Take a fresh look at your lifestyle.

راهکارهای القای حس مثبت به تیم کاری

0

مهم نیست چه کالایی می‌سازید، در حال سرمایه‌گذاری روی چه چیزی هستید یا چه محصولی می‌فروشید، آنچه مهم است اینکه سازمان شما بدون کارمندان خود حتی قادر به برداشتن یک قدم رو به جلو نیست.موسسان و رؤسای شرکت و مدیران از این موضوع آگاهند که جلو بردن اهداف سازمان بدون هماهنگی میان اعضای تیم ناممکن و تفاوت میان برد و باخت است. پس مدیران باید در آگاه‌سازی و ایجاد حس مثبت در تیم خود کوشا باشند تا آنها نیز با انگیزه مضاعف امور کاری خود را پیش برده و در جهت پیشرفت سازمان قدم بردارند.

حس مالکیت را در میان کارمندان خود گسترش دهید

شما به‌عنوان مدیر باید فضایی در سازمان ایجاد کنید که کارمند حس کند مالک محل کار خود است و تنها به‌عنوان زیردست آنجا کار نمی‌کند. یکی از اصول تیم‌هایی که خودشان مدیر خود هستند، سازماندهی خدمات و محصولات است. به بیان دیگر، باید مطمئن شوید پرسنل شرکت در خصوص آنچه به مشتری می‌فروشند، احساس مسئولیت کنند.

یکی از روش‌های القای چنین حسی این است که هر عضو تیم باید با آنچه دیگر اعضای تیم انجام می‌دهند، آشنا شوند. این کار به آنها اجازه می‌دهد تا ایده‌هایی را که برای پیشرفت آن واحد و تأثیرگذاری روی ورودی فرآیند کلی مجموعه در ذهن‌شان وجود دارد، با مدیریت در میان بگذارند. اگر نقش‌های هر فرد اختصاصی نشده باشد، می‌توانید مسئولیت را هرازگاهی میان آنها بچرخانید.

این کار به آنها این حس را می‌دهد که اینجا مال آنهاست و بیشتر کارمندان هنگامی که چنین حسی داشته باشند، دوست ندارند در محیطی که متعلق به آنان است شکست بخورند. آنها نمی‌خواهند کیفیتی ضعیف در کالای خود ارائه کنند و دوست ندارند مشتری از آنها ناراضی باشند.

فرصت‌های جدید برای کارمندان

کارمندان کمی هستند که دوست دارند یک وظیفه خاص را سال‌ها انجام دهند تا به بازنشستگی برسند.از محول کردن مسئولیت‌های جدید به آنها نهراسید. این کار به آنها فرصت‌های رشد و اعتماد‌به‌نفس بیشتر در خصوص توانایی‌هایشان و احساس ارزشمند‌تر بودن در سازمان می‌دهد.

اگرچه ممکن است مدیران حس کنند با دادن فرصت‌های جدید به کارمندان، با ریسکی در بهره‌وری و مسائلی از این دست روبه‌رو خواهند شد اما باید بدانند که ریسک بزرگ‌تر، داشتن کارمندانی کسل یا خسته است.

تیم خود را آگاه نگه دارید

رهبران کسب‌وکار دیدگاهی روشن‌تر و وسیع‌تر نسبت به آنچه در ذهن کارمندان است، دارند. مدیران دانش بیشتری درباره چالش‌های پیش رو، جزییات وظایف انجام شده و محصولات جدیدی که در شرف ورود به بازار است، دارند اما اغلب زمان کافی برای به اشتراک‌گذاری این دانش با کارمندان خود ندارند.

گسترش این دانش در میان کارمندان اجازه می‌دهد به نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند و این حس در میان آنها تقویت شود که جزئی از سازمان هستند و از اتفاقات بیرونی و تصمیمات آگاهند، چرا که تصمیمات مهم کاری که اغلب مدیران در هر شرکت یا سازمانی می‌گیرند، کل مجموعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک مدیر خوب برای تصمیمات مهم از مشورت گروهی با کارمندان استفاده می‌کند، این حس ارزش‌گذاری برای کارمندان و پرسنل باعث افزایش رضایت کاری و شاد کردن آنها می‌شود و آنها بهتر و دلسوزانه‌تر کارها را انجام خواهند داد.

ایجاد یک فضای مثبت

علاوه بر وجود حس احترام و تکریم، داشتن یک فضای کاری خوب و مثبت به شاد بودن بیشتر کارمندان کمک می‌کند. فضای کاری که به اندازه کافی تجهیزات و امکانات دارد و همچنین طراحی و دیزاین خوبی داشته و کارمندان از کار کردن در آن احساس راحتی کنند. بنابراین کار کردن در یک فضای مثبت به کارمندان انگیزه می‌دهد.

مثلاً می‌توانید در صورت لازم از موسیقی یا از گیاهان و گلدان‌های کوچک در فضای کاری استفاده کنید تا در روحیه کارمندان اثر داشته باشد. استفاده از نور خورشید و روشنایی کافی برای کار کردن لازم است، بنابراین ترجیحا از نور کم برای فضای کاری استفاده نکنید.

کارمندان شما بالغ هستند با آنها درست رفتار کنید

در هر کسب وکاری، اتفاقات ناخوشایند نیز به وقوع می‌پیوندد. قصور و کوتاهی‌ها چه به صورت فردی یا تیمی صورت گیرد، کارمندان نیاز دارند که به صورت درست و با رفتاری قابل احترام با آنها برخورد شود.اگر کارمندان را از مشکلات و مسائل سازمانی آگاه نکنید و آنها را در نیمه تاریک سازمان بدون دانش و آگاهی نگه دارید، عوارض این کار به خودتان بازخواهد گشت. شایعات همیشه بدتر از حقیقت است. در غیاب دانش، همه امور تحت سردرگمی کارمندان قرار می‌گیرد و آنها را از محیط کاری خود سرخورده و ناراضی نگه‌می‌دارد.

شما مدیر هستید، پس همانند یک مدیر رفتار کنید

اگرچه این مسئله تحت تأثیر فرهنگ کلی شرکت قرار می‌گیرد اما زمان‌هایی وجود دارد که شما باید به‌عنوان یک مدیر تصمیم نهایی را خودتان اتخاذ کنید، صرف‌نظر از اینکه چقدر خودتان را هم مرتبه با پرسنل‌تان قرار می‌دهید. شما در حالت ایده‌آل یک ارتباط باز با زیردستان خود خواهید داشت اما ضرورت ندارد که همیشه این‌گونه باشد. به عقیده یکی از صاحبنظران مدیریت چیزی بدتر از این نیست که مدیر وانمود کند سطح اختیاراتی همانند کارمندان دارد.

این با ماهیت شغلی او تناقض دارد و مسئله بزرگی است. در هر کسب‌و‌کاری ممکن است بحران به وجود بیاید یا اینکه شرکت دچار افت و خیزهای مالی شود در این شرایط مدیر باید با اقتدار کافی بتواند کارمندان را مدیریت کند تا کارمندان کمتر با این بحران روبه‌رو شوند و در اصل تنش و استرس کاری کاهش یابد. در واقع نباید کارمندان احساس ناراحتی و نارضایتی را در مدیران ببینند، این گونه آن حس شادی و رضایت از کار در آنها از بین نخواهد رفت.

مدیریت مسائل مالی

بسته‌های مالی جبران خدمات یکی از انگیزه‌های مهم هنگام استخدام کارمندان است و خود می‌تواند منبعی برای رضایت و خشنودی آنها باشد. البته مسائل مالی بدین معنا نیست که برای شاد کردن کارمندان مستقیماً از پول یا افزایش حقوق استفاده کنید، همه این موارد بستگی به کارمندان و مثبت بودن روند کاری‌شان دارد. شما در درجه اول می‌توانید تقدیر و تشکر از زحمات آنها را در قالب افزایش حقوق نه به مقدار زیاد  (به همان اندازه‌ای که مناسب می‌دانید) یا افزایش روزهای مرخصی در نظر بگیرید.

قطعاً این به شاد کردن کارمندان و در نهایت محیط کار شما کمک خواهد کرد. چالش‌های کاری، اهداف کاری و فرصت یادگیری برای مشارکت نیز دیگر انگیزاننده‌های کارمندان هستند. هنگامی که کارمندان شما از پرداخت به موقع و منصفانه حقوق خود آگاه باشند، پیشرفت را در شغل خود احساس خواهند کرد. اگر این زیرساخت به درستی انجام نگیرد، آنها نیز در شغل خود کوتاهی کرده و کم می‌گذارند.

تفریحات مناسب

بسیاری از سازمان‌های بزرگ مانند گوگل توجه زیادی به امور تفریحی کارمندان خود می‌کنند. آنها برنامه‌های زیادی مانند ماساژ، ناهار لذیذ رایگان، میزهای پینگ‌پنگ و تسهیلاتی برای مادران شاغلی که کودک دارند فراهم می‌کنند. البته درست است که این موارد نسبت به مسائل مالی دارای قدرت انگیزش کمتری هستند و همانطور که گفته شد بهتر است ایجاد چالش در شغل و احساس ارزشمند بخشی از سازمان بودن جایگزین آن شود.

یک مدیر نیاز دارد که از تفریحات این چنینی آگاه باشد و نقشی در کاهش فشار روحی کارمندان خود داشته باشد. بعضی صاحبنظران فکر می‌کنند این قبیل تفریحات سبب سختکوشی و انجام وظیفه بهتر کارمندان شما می‌شود. این کار سبب می‌شود آنها با انگیزه سرکار حاضر شوند و درک درستی از شغل و وظایف خود داشته باشند و تمام این نتایج مثبت در انتها به خود سازمان بازخواهد گشت.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ