Take a fresh look at your lifestyle.

نایک، برندی که بیش از بقیه در جهان جعل می‌شود

0

شاید شما تاکنون با محصولات جعلی مختلفی از جمله کیف دستی، ساعت مچی و جواهرات روبه‌رو شده باشید. در واقع لوییس ویتون و رولکس یک هدف محبوب برای جعل‌کنندگان به حساب می‌آیند اما آمار و ارقام حکایت از این موضوع دارد که با توجه به نتایج مطالعه جدید بزرگ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی  (OECD)، در حقیقت نایک بیش از هر برند دیگری در جهان کپی می‌شود.

این گزارش با عنوان «تجارت تقلبی و محصولات سرقتی: نمایش تاثیر اقتصادی آن»، با ارائه دقیق‌ترین آمار از گذشته تاکنون براساس نیم میلیون آمار گمرک در سرتاسر جهان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ تهیه شده است. این گزارش حجم کلی این تقلب‌ها در سال ۲۰۱۳ را ۴۶۱ میلیارد دلار برآورد می‌کند. به اعتقاد OECD، حجم تجارت غیر قانونی مواد مخدر نیز همین مقدار است که ۲٫۵درصد از واردات جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

به این ترتیب یک سری برند‌های خاص شامل رولکس، ری بن، لوییس ویتون و نایک ظاهرا به‌شدت مورد توجه جعل‌کنندگان قرار می‌گیرند که در گزارش سال ۲۰۱۴ سازمان گمرک جهانی  (WCO) نیز به آنها اشاره شده بود. این قبیل مشاهدات نتایج گزارش قبلی WCO را تایید می‌کند که از نایک به‌عنوان جعل شده‌ترین برند در سال ۲۰۱۳ نام می‌برد.

در قالب یک ایمیل، OECD  از عدم بررسی دلایل جعل متداول نایک سخن گفت اما دلایل مختلفی برای توجیه گرایش جعل‌کنندگان به سوی کفش‌های کتانی نایک وجود دارد. محبوبیت توسط نایک ارائه شده محصولات یکی از آنها است. سایر دلایل سهولت کپی از لحاظ فنی و ارزیابی تقاضای بالقوه برای یک کالای جعلی یا در دسترس بودن و اثربخشی کانال‌های فروش  (بازار‌های فروش کالا‌های ارزان قیمت و دست دوم و بسیاری از فروشگاه‌های الکترونیکی می‌توانند به منظور فروش محصولات جعلی نایک مورد سوء‌استفاده قرار گیرند) را در بر می‌گیرد.

این محصولات تقلبی در نهایت امکان فروش در دو بازار مختلف را پیدا می‌کنند. در بازار اصلی و اولیه، مشتریان برای خرید یک محصول جعلی اغفال می‌شوند اما در بازار ثانویه، مشتریان آگاهانه کالا‌های تقلبی را به خاطر قیمت پایین‌تر آنها می‌خرند. به قول OECD در رابطه با نایک، در نهایت بازار کالا‌های تقلبی براساس فرهنگ مردم یک کشور شکل می‌گیرد. در اروپای شمالی محصولات تقلبی قصد گول زدن مصرف‌کنندگان را دارند اما در اروپای جنوبی محصولات کاملا واضح تقلبی نایک بر بازار مسلط هستند.

نایک در اظهار نظری از محافظت شدید برند خود و همکاری فعال با سازمان‌های مجری قانون و گمرک در سرتاسر جهان برای توقف روند عرضه محصولات تقلبی به مصرف کنندگان حرف زد. احتمالا کیفیت این محصولات نیز پایین است.

جای تعجب نیست اگر چین را به‌عنوان منبع بیشتر این جعل‌ها بدانیم. Alibaba در قالب بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیکی جهان خود را درگیر مبارزه قانونی با حضور کالا‌های تقلبی در سایت خود کرده است. این یک مشکل بزرگ برای صنایع مختلف در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. تقریبا ۵ درصد از کالا‌های وارداتی اتحادیه اروپا تقلبی هستند. یک گزارش جداگانه از دست دادن ۱۰درصد از فروش صنعت مد اروپا را به دلیل تولید کالا‌های تقلبی می‌داند.

ارتباط با نویسنده: mrforutan83@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ