Take a fresh look at your lifestyle.

رون جویس، بی‌پولی که با دونات میلیونر شد

0

رون جویس (Ron Joyce) میلیونر کانادایی و از موسسان فروشگاه‌های زنجیره‌ای دونات تیم هورتونز (Tim Hortons) است. او در یک منطقه روستایی و در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کرد. همراه با پدر، مادر، خواهر و برادرش، در یک خانه کوچک با امکانات محدود بزرگ شد. رون جویس در سه سالگی پدرش را از دست داد و پس از آن مادرش سرپرست‌شان بود اما امروز او به میلیونری تبدیل شده که چندین ماشین، یک زمین گلف و امکانات فراوانی برای زندگی‌اش در اختیار دارد. او در ۱۶ سالگی دبیرستان را ترک کرد و تصمیم گرفت شانس خود را در دنیای واقعی امتحان کند. از همین‌رو به همیلتون رفت و فرصت بزرگ‌تری را جست‌وجو کرد. با ۳۵ دلار پولی که داشت در کارخانه‌ها به دنبال کار مناسبی می‌گشت اما سرانجام تصمیم گرفت وارد نیروی دریایی کانادا شود.

پس از یک سال تصمیم گرفت مامور پلیس شود، همزمان با این کار به صنعت موادغذایی نیز وارد شد و امتیاز یک اغذیه‌فروشی محلی را خرید. درست زمانی که به عنوان افسر پلیس یک روز معمول کاری را می‌گذراند، با تیم هورتون آشنا شد. هورتون یک بازیکن فوق‌العاده هاکی بود. این دو تبدیل به دوستان خوبی برای یکدیگر شدند و خیلی زود با هم پا به دنیای کسب‌وکار گذاشتند.  

موفقیت کمرنگ می‌شود اگر کارتان را دوست داشته باشید

«وقتی کاری را که دوست دارید پیدا می‌کنید، آن کار به عشق‌تان تبدیل می‌شود. برای من تیم هورتونز این معنا را داشت؛ دنیای من بود.» داستان تیم هورتونز، داستان مرگ و تراژدی، شکستن و باختن بود اما بالاتر از همه اینها داستان اشتیاق مهارنشدنی و موفقیت او بود. هیچ شکی نیست که جویس در دنیای کسب‌وکار یکی از کسانی بود که خودش را وقف کارش کرده بود. برای رون جویس، همه چیز کسب‌وکارش بود و آن را بیش از هر چیز دوست داشت و تقریبا تمام وقت و انرژی‌اش صرف رشد شرکت تیم هورتونز شد.

«من به زندگی ورزشکاران بزرگ نگاه می‌کردم؛ زندگی افرادی مثل مایکل جوردن که از بسکتبال به بیسبال رفت اما موفق نشد.»جویس می‌دانست که کسب‌وکارش همانند بسکتبال برای مایکل جوردن است و تنها عاملی که باعث موفقیتش خواهد شد عشق است؛ عاملی که باعث اوج گرفتن تیم هورتونز شد. با وجود عشقی که جویس به کسب‌وکارش داشت، به این معنا نبود که در اداره آن بی‌نقص است.

او مانند هر شخص دیگری اشتباهاتی را مرتکب می‌شد، با این وجود جویس هرگز تسلیم نمی‌شد، زیرا هیچ‌چیز برایش مهم‌تر از انجام دادن کاری که تمام عشقش را برای آن گذاشته بود، نبود. «من به یک بازیکن نگاه می‌کنم، بازیکنی که سه یا چهار مرتبه شوت می‌زند و من فکر می‌کنم که باید خوب باشد اما در عین حال خیلی خوب است که به آنجا می‌رود و بازی می‌کند.»

برندی بسازید که با اتکا بر نامش باقی بماند

در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، مجله تجارت کانادا برند تیم‌هورتونز را به عنوان بهترین برند مدیریت‌شده در کانادا انتخاب کرد. در آن زمان جویس دیگر در این شرکت نبود اما این افتخار به دلیل استراتژی‌های بازاریابی موفقی که جویس به کار گرفته بود، به این شرکت تعلق گرفته بود. با تمرکز بر فرهنگ کانادایی، جویس توانست برندی بسازد که باعث افتخار شود و سال‌ها پابرجا بماند. برای دستیابی به چنین هدفی، جویس اطمینان حاصل کرد شرکتش کارش را درست انجام می‌دهد تا بتواند یک برند بسازد. او سنت دیرینه شرکت یعنی حمایت از انجمن‌های ورزشی و دوباره ساختن برنامه‌ها را ادامه داد.

با گذشت سال‌ها از زمانی که رون جویس شرکت را ترک کرده اما برندی که به ساخته شدنش کمک کرده، هنوز قدرتمند باقی مانده است. زمانی که به کانادا می‌اندیشید، علاوه بر هوای سرد زمستانی‌اش، برند تیم هورتونز نیز در ذهن کسانی که این برند را می‌شناسند، تداعی می‌شود و این دقیقا همان چیزی است که رون جویس می‌خواست به آن تبدیل شود و برندی را بسازد که با تکیه بر نام خودش مقتدر و همیشه نام‌آشنا باقی بماند و به کارش ادامه دهد.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ