برخورد قانونی با موسسات خاطی شدند.

وزارت علوم طی بخشنامه‌ای به کلیه موسسات آموزش عالی آزاد اعلام کرد:

با توجه به گزارش‌های واصله از مراجع ذی‌صلاح حقوقی وزارتخانه و گزارش‌ها و شکایات مردمی، دال بر استفاده تبلیغاتی این‌گونه موسسات از رتبه‌های برتر آزمون‌های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، ضروری است موسسات از ارتکاب موارد ذیل که مصداق تخلف محسوب می‌شود، جدا خودداری کنند:

۱- ذکر جملاتی از قبیل تضمین یا بیمه قبولی، تضمین استرداد وجه در صورت عدم قبولی و جملات مشابه

۲- استفاده تبلیغاتی خلاف واقع از رتبه اولی‌های آزمون‌های به طور مستقیم شامل مواردی از قبیل ذکر تعداد یا درصد قبولی، انجام مصاحبه، درج عکس رتبه‌های برتر و به طور غیرمستقیم شامل بیان نام رتبه‌های برتر آزمون‌ها به‌عنوان مشاور، یا مدرس در امر تبلیغات و اطلاع‌رسانی. 

کارشناس حقوق

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ