Take a fresh look at your lifestyle.

سرمایه‌گذاری در بازار فناوری ایران در دوران پساتحریم

0

مجله معتبر تک‌کرانچ TechCrunch به بررسی فرصت‌ها و وضعیت صنعت فناوری ایران در دوران پساتحریم انداخته است.

واقعیت این است که بازار بالای ۸۰ میلیونی ایران برای تمامی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی جذاب است و در دوران پساتحریم تلاش می‌کنند تا در این بازار بکر حضور پیدا کنند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه صنعت فناروی حرف اول را در اقتصاد جهانی می‌زند و با ارزش‌ترین شرکت‌های دنیا در این صنعت در حال فعالیت هستند، باعث شده است تا سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر صنایع سنگین به فکر سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری و استارتاپ‌های داخلی بیفتند.

براساس آمار بدست آمده از ۱۱۳۲ کاربر توسط تک‌کرانچ، بیش‌از ۳۹ درصد از ایرانی‌ها در ماه حداقل برای یکبار از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند. این درحالی است که ۴۰ درصد از ایرانی‌ها در ماه هرگز تجربه خرید اینترنتی ندارند.

visual-1
در همین آمار آمده است که ۳۴ درصد از خرید آنلاین در ایران در طی سه ماه مربوط به اپلیکیشن و سرویس‌های دیجیتال، ۲۷درصد مربوط به خرید اینترنتی بلیت و ۲۳ درصد برای خرید بازی‌های آنلاین هزینه شده و در نهایت ۲۲ درصد از خریدهای صورت گرفته مربوط به گجت‌ها و لوازم الکترونیک است.

visual-2
هرچند پس از برداشته شدن تحریم‌ها می‌توان در انتظار حضور رسمی شرکت‌هایی نظیر اپل، گوگل و آمازون باشیم اما تحریم‌ها فرصتی را فراهم کرد تا شاهد ایجاد شرکت‌هایی نظیر دیجی‌کالا باشیم که بیش‌از ۸۰ درصد از بازار فروشگاه‌های آنلاین را در اختیار دارد.

بر اساس پیش‌بینی تک‌کرانچ انتظار می‌رود در شش ماه آینده با ورود سرمایه‌گذاران غربی، میزان خریدهای آنلاین برای گجت‌های الکترونیک به ۶۵ درصد، اپلیکیشن و نرم‌افزار به ۴۳ درصد، بلیت‌های سفر به ۲۷ درصد، بازی‌های آنلاین به ۲۵ درصد و در نهایت پوشاک به ۲۱ درصد افزایش پیدا کند.

یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران خارجی، تقلب در انجام پرداخت اینترنتی است. البته سیستم بانکی ایران به اندازه‌ای قدرتمند است که توانایی کنترل این موارد را داشته باشد. اطلاعات اراده شده حکایت دارد که بیش از ۸۷ درصد از خریدهای صورت گرفته در فروشگاه‌ها با استفاده از کارت‌های بانکی و اعتباری بوده است.

آمار بدست آمده نشان می‌دهد ۲۰ درصد از کاربرانی که روزانه از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کنند، کارت‌های اعتباری را برای پرداخت انتخاب می‌کنند. این آمار برای افرادی که هفتگی خرید می‌کنند ۲۴ و ماهیانه ۲۸ درصد است.
visual-3

براساس اطلاعات گردآوری شده توسط تک‌کرانچ، بیش‌از ۱۱ درصد از ایرانیان دارای کارت‌های اعتباری غیر ایرانی نظیر ویزا و مسترکارت هستند. این نوع کارت‌ها را می‌توان به شکل پیش‌پرداخت از سایر کشورها تهیه کرد.

باید منتظر بود و دید که چقدر پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تک‌کرانچ در مورد بازار فناوری ایران در دوره پساتحریم تحقق می‌یابد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ