Take a fresh look at your lifestyle.

دادن یک هدیه تاثیرگذار

0

اهدای هدیه‌های شرکتی، یکی از موثرترین فعالیت‌ها در زمینه روابط عمومی است. تشکر کردن از مشتریان به‌وسیله اهدای یک شیء زیبا به‌عنوان هدیه، قدردانی از کارمندان به‌وسیله تخصیص یک‌سری امتیازات رایگان به آنها یا دادن تقویم‌هایی که حاوی لوگوی شرکت است به کارکنان و مشتریان، از کارهای رایج بسیاری از کارخانه‌ها و موسسات است. با این حال، همان‌طور که همه ما می‌دانیم، کارهایی مانند اهدای تعدادی تقویم شرکتی، غذای آماده محلی، دفتر خاطرات و میز مطالعه که معمولا توسط شرکت‌ها و موسسات برای جلب رضایت مشتریان و کارمندان انجام می‌شود، تاثیر چندانی روی افزایش شهرت و محبوبیت آنان ندارد و چه بسا که این هدایا در نهایت سر از سطل زباله نیز در بیاورند.

ایده

اگرچه اهدای هدیه به مشتریان و کارمندان فعالیتی زیبا و همچنین توصیه شده توسط مدیران روابط عمومی است، اما برای اینکه هدیه شما تاثیر مطلوب را روی افراد مورد نظر بگذارد، لازم است تا دقت فراوانی در نحوه انتخاب هدیه و سایر مسائل جزیی به خرج دهید. هدیه‌ای را انتخاب کنید که منحصر به‌فرد باشد یا اگر قصد تقلید از دیگر شرکت‌ها را دارید، هدیه‌ای را که مطمئن هستید مورد توجه مردم قرار می‌گیرد انتخاب کنید. برای مثال شرکت پپسی (PEPSI) برای کریسمس طرح جالبی را طراحی کرده بود.

این شرکت نوشیدنی‌های مخصوصی را با طرح درخت کریسمس طراحی کرده بود و در تبلیغات خود به مشتریان توصیه می‌کرد تا برای تعطیلات کریسمس از این نوشیدنی استفاده کنند. البته علاوه بر طراحی منحصر به فرد، شرکت پپسی این مدل از نوشیدنی را با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌کرد و همین امر باعث استقبال مردم از طرح شرکت و در نهایت افزایش شهرت و محبوبیت برند PEPSI شد.

همچنین استخدام یک کاریکاتوریست به منظور کشیدن کاریکاتور مشتریان نیز می‌تواند طرح تاثیرگذار و در عین حال کم هزینه‌ای باشد. در یکی از سمینارهای یک شرکت بزرگ بریتانیایی، مدیران روابط عمومی شرکت ترتیبی دادند تا یک کاریکاتوریست از همه مهمانان کاریکاتور طراحی کند و در انتهای مراسم این کاریکاتورها به تک تک مهمانان هدیه داده شد، این طرح برای شرکت ۳۰۰ پوند هزینه در بر داشت، در عین حال ۵۰ کاریکاتور طراحی شد یعنی به طور تقریبی هر کاریکاتور ۶ پوند خرج روی دست شرکت گذاشت که البته در مقایسه با تاثیری که کاریکاتورها روی مشتریان گذاشت، پرداخت این هزینه کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

لباس‌های تبلیغاتی نیز می‌تواند تاثیر مثبتی روی مردم بگذارد، به شرط اینکه به طور صحیح از این ایده استفاده شود. برای مثال اگر در کسب‌و‌کار لباس خاصی مورد نیاز است مثلا اگر آموزشگاه موتورسواری دارید، طراحی لوگوی موسسه خود روی لباس شاگردان و معلمان آموزشگاه‌تان می‌تواند ایده بسیار موثر و جالبی باشد.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

– در مورد هدیه خود فکر کنید. آیا کسی از گرفتن آنها خوشحال و هیجان زده خواهد شد؟

– اگر ممکن است هدیه‌ای متناسب با خصوصیات و شخصیت مشتریان خود به آنها بدهید. این‌گونه هدیه شما بهتر در ذهن مشتریان خواهد ماند.

– سعی کنید از تکراری عمل کردن و تقلید از دیگران دوری کنید، همچنین مطمئن شوید که هدیه‌تان با کسب‌و‌کارتان ارتباط دارد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ