Take a fresh look at your lifestyle.

رجزخوانی در قاب تلویزیون

0

 آگهی تلویزیونی با تصویر دو بازیگری که مقابل هم نشسته و با نگاه‌شان برای هم خط و نشان می‌کشند، شروع می‌شود. با اینکه میان بازیگران کلامی رد و بدل نمی‌شود ولی موضوع آگهی از رنگ و لعابش کاملا مشخص است. یکی از بازیگران لباسی به رنگ آبی و دیگری لباسی به رنگ قرمز به تن کرده‌است و با ایما و اشاره پیام‌شان را به هم منتقل می‌کنند. مخاطبان این آگهی با دیدن همین صحنه به راحتی می‌توانند متوجه پیام و محتوای آگهی شوند. دو بازیگر آگهی تلویزیونی باشگاه رسمی هواداران تیم فوتبال هر کدام طرفدار یک تیم هستند و به منظور قدرت‌‌نمایی مقابل هم قرار گرفته‌اند. در این آگهی گروه طراحی از ایده‌ای آشنا برای همه فوتبال‌‌دوستان استفاده کرده است، ایده‌ آشنایی که از عملی نشات می‌گیرد که اکثر آنها قبل از هر بازی به‌خصوص بازی‌های داربی انجام داده و از آن لذت می‌برند.

این حس لذت شاید بعد از بازی نیز برای این افراد باقی می‌ماند و مدت‌ها درباره آن صحبت می‌کنند. این آگهی تلویزیونی که به منظور معرفی سامانه پیامکی باشگاه رسمی هواداران تیم فوتبال و جوایزی که قرار است به برندگان آن داده شود، ساخته و اکران شده از زوایای مختلفی قابل بررسی است که «فرصت‌امروز» به آن پرداخته است.

برای بررسی این آگهی تلویزیونی با ماکان مهرپویا، مشاور و کارگردان تبلیغاتی گفت‌وگویی داشته‌ایم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه ایده‌پردازی و اجرای این آگهی سوالاتی از رضا دلاور، نویسنده آگهی تلویزیونی باشگاه رسمی هواداران تیم فوتبال از آژانس تبلیغاتی بادکوبه پرسیده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آگهی تلویزیونی از لحاظ ساخت و کارگردانی جالب توجه است

ماکان مهرپویا، مشاور و کارگردان تبلیغاتی درباره آگهی تلویزیونی باشگاه رسمی هواداران تیم فوتبال می‌گوید: برخی آژانس‌های تبلیغاتی داخلی ما استانداردهای مشخصی برای ساخت آگهی‌های خود دارند یعنی هر وقت آگهی‌‌ای از آنها اکران می‌شود، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که سازنده آن کدام شرکت بوده است، بدون اینکه قصد داشته باشم کیفیت این‌گونه آگهی‌ها را زیر سوال ببرم باید بگویم که این عملکرد چندان جالب نیست، چون ناگهان می‌بینید که آگهی‌هایی یک شکل برای برندهای متفاوتی تولید شده است و با دیدن آن زودتر از آنکه بفهمیم متعلق به کدام برند است، نام آژانس تولید‌کننده آگهی در ذهن متبادر می‌شود.

اما با تمام این توصیفات این آگهی تلویزیونی از لحاظ ساخت و کارگردانی جالب توجه است. کارگردان توانسته در فضای محدودی که در اختیار داشته، ایده فیلمنامه را به خوبی اجرا کند. کارگردان روی تک تک نماهای آگهی فکر کرده و برای آن ایده ویژه‌ای داشته است. ایده‌هایی که فقط به میزانسن و بازی‌گرفتن از بازیگران محدود نمی‌شود و نکاتی مانند حرکات حساب شده دوربین در آن با دقت به کار رفته است؛ در فیلمسازی مبحثی داریم با عنوان روانشناسی لنزها و حرکات دوربین که در ایران کمتر شناخته شده است، اما می‌بینیم که در همین آگهی کوتاه چگونه کارگردان با مهارت آن‌ را به کار گرفته است.

با این همه به نظرم تدوین آگهی کمی دچار مشکل است و اگر ریتم سریع‌تری به آن داده می‌شد آگهی هیجان بیشتری به خود می‌گرفت. همچنین این آگهی از صداگذاری و موسیقی خوبی نیز برخوردار است و همین عامل روی تاثیرگذاری آن بر مخاطب می‌افزاید.

ایده بامزه و جذاب آگهی

مهرپویا درباره ایده شکل‌دهنده این آگهی می‌گوید: معمولا آگهی‌های تبلیغاتی که از طنازی خاصی برخوردارند و به مسائل روز اجتماعی اشاره دارند در کل دنیا طرفدار و بیننده دارند. ایده اصلی آگهی بامزه و جذاب است. به‌طور کلی هر آنچه معمولا مخاطبان کمتر از رسانه ملی مشاهده می‌کنند، به سرعت نظرشان را جلب می‌کند. کل کل کردن طرفداران تیم‌های فوتبال و نشان دادن عدد ۴ و ۶ برای همه جذاب است.

حال اگر این کل کل کردن با ایما و اشاره نیز همراه باشد جذاب‌تر می‌شود. پس آگهی از ایده‌ای استفاده کرده که برای همه مخاطبان آشناست و این آشنایی تکراری نیز نمی‌شود اما یک نکته در این آگهی وجود دارد که شاید نادیده گرفتن آن از طرف مخاطبان جالب باشد. اگر دقت کنید در پک‌شات آگهی لوگوی سه تیم فوتبال نشان داده می‌شود ولی طی آن بازیگران درباره دو تیم به کل‌کل می‌پردازند. این شیوه سوال‌برانگیز است و مشخص نیست که چرا طی آگهی صحبتی از تیم سوم نشده اما به هرحال با پک‌شات طولانی آگهی مخاطبان از حضور تیم سوم نیز آگاه می‌شوند. هرچند شاید طرفداران تیم سوم فکر کنند که چرا به تیم محبوب آنها پرداخته نشده است.

به هرحال حتما دلیلی پشت سر این قضیه وجود دارد که ما از آن بی‌خبریم و آن را باید در بریف جست‌وجو کرد. این کارگردان تبلیغاتی درباره بازی بازیگران این آگهی می‌گوید: بازیگران آگهی نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند حتی هنرورهایی که اطراف بازیگران اصلی قرار گرفته‌اند نیز در آگهی دیده شده و بازی خوبی را از خود نشان می‌دهند.

انتخاب لوکیشین یکی از مشکلات اساسی در تبلیغات کشور

مهرپویا در مورد لوکیشین آگهی می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی تبلیغات کشور ما بحث انتخاب لوکیشین و طراحی دکور مناسب است. این انتخاب معمولا به درستی صورت نمی‌گیرد و این انتخاب در اکثر اوقات متناسب با سوژه و گروه مخاطبان انجام نمی‌شود. در این آگهی نیز فضای انتخاب شده آنچنان با سلیقه یک پسر جوان هماهنگ نیست. باید دکور در آگهی به‌گونه‌ای انتخاب شود که به انتقال پیام تبلیغ کمک کند.

شاید دکوری با دیوارهای آجری به دلیل ایجاد فضای گرم در آگهی انتخاب شده ولی سوژه آگهی آنقدر داغ است که دیگر نیازی به چنین دکوری نباشد. در نظر بگیرید که اگر دکور نیز با حال و هوای آگهی متناسب‌تر بود، چقدر آگهی جذاب‌تر می‌شود. علاوه بر مواردی که گفتم این آگهی از نورپردازی و فیلمبرداری بسیار خوبی نیز برخوردار است.

در نهایت باید بگویم که به نظرم آگهی مورد نظر کار موفقی است و در خدمت هدف سفارش‌دهنده آن حرکت می‌کند، از وقت خودش برای انتقال پیام درست استفاده می‌کند و با ایجاد حس رقابت و وعده، مخاطب بالقوه و هدف‌گذاری شده را قانع می‌کند تا کار خواسته شده یعنی ارسال پیامک را انجام دهد.

ایده‌‌ تازه نیست ولی هنوز برای طرفداران فوتبال جذاب است

رضا دلاور، نویسنده آگهی تلویزیونی باشگاه رسمی هواداران تیم فوتبال از آژانس تبلیغاتی بادکوبه درباره آن می‌گوید: سفارش‌دهنده آگهی با محوریت طراحی آگهی برای نخستین سامانه پیامکی هواداران فوتبال سراغ ما آمده بود. این آگهی برای یک باشگاه مشتریان طراحی شده ‌است. پس باید سراغ سوژه‌ای می‌رفتیم که برای مخاطبان جذاب باشد و به راحتی نظرشان را جلب کند.

البته در این آگهی فقط جلب نظر اهمیت نداشت و باید ایده‌ای اجرا می‌کردیم که مخاطبان را مشتاق به انجام عملی کند. براین اساس ایده‌ای را که در آگهی مشاهده می‌کنید اجرا کردیم. شاید بهترین ایده برای آگهی استفاده از تصویر دو طرفدار فوتبال که با یکدیگر در حال کل‌کل کردن بودن باشد. ایده مورد نظر با اینکه تازه نیست ولی هنوز برای طرفداران فوتبال جذاب است و اکثر مخاطبان با این موضوع خاطره دارند.

کل‌کل کردن میان طرفداران تیم‌های فوتبال همیشگی است

دلاور می‌گوید: چون تلویزیون به‌عنوان رسانه تبلیغاتی برای اکران این آگهی در نظر گرفته شده بود، پس نمی‌توانستیم از واژه‌هایی که معمولا در کل‌کل کردن‌هایی که طرفداران تیم‌های ورزشی به‌کار می‌برند، استفاده کنیم. بر این مبنا از حرکات و ایما و اشاره برای نشان دادن پیام تبلیغاتی سفارش‌دهنده آگهی استفاده کردیم. علاوه براین کل‌کل کردن میان طرفداران تیم‌های فوتبال همیشگی است و شاید ایده بکری نباشد، بنابراین برای ایجاد جذابیت کلام را در آگهی حذف کردیم تا بازیگران از طریق حرکات پیام را به مخاطبان منتقل کنند.

برای مثال در آگهی بازیگران با رنگین کردن زیر چشم‌شان کل کل کردن را شروع می‌کنند. دلاور در پاسخ به این سوال که چرا در آگهی صحبت از دو تیم است در حالی که در پک‌شات از سه تیم صحبت شده، می‌گوید: این آگهی قرار بود قبل از داربی منتشر شود، بنابراین سناریو براساس دو تیم نوشته شد ولی به دلیل تاخیر در پخش، سفارش‌دهنده تصمیم گرفت که تعداد تیم‌های حاضر را افزایش دهد، همین موضوع باعث شده که در پک‌شات لوگوی سه تیم آورده شود.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

ارسال یک پاسخ